Átalakításra szoruló logisztika Ferihegyen

A Ferihegyi repülőtéren két logisztikai hangár működik, ezek azonban a növekvő forgalom igényeinek egyre kevésbé felelnek meg. Prágában és Bécsben új Cargo-bázisok épülnek, a Ferihegyi repülőtéren várhatóan 2006-ra készül el az új létesítmény.

Putsay Gábor
2004. 10. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagyon jól jövedelmező üzlet, s már-már az európai gazdaságok esetében is elengedhetetlen a légi úton történő áruszállítás és az ehhez kapcsolódó logisztikai tevékenység fejlesztése. A gyors szállítás miatt a magas hozzáadott értékű terméket előállító cégek előnyben részesítik a légi áruszállítást. Mivel azonban a légi szállítás költsége a szárazföldinek akár három-ötszöröse is lehet, a nagyobb értékű szállítmányokat – például az elektronikai cikkeket, a mobiltelefonokat – adják fel repülőre a cégek, ugyanígy megrendelések érkeznek a légitársaságokhoz, illetve szállítmányozó cégekhez állatok vagy gyorsan romló termékek továbbítására is. Ez a tevékenység jelentős jövedelmet és nyereséget biztosít a repülőterek, a légicégek és az erre a tevékenységre szakosodott társaságok számára egyaránt. A Budapest Ferihegy Nemzetközi Repülőtéren az idén 55 ezer, jövőre várhatóan 60 ezer, 2010-ben pedig 90 ezer tonna árut kezelnek – amennyiben a fejlesztések megvalósulnak. A Malév Rt. esetében az áruforgalmi bevétel évente eléri a négymilliárd forintot, a forgalom pedig jelentősen emelkedik. A légitársaság legnagyobb piaca ezen a területen Kanada és az Amerikai Egyesült Államok. A Malévon kívül a Lufthansa Cargo, az Austrian Airlines, a KLM és a Cargolux bonyolít le jelentős forgalmat a repülőtéren. Ezek a cégek a beszállítói láncot is kiépítették, ami annyit jelent, hogy háztól házig fuvaroznak a különböző alvállalkozói csatornákon keresztül.
A ferihegyi áruforgalom további bővülésének akadálya az alapinfrastruktúra mérete, illetve műszaki színvonala. Ferihegyen jelenleg kettő, évtizedekkel ezelőtt épített Cargo-bázis működik. Az egyiket a Budapest Airport Rt. üzemelteti, a másikat pedig a Malév Rt. veszi bérbe a vásárlói, illetve a légi fuvarozáshoz kapcsolódó logisztikai feladatok ellátására. Ezek a bázisok azonban elérték a kapacitásuk határát. Amennyiben Ferihegy, ezzel együtt Magyarország versenyképes akar maradni a légi áruszállítás és logisztika területén, a tervezés alatt lévő új Cargo-bázis megépítésére mindenképpen szükség lesz. Nem tétlenkednek ugyanis a versenytársak sem, konkrétan azok a régióbeli repülőterek, amelyek a legnagyobb konkurenciát jelentik Ferihegynek. A prágai repülőtéren két új Cargo-bázist nyitottak az elmúlt hat évben, ugyanígy a Bécs mellett található schwechati repülőtéren hamarosan befejezik az új létesítmény építését. Ugyanakkor a legnagyobb szállítmányozó cégek üzletpolitikájában kiemelten fontos szerepet játszik Ferihegy. A partnerek számítanak a fejlesztésre, szándéknyilatkozatot tettek, hogy át akarnak költözni az új Cargo-bázisba. A Ferihegyi repülőtéren a tervek szerint 2006-ban adják át az új Cargo-bázist. Az építkezéshez várhatóan az ősszel hozzákezdenek a beruházó megbízásából. Az új bázis átadását követően 19 ezer négyzetméter új raktár és ötezer négyzetméter alapterületű iroda lesz Ferihegyen, s az áruk kezelésére alkalmas infrastruktúra is megújul.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.