Holnap dönthet az ÁPV Rt. igazgatósága, hogy a Malév Rt. privatizációs pályázatára beérkezett egyetlen ajánlatot elfogadják-e, vagy érvénytelennek nyilvánítják. Ez utóbbi esetben új pályázatot ír ki a részvények 99,95 százalékát birtokló privatizációs szervezet. Pénteken rendkívüli közgyűlést tartanak a Malévnál a társaság tőkehelyzetének rendezése miatt: a saját tőke ismét a jegyzett tőke kétharmada alá csökkent, a gazdasági társaságokról szóló törvény szerint ilyenkor rendezni kell a cég helyzetét. Könnyen elképzelhető, hogy a tavalyi hétmilliárd forint után újabb hárommilliárd forintot kell a Malévba pumpálni. A kormány szabadulni akar a légitársaságtól, elemzők szerint azonban a jelenlegi privatizációs pályázati feltételek egyáltalán nem biztosítják a társaság hosszú távú stabil működését, és azt sem, hogy az adósságot az állam további szerepvállalása nélkül rendezni lehet. A Malév Rt. részvénycsomagjához 150 millió forintért hozzá lehet jutni, emellett viszont a pályázat győztesének tőkét kell emelnie, s javaslatot tehet a jelenlegi 36-37 milliárd forintos adósság rendezésére. Normál körülmények között nem lehet arra számítani, hogy ilyen hatalmas adósságot átvállaljon a befektető a szintén milliárdos nagyságrendű tőkerendezéssel együtt. Így közel sem biztos, hogy a Malév eladását követően az állam mentesülne a hitelek utáni garanciavállalástól, ez pedig önmagában megkérdőjelezné az eladást. A Malévot jelenleg éppen az állami státus tartja fenn, ellenkező esetben rövid időn belül csődbe jutna, hiszen a hitelezők egyből érvényesítenék követeléseiket. Elemzők szerint a Malév új privatizációs pályázatának – amennyiben kiírják – feltételeit alapjaiban módosítani kell, ami lehetővé tenné a légitársaság hosszú távú fennmaradását. Elkerülhetetlen lenne ugyanakkor a még állami Malév teljes átszervezése, ami egyrészt középtávon nullszaldós üzemi eredményt hozna, másrészt az adósságot 10-15 százalékkal csökkentené. A Malév privatizációs pályázatán a potenciális befektetők mind viszszaléptek, egyedül az Aviation Solution International néven létrehozott csoport adott ajánlatot. A Népszabadság információi szerint a konzorcium meghatározó szereplője az Aeroflot orosz légitársaság.
A tavaly decemberben megkezdett internetes jegyértékesítés eredményeként eddig több mint egymilliárd forintért adott el repülőjegyet a Malév elektronikus formában – közölte tegnap Sándor László, a Malév Rt. elnök-vezérigazgatója. A cég vezetője szerint a fejlesztésekkel két év alatt milliárdos nagyságrendű megtakarítás érhető el.

Szörnyű tragédia történt hajnalban: a mentők már nem tudtak segíteni