Kiszervezik a vagyont a Volánbusz Rt.-ből

Egyelőre lekerült a kormány napirendjéről a Volán-társaságok privatizációja, ez azonban nem befolyásolja a Volánbusz Rt. vezetését abban, hogy jól jövedelmező és a napi működés fenntartásához elengedhetetlen tevékenységeket kiszervezzenek az állami cégből.

Putsay Gábor
2004. 12. 08. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mindinkább bevett gyakorlat a Volánbusznál, hogy értékesítenek ingatlanokat, vállalkozásba adnak tevékenységeket, amiket aztán visszabérel a cég. A Szabolcs utcai központi igazgatóságot és az itt található műhelyeket 800 millió forintért adták el, abban az esetben viszont, ha 2005. január 1-jéig nem tudnak átköltözni a népligeti autóbusz-pályaudvarra, az ingatlant vissza kell bérelni – értesült lapunk. A Szabolcs utcában jelenleg 130 autóbusz napi karbantartását végzik: mivel egyelőre a műhelyeket nem tudják kitelepíteni, a területet szintén visszabérlik. A népligeti pályaudvar átépítési költségei elérik az 530 millió forintot. Az igazgatóságon 250 főt alkalmaznak, a Népligetben viszont nem tudnak ennyi munkavállalót elhelyezni. A gumiszerelési munkát kiadták egy külső cégnek, ami évente több mint százmillió forint többletköltséget jelent a Volánbusznak. A kerekek szerelésének kiszervezése miatt harminc dolgozó veszítette el állását.
*
A Volán-társaságok zászlóshajójaként eddig számon tartott Volánbusz Rt. az eltelt két évben a legnagyobb visszaesést produkálta, növekedett a pénzügyi eladósodás, a műszaki állapotromlás, a korábbi beszerzésekhez képest visszafogták az új járművek vásárlását, a tanácsadásra, szakértői díjakra kifizetett összegek viszont emelkedtek. A társaság jelenlegi helyzetében elsősorban az ingatlanhasznosítás révén biztosítják a napi működést, illetve a fejlesztéseket. A társaság folyamatosan feléli vagyonát, a kiszervezéses privatizáció révén pedig nemhogy csökkennek, de növekednek a költségei, amit a létszám elbocsátásból adódóan sem tudnak kompenzálni.
A Volánbusz az Erzsébet téri autóbusz-állomás és a Szabolcs utcai ingatlanok eladását követően a szentendrei műszaki telepen értékesítené az üzemanyagkutat és azt a telekrészt, ahol az autóbuszmosó található. Az átszervezés negyvenöt autóbusz napi működését érinti, így a járművek Szentendréről a Szabolcs utcába járnak majd. Éves szinten mindez húszmillió forint többletköltséget jelent a Volánbusznak. Az autóbusz-állomásokat és a karbantartó műhelyeket elsősorban a hatékony gazdálkodás miatt építették egymáshoz közel. A Volánbusz terveiben szerepel, hogy ezeket felszámolják, és bérelt telepen összpontosítják a karbantartást.
A cég vállalkozásba adta a gumiszerelési tevékenységet, így az autóbuszok abroncsait az Édler-Tab Kft. bocsátja rendelkezésre. A bérbeadás lényege, hogy minden használatban levő gumiabroncs után kilométerenként fizet a Volánbusz az Édlernek. A társaságnál – a kiszervezés előtt – az idén az első háromnegyed évben az egy járműre jutó költség 103 ezer forint volt. A bérleti díjat, az eddigi futásteljesítményt, illetve a járművekhez használt gumit – feltételezve, hogy a biztonság érdekében nem használnak az eddiginél kevesebb abroncsot – számítva egy autóbuszra időarányosan 195 ezer forintot költ a Volánbusz. Mindez a Volánbusz 992 autóbuszára számolva háromnegyed év alatt 92 millió, éves szinten több mint százmillió forint többletkiadást jelent a társaságnak. A cég tájékoztatása szerint az új üzleti konstrukcióban az üzemeltető tőke lekötése csökken. A gumiszerelés kiszervezésével harminc főt bocsátottak el a cégtől, az emberek éves bére összességében 30-35 millió forintot tett ki, tehát a megtakarítás is jóval alatta marad a többletkiadásnak. Ugyanakkor például a jogi tevékenységet a korábbi főállású jogász helyett vállalkozó ügyvéd végzi a Volánbusznál, évi 35 millió forint javadalmazásért.
A Volánbusz az informatikai eszközeit is bérelné, aminek tervezett költségei elérik a 100 millió forintot. A cégnél egyébként jelentős tételt képviselnek az informatikai beruházások, annak ellenére, hogy az elavult járműveket nem tudják lecserélni. Év elején jelentős összegű szerződést írtak alá az integrált informatikai rendszer kiépítésére. A rendszert 2005. január 1-jén kell üzembe helyezni. A tendereztetés körülményeinek kivizsgálását az ÁPV Rt. a Volánbusz Rt. felügyelőbizottságára, illetve a belső ellenőrzési szakirodára bízta, ahol mindent rendben találtak. Az informatikai rendszer azonban egyes részterületeken nem kellőképpen hatékony, így például nehezen kezelhető a napi operatív intézkedést biztosító forgalomirányítás. A Volánbuszhoz hasonlóan ilyen informatikai rendszert korábban a Kisalföld Volánnál és a BKV-nál próbáltak üzembe helyezni, az eredmények azonban nem voltak biztatóak.
A Volánbusz Rt.-nél a feltett kérdéseinkre többszöri megkeresés után sem válaszoltak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.