Nem várt nehézségekkel kell megküzdeniük a magyar piacon is jelen lévő fapados légitársaságoknak, hiszen az óriási túlkínálat miatt néhány száz forintért is lehet ma repülőjegyet váltani, amely messze a valós költségek alatt marad. Ez pedig annyit jelent, hogy a légitársaságok folyamatosan felélik vagyonukat, a piaci konszolidációig – amíg nem csökken a szolgáltatók száma – nem is lehet arra számítani, hogy bármelyik társaság nyereségesen működjön.
A jelenlegi helyzetben az a cég képes fennmaradni, ahol a befektetők, reménykedve a mihamarabbi konszolidációban, eurómilliókat pumpálnak a társaságokba. A piaci ellentét a napokban mindeddig szokatlan módon nyilvánult meg, hiszen számos kritikával illették egymást nyilvánosan a légitársaságok vezetői, az egyik cég fizetett hirdetésben próbálta meg lejáratni versenytársát.
A támadások célpontja most a Wizz Air volt, ami nem véletlen, hiszen a vállalat olyan súlyos pénzügyi helyzetbe került, hogy csak a múlt hét végi tőkejuttatás mentette meg az összeomlástól. A fél éve működő fapados légitársaság a kilencmillió eurós tőkéjét az olcsó jegyek finanszírozása miatt ugyanis teljesen felélte, egyes hírek szerint a repülőtéri díjakat sem tudta megfelelően fizetni, ez a helyzet a versenytársak előtt sem volt ismeretlen.
Az indokolatlanul alacsony árak egyedül az utazóközönségnek kedveznek – egyelőre –, más kérdés, hogy ezt a szakértők szerint is torz és ellenőrizetlen, kereskedelmi szempontból teljesen liberalizált piaci helyzetet meddig lehet és meddig érdemes fenntartani.
Kedves Wizz Air! Önök hány járatot is töröltek már? – jelent meg az egyik napilapban minap ez a hirdetés. Feladója egy másik fapados légitársaság, az easyJet volt, amely arra hívta fel a figyelmet – állításuk szerint –, hogy a másik vállalat négy hónap alatt már 200 járatát is törölte, miközben ők egyet sem. Fehér Zsuzsa, a Magyar Reklámszövetség etikai bizottságának elnöke lapunk megkeresésére elmondta: ez ügyben írásos megkeresés nem érkezett hozzájuk, ám a sok telefonos érdeklődés miatt december 13-ra, a következő bizottsági ülésre napirendre tűzték a kérdést. A szakember a konkrét ügyről nem kívánt bővebben nyilatkozni.
A reklámszakmában azonban többen is úgy vélik, ez a hirdetés súrolhatja azokat az etikai határokat, amelyeket nem illik átlépni. Ezek közé tartozik a konkurenciával való összehasonlítás, amit a reklámszakma különösen rosszul vesz, valamint az „én vagyok a legnagyobb” állítás is. Fehér kiemelte: a bizottság társadalmi szervezet, szankcionálási lehetősége nincs. Ugyanakkor elmarasztalásukat egyetlen reklámügynökség vagy megbízó sem teszi ki cége falára. Az etikai bizottsághoz hetente átlagosan egy beadvány érkezik. Az elnök úgy látja, Magyarországon az önszabályozás sokszor nem képezi mégsem a szakmai élet részét. Ha az üzleti érdek azt kívánja, hogy a normákat áthágják, azt egyesek szemérmetlenül megteszik. Ezért az önszabályozás sok kívánnivalót hagy maga után, holott az EU-ban nem elsősorban a szankcionálás, hanem az önszabályozás felé megy el a piac. Megyer Örs, az Önszabályozó Reklámtestület elnöke hangsúlyozta: ez a hirdetés inkább egy nyílt levél, s már-már jogi, versenyhivatali kérdés. Ugyanakkor a hirdetésben közölt állítás tartalmát testületük nem vizsgálja. Ha az állítás valós, akkor nem sért szabályokat. A hazai önszabályozás pedig az ilyen esetek ellenére is egyre erősebb, s nagy szükség van rá.
Leállította járatait Air Polonia
Az egyetlen olcsó repülőjáratokat üzemeltető lengyel légitársaság, az Air Polonia vasárnap beszüntette gépei indítását és a jegyeladást. Vasárnap leállt az Air Polonia: a társaság egyik képviselője azzal indokolta a lépést, hogy a vállalat fő befektetője kivonul a cégből. A francia hírügynökség jelentése szerint a légitársaság számos utasa maradt több európai városban, de az ugyancsak fapados SkyEurope kész ingyen hazahozni a kinnrekedt embereket. Az Air Polonia egy évvel ezelőtt kezdte meg utaztatási tevékenységét, de a nyáron már állítólag nem adott ki téli menetrendet. (MTI)