Pénzbüntetésre ítélte tegnap a Pesti Központi Kerületi Bíróság annak a Malév-járatnak a hajózó személyzetét, amely négy évvel ezelőtt vészhelyzetbe került a görögországi Theszaloníki repülőterén. A bírói indokolás szerint a Tu–154-es kapitánya, másodpilótája és fedélzeti mérnöke megszegte a foglalkozási szabályokat, ezért mindhárman bűnösök a légi közlekedés gondatlan veszélyeztetése vétségében. Hegedűs Zoltán parancsnoknak 135 ezer, Süle Péter másodpilótának és Linnert Miklós fedélzeti mérnöknek egyaránt százezer forint pénzbüntetést kell fizetnie. Kötelezte a bíróság a vádlottakat a perben keletkezett 1,3 millió forint bűnügyi költség megtérítésére.
A vádlottak hanyag és gondatlan magatartása miatt alakult ki a vészhelyzet – mondta a tárgyalóteremben Rimai Tibor, az ügy bírája. A kapitány vezetésével a személyzet leszálláshoz készülődött, figyelmen kívül hagyva a görög légi irányítás ezzel a szándékkal ellentétes utasítását. Csakhogy a közelítési manőver közben a hajózók nem engedték ki a repülőgép futóművét, ezért a Tu–154-es alsó felülete a betonon siklott, és az egyik szárnyán a kilépőél megrongálódott. Az utasok észrevették, hogy füst szivárog a szellőzőből, de nem nem estek pánikba. A pilóták ekkor határozták el, hogy átstartolnak, azaz újra felgyorsították a gépet, és elemelkedtek a futópályáról, majd rövid körözés után sikeresen leszálltak.
A bíróság nem fogadta el a vádlottak és jogi képviselőik érvelését, amely szerint a légi irányítás szakmai hibájából alakult ki vészhelyzet. Az elsőfokú ítéletet az ügyész tudomásul vette. Az első- és másodrendű vádlottak három nap gondolkodási időt kértek, míg a harmadrendű vádlott felmentésért fellebbezett.
Emlékezetes: légi közlekedés gondatlan veszélyeztetése alapos gyanúja miatt a rendőrség ismeretlen tettes ellen nyomozást rendelt el 2000 szeptemberében, mert a Malév Tu–154-es utasszállító gépét a theszaloníki repülőtéren az év július 4-én leszállás közben baleset érte. A 260-as járatnak Görögországban csak másodszori kísérletre sikerült leszállnia, mivel a repülőgép nem tudta időben kiereszteni a futóművet. A 86 utas épségben átvészelte a légi incidenst.
A Polgári Légiközlekedési Hatóság a repülőbaleset kivizsgálása után megállapította, hogy a Malév Rt. HA-LCR lajstromjelű Tu–154 B2 típusú repülőgépe súlyosan, javíthatatlanul megsérült. Az elemzés a baleset közvetlen okaként jelölte meg, hogy a repülőgép behúzott futóművekkel ért földet, és 12 másodpercen át csúszott a theszaloníki repülőtér betonján óránkénti 243 kilométeres sebességgel. További – a balesethez vezető – közvetlen okként szerepel, hogy a légi jármű személyzete a megközelítéskor nem követte a görög irányítók utasításait. A hatósági dokumentum azt is leszögezte, hogy a repülőgép, illetve a személyzet a feladat végrehajtására alkalmas volt.

Orbán Viktor felsorolta, mely biztonsági intézkedésekre irigyek leginkább a franciák! – videó