Tőkerendezés előtt a Malév

Elemzők szerint az állam csak sikeres újjászervezést követően értékesíthetné a Malév Rt.-t: ha jelenlegi helyzetében kerülne új tulajdonoshoz, nincs semmi garancia az adósság rendezésére, illetve a nemzeti jelleg megtartására, roszszabb esetben csődbe is kerülhet a légitársaság.

Putsay Gábor
2004. 11. 17. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Holnap dönthet az ÁPV Rt. igazgatósága, hogy a Malév Rt. privatizációs pályázatára beérkezett egyetlen ajánlatot elfogadják-e, vagy érvénytelennek nyilvánítják. Ez utóbbi esetben új pályázatot ír ki a részvények 99,95 százalékát birtokló privatizációs szervezet. Pénteken rendkívüli közgyűlést tartanak a Malévnál a társaság tőkehelyzetének rendezése miatt: a saját tőke ismét a jegyzett tőke kétharmada alá csökkent, a gazdasági társaságokról szóló törvény szerint ilyenkor rendezni kell a cég helyzetét. Könnyen elképzelhető, hogy a tavalyi hétmilliárd forint után újabb hárommilliárd forintot kell a Malévba pumpálni. A kormány szabadulni akar a légitársaságtól, elemzők szerint azonban a jelenlegi privatizációs pályázati feltételek egyáltalán nem biztosítják a társaság hosszú távú stabil működését, és azt sem, hogy az adósságot az állam további szerepvállalása nélkül rendezni lehet. A Malév Rt. részvénycsomagjához 150 millió forintért hozzá lehet jutni, emellett viszont a pályázat győztesének tőkét kell emelnie, s javaslatot tehet a jelenlegi 36-37 milliárd forintos adósság rendezésére. Normál körülmények között nem lehet arra számítani, hogy ilyen hatalmas adósságot átvállaljon a befektető a szintén milliárdos nagyságrendű tőkerendezéssel együtt. Így közel sem biztos, hogy a Malév eladását követően az állam mentesülne a hitelek utáni garanciavállalástól, ez pedig önmagában megkérdőjelezné az eladást. A Malévot jelenleg éppen az állami státus tartja fenn, ellenkező esetben rövid időn belül csődbe jutna, hiszen a hitelezők egyből érvényesítenék követeléseiket. Elemzők szerint a Malév új privatizációs pályázatának – amennyiben kiírják – feltételeit alapjaiban módosítani kell, ami lehetővé tenné a légitársaság hosszú távú fennmaradását. Elkerülhetetlen lenne ugyanakkor a még állami Malév teljes átszervezése, ami egyrészt középtávon nullszaldós üzemi eredményt hozna, másrészt az adósságot 10-15 százalékkal csökkentené. A Malév privatizációs pályázatán a potenciális befektetők mind viszszaléptek, egyedül az Aviation Solution International néven létrehozott csoport adott ajánlatot. A Népszabadság információi szerint a konzorcium meghatározó szereplője az Aeroflot orosz légitársaság.
A tavaly decemberben megkezdett internetes jegyértékesítés eredményeként eddig több mint egymilliárd forintért adott el repülőjegyet a Malév elektronikus formában – közölte tegnap Sándor László, a Malév Rt. elnök-vezérigazgatója. A cég vezetője szerint a fejlesztésekkel két év alatt milliárdos nagyságrendű megtakarítás érhető el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.