Jövőre jelentősen nő a regisztrációs adó

Jövőre átlagosan 31,9 százalékkal emeli a kormány a regisztrációs adó mértékét, amely autótípustól függően 40–600 ezer forint körüli többletfizetési kötelezettséget ró az autóvásárlókra.

Dénes Zoltán
2004. 12. 07. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Februárban vezették be a regisztrációs adót, amely a fogyasztási adót váltotta fel. A kormány által elfogadott első adótábla ellen a használt autókat forgalmazók tiltakoztak, aminek az lett a „foganatja”, hogy az új regisztrációs adótábla az addigi három helyett nyolc adókategóriát állapított meg, amelyek változatlanul a személygépjárművek hengerűrtartalmához igazodnak, s nem tett különbséget új és használt gépjármű között.
A regisztrációs adótörvényt előkészítő munka alacsony szakmai színvonala miatt a használt autóra kivetett, a tavalyihoz képest két-nyolcszoros adóterhelés gyakorlatilag megszüntette a használt autók behozatalát – mondta lapunknak Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke. Tájékoztatása szerint a múlt esztendőben 208 ezer új és 73 800 használt, egy–hét éves személygépkocsi importjára került sor. Ennek következtében 2001 és 2003 között a gépkocsik átlagéletkora 12,8-ről, 11,3 évre csökkent.
Az újonnan forgalomba került új és használt autók környezetvédelmi és biztonságtechnikai mutatói nagyságrendi javulást hoztak a lecseréltekkel szemben. Ezen pozitív tendenciákat „akasztotta” meg a regisztrációs adó, amely nemcsak a bevezetés módjával, hanem az adó mértékével is diszkriminálta a 3–7 éves személygépkocsik importját – világított rá Fojt. Hozzátette: a jelenlegi jogszabályok szerint maximum nyolcéves autókat lehet behozni. Ezek minimum Euro 2-es, korszerű motorral vannak felszerelve, és környezetvédelmi mutatóik háromszor-négyszer jobbak az Euro 1-es (10–12 éves autók) motorral felszerelteknél, és 12-18-szor kedvezőbbek a régi keleti gyártású modelleknél. Ugyanakkor a GKM tanulmányából kiderül, hogy hazánkban legalább hétszázezer környezetkárosító, régi keleti autó van még forgalomban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.