Elnyerte a díjat a magánűrhajó

Öt nap múltán másodszor is a világűrnek rugaszkodott tegnap délután a világ első, magánpénzből tervezett és épített űrhajója. A SpaceShipOne a kozmoszt jelentő száz kilométeres magasságot elérve teljesítette az Ansari X-Prize támasztotta követelményeket, s ezzel megnyerte az évek óta zajló versenyt, valamint a 10 millió dolláros díjat – adta hírül a BBC.

MN-összeállítás
2004. 10. 05. 19:59
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A bejelentés még nem hivatalos, ehhez ugyanis több, egymástól független megfigyelő adatait kell összegezniük az X-Prize alapítvány központjában, Missouriban dolgozó szakembereknek.
Az Ansari X-Prize-t magántőkéjük felajánlásával üzletemberek hozták létre 1996 májusában. A kiírás egyszerű volt: a pályázónak 2005. január elsejéig egy három ember szállítására alkalmas járművet kell a világűrbe, száz kilométeres magasságig eljuttatnia.
*
Hogy a szabályok ne legyenek ilyen egyszerűek, a díj alapítói kikötötték: a mutatványt két héten belül meg kell ismételni.
A több mint 200 millió forinttal egyenértékű összegért 26-an indultak harcba, köztük Burt Rutan, a SpaceShipOne tervezője. Az űrhajót a kaliforniai Mojave-sivatagból a White Knight (Fehér Lovag) nevű szállító repülőgép vitte a magasba közép-európai idő szerint délután négy órakor. A két szerkezet körülbelül egyórányi
összekapaszkodás után vált külön, 15 kilométerrel a kilövőállomás fölött, ahonnan a SpaceShipOne – fedélzetén Brian Binnie pilótával – a hangnál is nagyobb sebességgel, egyedül folytatta útját, immár függőleges irányban, egyenesen a világűr felé. A hajó a súlytalanság állapotában három és fél percet töltött el, a nem hivatalos mérések szerint 114,64 kilométeres magasságban, majd viszszafordult a Föld felé.
A magánűrhajó – fedélzetén az első civil űrhajóssal – először június 21-én jutott el a kozmoszba, akkor még versenyen kívül. A SpaceShipOne múlt hét szerdai második hivatalos bevetése (a többszöri próbákat nem számolva) attól eltekintve is sikerrel zárult, hogy a szerkezet menet közben hirtelen instabillá vált, majd pörögni kezdett tengelye körül. Az akkori pilóta, Mike Melvill a főhajtómű kikapcsolásával orvosolta a hibát.
Talán nem véletlen, hogy az Ansari X-Prize-ért 26 csapat vetélkedett egymással: a jövőbeli űrturizmusban sokan látnak fantáziát, pontosabban kecsegtető üzleti lehetőségeket. A hasonló profilú kirándulások szervezésére szakosodott Space Adventures cég előjegyzési naptárába máris több mint száz olyan civil jelentkező nevét írták fel, aki hajlandó lenne akár százezer dollárt (húszmillió forintot) is fizetni a „nyúlfarknyi” űrélményért.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.