Pénzbüntetést kaptak a pilóták

Elmarasztalta tegnap a bíróság a Malév három hajózóját a theszaloníki légi baleset miatt. Az ügyész tudomásul vette a nem jogerős határozatot; a vádlottak gondolkodási időt kértek, egyikük felmentésért fellebbezett.

Zsilka László
2004. 10. 05. 17:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pénzbüntetésre ítélte tegnap a Pesti Központi Kerületi Bíróság annak a Malév-járatnak a hajózó személyzetét, amely négy évvel ezelőtt vészhelyzetbe került a görögországi Theszaloníki repülőterén. A bírói indokolás szerint a Tu–154-es kapitánya, másodpilótája és fedélzeti mérnöke megszegte a foglalkozási szabályokat, ezért mindhárman bűnösök a légi közlekedés gondatlan veszélyeztetése vétségében. Hegedűs Zoltán parancsnoknak 135 ezer, Süle Péter másodpilótának és Linnert Miklós fedélzeti mérnöknek egyaránt százezer forint pénzbüntetést kell fizetnie. Kötelezte a bíróság a vádlottakat a perben keletkezett 1,3 millió forint bűnügyi költség megtérítésére.
A vádlottak hanyag és gondatlan magatartása miatt alakult ki a vészhelyzet – mondta a tárgyalóteremben Rimai Tibor, az ügy bírája. A kapitány vezetésével a személyzet leszálláshoz készülődött, figyelmen kívül hagyva a görög légi irányítás ezzel a szándékkal ellentétes utasítását. Csakhogy a közelítési manőver közben a hajózók nem engedték ki a repülőgép futóművét, ezért a Tu–154-es alsó felülete a betonon siklott, és az egyik szárnyán a kilépőél megrongálódott. Az utasok észrevették, hogy füst szivárog a szellőzőből, de nem nem estek pánikba. A pilóták ekkor határozták el, hogy átstartolnak, azaz újra felgyorsították a gépet, és elemelkedtek a futópályáról, majd rövid körözés után sikeresen leszálltak.
A bíróság nem fogadta el a vádlottak és jogi képviselőik érvelését, amely szerint a légi irányítás szakmai hibájából alakult ki vészhelyzet. Az elsőfokú ítéletet az ügyész tudomásul vette. Az első- és másodrendű vádlottak három nap gondolkodási időt kértek, míg a harmadrendű vádlott felmentésért fellebbezett.
Emlékezetes: légi közlekedés gondatlan veszélyeztetése alapos gyanúja miatt a rendőrség ismeretlen tettes ellen nyomozást rendelt el 2000 szeptemberében, mert a Malév Tu–154-es utasszállító gépét a theszaloníki repülőtéren az év július 4-én leszállás közben baleset érte. A 260-as járatnak Görögországban csak másodszori kísérletre sikerült leszállnia, mivel a repülőgép nem tudta időben kiereszteni a futóművet. A 86 utas épségben átvészelte a légi incidenst.
A Polgári Légiközlekedési Hatóság a repülőbaleset kivizsgálása után megállapította, hogy a Malév Rt. HA-LCR lajstromjelű Tu–154 B2 típusú repülőgépe súlyosan, javíthatatlanul megsérült. Az elemzés a baleset közvetlen okaként jelölte meg, hogy a repülőgép behúzott futóművekkel ért földet, és 12 másodpercen át csúszott a theszaloníki repülőtér betonján óránkénti 243 kilométeres sebességgel. További – a balesethez vezető – közvetlen okként szerepel, hogy a légi jármű személyzete a megközelítéskor nem követte a görög irányítók utasításait. A hatósági dokumentum azt is leszögezte, hogy a repülőgép, illetve a személyzet a feladat végrehajtására alkalmas volt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.