Mindinkább bevett gyakorlat a Volánbusznál, hogy értékesítenek ingatlanokat, vállalkozásba adnak tevékenységeket, amiket aztán visszabérel a cég. A Szabolcs utcai központi igazgatóságot és az itt található műhelyeket 800 millió forintért adták el, abban az esetben viszont, ha 2005. január 1-jéig nem tudnak átköltözni a népligeti autóbusz-pályaudvarra, az ingatlant vissza kell bérelni – értesült lapunk. A Szabolcs utcában jelenleg 130 autóbusz napi karbantartását végzik: mivel egyelőre a műhelyeket nem tudják kitelepíteni, a területet szintén visszabérlik. A népligeti pályaudvar átépítési költségei elérik az 530 millió forintot. Az igazgatóságon 250 főt alkalmaznak, a Népligetben viszont nem tudnak ennyi munkavállalót elhelyezni. A gumiszerelési munkát kiadták egy külső cégnek, ami évente több mint százmillió forint többletköltséget jelent a Volánbusznak. A kerekek szerelésének kiszervezése miatt harminc dolgozó veszítette el állását.
*
A Volán-társaságok zászlóshajójaként eddig számon tartott Volánbusz Rt. az eltelt két évben a legnagyobb visszaesést produkálta, növekedett a pénzügyi eladósodás, a műszaki állapotromlás, a korábbi beszerzésekhez képest visszafogták az új járművek vásárlását, a tanácsadásra, szakértői díjakra kifizetett összegek viszont emelkedtek. A társaság jelenlegi helyzetében elsősorban az ingatlanhasznosítás révén biztosítják a napi működést, illetve a fejlesztéseket. A társaság folyamatosan feléli vagyonát, a kiszervezéses privatizáció révén pedig nemhogy csökkennek, de növekednek a költségei, amit a létszám elbocsátásból adódóan sem tudnak kompenzálni.
A Volánbusz az Erzsébet téri autóbusz-állomás és a Szabolcs utcai ingatlanok eladását követően a szentendrei műszaki telepen értékesítené az üzemanyagkutat és azt a telekrészt, ahol az autóbuszmosó található. Az átszervezés negyvenöt autóbusz napi működését érinti, így a járművek Szentendréről a Szabolcs utcába járnak majd. Éves szinten mindez húszmillió forint többletköltséget jelent a Volánbusznak. Az autóbusz-állomásokat és a karbantartó műhelyeket elsősorban a hatékony gazdálkodás miatt építették egymáshoz közel. A Volánbusz terveiben szerepel, hogy ezeket felszámolják, és bérelt telepen összpontosítják a karbantartást.
A cég vállalkozásba adta a gumiszerelési tevékenységet, így az autóbuszok abroncsait az Édler-Tab Kft. bocsátja rendelkezésre. A bérbeadás lényege, hogy minden használatban levő gumiabroncs után kilométerenként fizet a Volánbusz az Édlernek. A társaságnál – a kiszervezés előtt – az idén az első háromnegyed évben az egy járműre jutó költség 103 ezer forint volt. A bérleti díjat, az eddigi futásteljesítményt, illetve a járművekhez használt gumit – feltételezve, hogy a biztonság érdekében nem használnak az eddiginél kevesebb abroncsot – számítva egy autóbuszra időarányosan 195 ezer forintot költ a Volánbusz. Mindez a Volánbusz 992 autóbuszára számolva háromnegyed év alatt 92 millió, éves szinten több mint százmillió forint többletkiadást jelent a társaságnak. A cég tájékoztatása szerint az új üzleti konstrukcióban az üzemeltető tőke lekötése csökken. A gumiszerelés kiszervezésével harminc főt bocsátottak el a cégtől, az emberek éves bére összességében 30-35 millió forintot tett ki, tehát a megtakarítás is jóval alatta marad a többletkiadásnak. Ugyanakkor például a jogi tevékenységet a korábbi főállású jogász helyett vállalkozó ügyvéd végzi a Volánbusznál, évi 35 millió forint javadalmazásért.
A Volánbusz az informatikai eszközeit is bérelné, aminek tervezett költségei elérik a 100 millió forintot. A cégnél egyébként jelentős tételt képviselnek az informatikai beruházások, annak ellenére, hogy az elavult járműveket nem tudják lecserélni. Év elején jelentős összegű szerződést írtak alá az integrált informatikai rendszer kiépítésére. A rendszert 2005. január 1-jén kell üzembe helyezni. A tendereztetés körülményeinek kivizsgálását az ÁPV Rt. a Volánbusz Rt. felügyelőbizottságára, illetve a belső ellenőrzési szakirodára bízta, ahol mindent rendben találtak. Az informatikai rendszer azonban egyes részterületeken nem kellőképpen hatékony, így például nehezen kezelhető a napi operatív intézkedést biztosító forgalomirányítás. A Volánbuszhoz hasonlóan ilyen informatikai rendszert korábban a Kisalföld Volánnál és a BKV-nál próbáltak üzembe helyezni, az eredmények azonban nem voltak biztatóak.
A Volánbusz Rt.-nél a feltett kérdéseinkre többszöri megkeresés után sem válaszoltak.

Brutális támadás a Blahán: földre teperték a BKK biztonsági őrét, egy taxis felvette az egészet - videó!