Az állam kiszáll a sztrádaépítésből

Jelentős összeget fizet ki rendelkezésre állási díjként a kormány az idén is az alig száz kilométernyi autópályát üzemeltető koncessziós társaságnak, bár a közúthálózat fejlesztésére fordítandó források egy részét már év közben zárolták. Draskovics Tibor pénzügyminiszter tegnap bejelentette: jövőre az autópálya-építések mindössze öt százalékát finanszírozza a költségvetés.

Putsay Gábor
2004. 10. 08. 19:57
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az év közben zárolt összegek egy részének feloldásával fizet az állam 5,68 milliárd forintot az M5-öst üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt.-nek rendelkezésre állási díjként. Miközben a koncessziós díjakat maradéktalanul teljesíti az állam, az év közbeni megszorító intézkedések miatt a kormány 16 milliárd forintot vont el a harmincezer kilométer hosszú országos közúthálózat fejlesztését biztosító előirányzatból. Az AKA Rt.-t 2005-ben rendelkezésre állási díjként 22,9 milliárd forint költségvetési támogatás illeti meg, ugyanannyi, mint amennyit – a nagyfelújításokkal együtt – az 560 kilométer hosszú országos sztrádahálózat fenntartására fordít az állami autópálya-társaság az idén. A szintén koncesszióban épülő M6-os üzemeltetőjének 2006-ban további 9,16 milliárd forintot fizet az állam.
*
A kormány koncesszióba adja az autópálya-fejlesztéseket, ami anynyit jelent, hogy magánbefektetők finanszíroznák a már folyamatban levő munkálatokat, amiért az állam évente fizetne rendelkezésre állási díjat a futamidő végéig. A 2005. évi költségvetés tervezetében gyorsforgalmi útfejlesztés címén 33 milliárd forint támogatás szerepel, ugyanakkor a folyamatban levő beruházásokat figyelembe véve, 254 milliárd forintra lenne szükség a program folytatásához. Jelenleg 209 kilométer hosszú autópálya áll építés, illetve közbeszerzés alatt, két útszakasz kivételével valamennyi beruházásra megkötötte a kivitelezői szerződéseket a Nemzeti Autópálya Rt. A kormányprogram szerint 2006 végéig 420 kilométer autópályát adnak át, emellett 425 kilométer lesz építés és további 803 kilométer előkészítés alatt.
A Pénzügyminisztérium tájékoztatása szerint 2005-ben állami feladat lesz az autópálya-építésekhez szükséges területek megvásárlása, emellett költségvetési pénzből csak kisebb szakaszok, illetve az M0-s autópálya keleti szektora épül tovább. Varga Mihály fideszes képviselő, az Országgyűlés költségvetési bizottságának elnöke lapunknak úgy nyilatkozott: „Egyszer már megtapasztaltuk, milyen az, amikor nem közpénzből épül az autópálya” – utalt az M5-ös koncessziós beruházásra.
A kormány ezzel a döntéssel átmenetileg mentesíti a költségvetést az egyszeri kiadástól 2005-ben – idén 187 milliárd forintot költöttek autópálya-építésekre –, ugyanakkor a befektetőknek fizetendő rendelkezésre állási díjat évente teljesíteni kell a futamidő végéig, a túlzott mértékű koncessziós beruházás miatt pedig eladósodhat az állam. Ráadásul a koncessziós beruházás lényegesen drágább, mint az állami fejlesztés. A befektetők egyrészt nem jutnak olyan kedvező hitelekhez, mint az állami beruházó, másrészt a rendelkezésre állási díjban meg kell fizetni a tőke hozamát: a tőkének az autópálya-építéseknél 12-14 százalékos a befektetők által elvárt megtérülése, azaz minden évben legalább ennyivel többet kell fizetni az út üzemeltetéséért.



Fónagy: a koncesszió többletteher. Álszent a kormány terve, miszerint az épülő autópályák koncesszióba adásától 550 milliárd forint bevételt remél, ám arról nem beszélnek, hogy rendelkezésre állási díjként ennek az összegnek a kétszeresét kell huszonöt év alatt kifizetni a koncesszornak – mondta tegnap Fónagy János, a Fidesz-frakció gazdasági munkacsoportjának vezetője. Véleménye szerint az épülő autópályák 25–30 éves koncesszióba adása, bár nem növeli a jövő évi államadósságot, ám a következő generációk nyakába rendkívüli többletterhet rak, amely évekre determinálja az állami büdzsé sztrádaépítésre fordítható kiadásait. (MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.