Magyarország állateledel-nagyhatalomnak számít Európában. Ezt a címet a rohamosan fejlődő gyártókapacitásnak és a kimagasló exporteredményeknek köszönheti, évek óta az első öt európai exportőr között tartanak számon bennünket. Kelet-Közép-Európában egyedülálló, hogy a világ két piacvezető cége, a Masterfoods és a Nestlé Purina is regionális gyártóbázist épített ki egy országban – ismertette erősségeinket Szórádi Gyöngyi, az Állateledel-gyártók Egyesületének főtitkára. Az exportról a főtitkár elmondta, az ország adottságai lehetővé tették, hogy Európában is kiemelkedő gyártókapacitás alakuljon ki a magyar mezőgazdasági termékek felhasználásával. A piac első meghatározó befektetője volt a Masterfoods, majd a Nestlé Purina építette ki világszínvonalú gyárait. Ők adják az export csaknem 90 százalékát. A hazai gyártók, a Bábolna Takarmányipari Kft., a Pet Hungária, a Pamax, a Feed-Full, az Aquafood és a Biovet a hazai piac ellátása mellett a környező országokban is értékesítik termékeiket. Hozzátette, Magyarországon évente megközelítőleg 250 ezer tonna száraz és nedves eleséget gyártanak, s ennek kétharmadát exportálják. Az elmúlt öt évben az állateledel-termékek exportja több mint négyszeresére emelkedett: az 1999-es 13 milliárd forintról 2003-ban 54 milliárd forintra. Eközben az import növekedési üteme mindöszsze 80 százalékos volt. Tavaly 40 százalékkal bővült az állateledel-termékek exportja, ami az elmúlt öt évben a második legnagyobb növekedési ráta. A magyar export legnagyobb fő felvevőpiaca az Európai Unió, mellette pedig az olyan unión kívüli országok, mint Románia és Oroszország, ahová az export 28 százalékát értékesítjük.
A magyarországi állateledel-piac nagyságát körülbelül húszmilliárd forintra becsüljük, s ez a piac dinamikusan növekszik, két-három éve az állateledel-gyártók még két számjegyű növekedést tapasztaltak – mondta Szórádi Gyöngyi. A növekedés azonban a növekvő mennyiségű saját márkás termékek miatt elsősorban mennyiségi. Ennek következményeként az árak még a prémium kategóriában sem emelkednek, sőt, a gyakori promóciók révén az elmúlt évben csökkent az átlagár – fűzte hozzá. A jövőről Szórádi Gyöngyi úgy nyilatkozott, hogy az állateledel-piac szereplői az előre gyártott állateledelek további térnyerésére számítanak: ezek a termékek olcsók, könnyen hozzáférhetők, kényelmesek, biztonságosak és nem utolsósorban az állatok élettani igényeinek és ízlésének megfelelően készülnek. E termékelőnyök okozzák, hogy egyre többen választják kutyájuk-macskájuk számára a kész tápokat.
A verseny miatt mind nagyobb hangsúly helyeződik a termékinnovációra: az állateledelek nem csak ízletesebbek, hanem egyre tökéletesebben elégítik ki a megcélzott fajtájú, korú és fizikai állapotú állat élettani igényeit. Az állateledel kényelmi termék is, egyre népszerűbbek a fogyasztóbarát csomagolások, például az alutasakos és kis tálcás termékek, illetve az egyadagos kiszerelések. A nemzetközi trendeknek megfelelően a csúcsminőségű állateledel kategóriákban egyre inkább mikroszegmensekre tagolódik a hazai piac is, a különféle igényekre speciális tápok jelennek meg, amelyeket az adott háziállat életszakaszának, életformájának vagy problémáinak megoldására fejlesztettek ki. A magyar piacon a legnépszerűbb funkcionális eledelek elsősorban a fogtisztításra helyezik a hangsúlyt, amelyek nagyrészt jutalomfalatok, például rágcsák és kekszek formájában kerülnek a polcokra.

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség