Az év közben zárolt összegek egy részének feloldásával fizet az állam 5,68 milliárd forintot az M5-öst üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt.-nek rendelkezésre állási díjként. Miközben a koncessziós díjakat maradéktalanul teljesíti az állam, az év közbeni megszorító intézkedések miatt a kormány 16 milliárd forintot vont el a harmincezer kilométer hosszú országos közúthálózat fejlesztését biztosító előirányzatból. Az AKA Rt.-t 2005-ben rendelkezésre állási díjként 22,9 milliárd forint költségvetési támogatás illeti meg, ugyanannyi, mint amennyit – a nagyfelújításokkal együtt – az 560 kilométer hosszú országos sztrádahálózat fenntartására fordít az állami autópálya-társaság az idén. A szintén koncesszióban épülő M6-os üzemeltetőjének 2006-ban további 9,16 milliárd forintot fizet az állam.
*
A kormány koncesszióba adja az autópálya-fejlesztéseket, ami anynyit jelent, hogy magánbefektetők finanszíroznák a már folyamatban levő munkálatokat, amiért az állam évente fizetne rendelkezésre állási díjat a futamidő végéig. A 2005. évi költségvetés tervezetében gyorsforgalmi útfejlesztés címén 33 milliárd forint támogatás szerepel, ugyanakkor a folyamatban levő beruházásokat figyelembe véve, 254 milliárd forintra lenne szükség a program folytatásához. Jelenleg 209 kilométer hosszú autópálya áll építés, illetve közbeszerzés alatt, két útszakasz kivételével valamennyi beruházásra megkötötte a kivitelezői szerződéseket a Nemzeti Autópálya Rt. A kormányprogram szerint 2006 végéig 420 kilométer autópályát adnak át, emellett 425 kilométer lesz építés és további 803 kilométer előkészítés alatt.
A Pénzügyminisztérium tájékoztatása szerint 2005-ben állami feladat lesz az autópálya-építésekhez szükséges területek megvásárlása, emellett költségvetési pénzből csak kisebb szakaszok, illetve az M0-s autópálya keleti szektora épül tovább. Varga Mihály fideszes képviselő, az Országgyűlés költségvetési bizottságának elnöke lapunknak úgy nyilatkozott: „Egyszer már megtapasztaltuk, milyen az, amikor nem közpénzből épül az autópálya” – utalt az M5-ös koncessziós beruházásra.
A kormány ezzel a döntéssel átmenetileg mentesíti a költségvetést az egyszeri kiadástól 2005-ben – idén 187 milliárd forintot költöttek autópálya-építésekre –, ugyanakkor a befektetőknek fizetendő rendelkezésre állási díjat évente teljesíteni kell a futamidő végéig, a túlzott mértékű koncessziós beruházás miatt pedig eladósodhat az állam. Ráadásul a koncessziós beruházás lényegesen drágább, mint az állami fejlesztés. A befektetők egyrészt nem jutnak olyan kedvező hitelekhez, mint az állami beruházó, másrészt a rendelkezésre állási díjban meg kell fizetni a tőke hozamát: a tőkének az autópálya-építéseknél 12-14 százalékos a befektetők által elvárt megtérülése, azaz minden évben legalább ennyivel többet kell fizetni az út üzemeltetéséért.
Fónagy: a koncesszió többletteher. Álszent a kormány terve, miszerint az épülő autópályák koncesszióba adásától 550 milliárd forint bevételt remél, ám arról nem beszélnek, hogy rendelkezésre állási díjként ennek az összegnek a kétszeresét kell huszonöt év alatt kifizetni a koncesszornak – mondta tegnap Fónagy János, a Fidesz-frakció gazdasági munkacsoportjának vezetője. Véleménye szerint az épülő autópályák 25–30 éves koncesszióba adása, bár nem növeli a jövő évi államadósságot, ám a következő generációk nyakába rendkívüli többletterhet rak, amely évekre determinálja az állami büdzsé sztrádaépítésre fordítható kiadásait. (MTI)