A Jukosz teljes egészében felújította kínai vasúti olajszállításait – közölték tegnap orosz vasúti illetékesek. Az olajcég néhány hete kétharmadával visszafogta a kínai szállításokat, miután nem tudta kifizetni a szállítási díjat. A vasúti tisztviselő elmondta: az év végéig heti bontásban fizet a cég, s jelenleg nincs gond a vasút és a Jukosz kapcsolatában. Pénzügyi nehézségeire hivatkozva a Jukosz szeptemberben függesztette fel összes – napi százezer hordós, havi négyszázezer tonnás – szállítását a kínai nemzeti olajtársaságnak, a CNCP-nek. A kínai Sinopec céghez irányuló Jukosz-szállítások – havi mintegy kétszázezer tonna mennyiségben – rendben folytatódtak ez idő alatt is.
A Jukosz közlése szerint év végéig egymillió tonnával kevesebb olajat szállít Kínának, mivel nincs elég készpénze a szállítási díjakra. Az olajipari vállalat bankszámláit az immár összesen nyolcmilliárd dolláros adóhátralékot követelő végrehajtók befagyasztották.
A Kínába irányuló olajszállítmányok továbbítása az orosz vasút kulcsfontosságú terjeszkedési területe: 2006-ig háromszázezer hordóra akarják emelni a napi olajszállítást azzal az elképzeléssel, hogy később – közelebbről meg nem határozott időpontig – akár hatszázezerre növelnék.
Tegnap a Moody’s Investors Service rontott a Jukosz besorolásán, és a növekvő adósságállomány, illetve az értékesítés hatásainak függvényében további leminősítéseket helyezett kilátásba.

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség