Nehezebb a fuvarozók helyzete

Munkatársunktól
2004. 10. 01. 17:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Első alkalommal találkoztak Brüsszelben az Európai Unió európai bizottságának közlekedési vezetői, a magyar parlamenti képviselők, a Fuvarozók Nemzetközi Szervezetének (IRU), valamint a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) képviselői. A kapcsolatfelvétel nem titkolt célja, hogy a hazai fuvarozók, adott esetben a magyar képviselők, valamint a szakmai szervezet vezetői az IRU brüsszeli irodáján keresztül kapjanak segítséget a lobbitevékenység és az információhoz jutás területén – mondta Hinfner Miklós, az MKFE főtitkára. Hazánkban jelenleg kétezer vállalkozás foglalkozik nemzetközi fuvarozással, s a cégek versenyhelyzete az uniós csatlakozással a korábbinál is nehezebbé vált. Az egységes piacon ugyanis a fuvardíjak egyre inkább közelítenek az önköltségi árakhoz, a szabályozás nem teljesen egyértelmű, ugyanakkor egy-egy rendelet a kisebb országokat hátrányosan érintheti a nagyokkal szemben. Az árakat leginkább a piac határozza meg, ezért ezt érdemben adminisztratív eszközökkel nehéz befolyásolni, egy erős képviselettel viszont segíteni lehet a rendeletek megalkotásakor – egységes pihenőidők, úthasználati díjak, fuvarozók ellenőrzése menet közben –, ugyanis a legfontosabb döntéseket e szakmát érintően is Brüsszelben hozzák meg.
A nemzetközi fuvarozásban a leginkább aktuális téma jelenleg a német úthasználati díj bevezetése. Túl azon, hogy a 2005. január 1-jétől hatályos díjak a tarifákban is megjelennek, a magyar fuvarozók már kezdetben versenyhátrányba kerülnek: az úthasználathoz szükséges fedélzeti egységet hazánkban nem lehet beszerelni – kizárólag Németországban és a vele szomszédos államokban –, az autópályák mellett elhelyezett terminálokon pedig nincs magyar nyelvű tájékoztatás. Ebben a németek, illetve az új rendszert üzemeltető cég egyelőre nem hajlandó kompromisszumra. Annak ellenére, hogy a német diplomácia szava döntő az EU-ban, ez a lépés mindenképpen versenytorzító helyzetet eredményez a közúti árufuvarozásban.
Ennek, illetve más hasonló esetnek az elkerülése céljából elengedhetetlen lesz, hogy Európában egységessé váljanak a fizetős rendszerek és a fuvarozást érintő jogszabályok. Szakemberek szerint erre legkorábban 2008-ban lesz esély, ugyanis az európai országok között jelentősek a nézeteltérések.
n
A német kormány el akarja kerülni, hogy a magyar közúti fuvarozók versenyhátrányt szenvedjenek január 1-jétől, miután bevezetik a német elektronikus autópálya-használati díjrendszert. Ezért szorgalmazza, hogy Magyarországon is legyen a rendszer használatát segítő berendezést beszerelő műhely – mondta tegnap Manfred Stolpe német közlekedési, építési és lakásügyi miniszter.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.