Érvénytelen Malév-tender?

Sorra visszaléptek a Malév Rt. lehetséges vevői, még mielőtt beadták volna az ÁPV Rt.-nek ajánlataikat – értesült a Magyar Nemzet. A vagyonkezelőnek tegnap küldhették el ajánlataikat azok a befektetőcsoportok, amelyek megvásárolták a tenderdokumentációs csomagot: az igazgatóság mára ígért döntést – ha ugyan lesz miről határozni.

Putsay Gábor
2004. 10. 21. 18:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elbizonytalanította a befektetőket a Malév súlyos pénzügyi helyzete, a privatizációban részt vevők a tenderdokumentáció megvásárlása után alkothattak valós képet a légitársaságról. Az ÁPV Rt. rendelkezésükre bocsátotta a cég gazdálkodásával kapcsolatos adatokat. Visszalépett a legesélyesebbnek tartott pályázó, a Demján Sándor érdekeltségébe tartozó Euroinvest Rt. is – értesült a Magyar Nemzet. Nyúl Sándor, az Euroinvest Rt. felügyelőbizottságának elnöke lapunk megkeresésére úgy nyilatkozott, hogy a jelenlegi helyzetben felelős ajánlat nem tehető a Malév Rt. részvényeinek megvásárlására. A pályázati kiírásban ugyanis olyan feltételeket határozott meg az ÁPV Rt., amelyek nagyrészt teljesíthetetlenek. Hozzátette: a Malév eladósodottsági szintje miatt olyan pénzügyi igény merülhet fel, amit a befektetők nem vállalhatnak. A légitársaság megismert adósságállománya ugyanis meghaladta a várakozásokat, és jelentősek a szállítói tartozások is.
Abban az esetben pedig, ha az állam értékesíti tulajdonát, a szállítók érvényesítik követeléseiket. A Malév eladása akkor lehetséges, ha a jelenlegi tulajdonos rendezi a cég gazdasági helyzetét – mondta Nyúl Sándor. E nélkül is el lehetne adni a nemzeti légitársaságot: ekkor az állami részvénycsomag olyan befektetőhöz kerülne, akit elsősorban a piacszerzés motivál, és a jelenlegi gazdasági helyzetében a Malév rövid időn belül megszűnne.
Az Euroinvest ennek ellenére továbbra is érdekelt a Malév Rt. privatizációjában, ám a befektetők szerint a magyar légitársaság jövője elsősorban térségi együttműködéssel képzelhető el. A Malévhoz hasonlóan napirenden van a szlovák, a bolgár és a román légitársaság eladása, a szakmai és pénzügyi csoportok számára pedig ez az egységes piac tűnik ígéretesnek, mondván, hogy önmagában az évi két-három milliós utasforgalmat lebonyolító légitársaság nem versenyképes. A Slovak Airlines vezetése a napokban jelentette be, hogy a cég pénzügyi helyzetének rendbetételét követően írják ki a privatizációt.
Hasonló okok miatt a kínai Hainan Airlines – amelyre tulajdonképpen az ÁPV Rt. kiírta a pályázatot – is eltekintett a Malév megvásárlásától. Ugyanígy döntött az Austrian Airlines – amely egyébként a Malév egyik legnagyobb vetélytársa, és érdekelt a Slovak Airlines privatizációjában –, illetve a tendercsomagot megvásárló Iceland Air. A Malévra pályázott volna a jelenlegi elnök-vezérigazgató, Sándor László által vezetett Magyar Repülésért Vezetői Konzorcium, ám az ÁPV Rt. nyomására végül ők is visszaléptek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.