Hiába várunk egynapos matricára

A hazai fuvarozók diszkriminációnak tartják, hogy egynapos autópálya-matricát csak a tizenkét tonnánál nehezebb teherautókra lehet vásárolni. Az egynapos matricát valamennyi díjkategóriában be lehetne vezetni. A közlekedési tárcánál viszont 2008-ig nem terveznek alapvető változtatásokat.

Putsay Gábor
2005. 01. 13. 23:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Versenyhátrányba kerültek a közúti fuvarozásban részt vevő kis- és közepes vállalkozó cégek, ugyanis egy-egy fuvar alkalmával lényegesen nagyobb autópályadíjat fizetnek, mint akik kamionnal közlekednek. Év elejétől ugyanis a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) díjrendelete szerint – ebben az esetben a hatályos EU-irányelvet vették figyelembe – a tizenkét tonna feletti gépjárművel közlekedők egynapos matricát válthatnak a hazai autópályákon, ugyanezt a lehetőséget viszont a 3,5–12 tonna össztömegű teherautót üzemeltetők nem vehetik igénybe. Az árkülönbség jelentős, hiszen a D4-es egynapos matrica kétezer forintba kerül, a D2, D3-mal közlekedő fuvarozók pedig legalább 6300, illetve 9800 forintot fizetnek, amenynyiben igénybe veszik az autópályákat.
A kis- és közepes vállalkozókat elsősorban azért érinti hátrányosan, hogy nem használhatják az egynapos matricát, mert a cégek többsége 3,5–12 tonna össztömegű járművet tart fenn. Döntően eseti fuvarokat vállalnak, és az amúgy is nyomott piaci árak miatt az autópályák használatának költségeit egyre nehezebben építik be a fuvardíjakba. A vállalkozók úgy látják: nem csak a nemzetközi forgalomban, belföldön is beszűkültek a lehetőségek. A megkülönböztetés azért is kedvezőtlen számukra, mert az autópályák közelében fekvő települések önkormányzatai a teherautók részére megtiltották az átmenő forgalmat. Viszont az elsősorban multicégek vagy nemzetközi fuvarozók által használt – tizenkét tonnánál nehezebb – kamionok útdíja akár ötödannyiba is kerülhet, mint a tíznapos matrica ára.
Mint azt a GKM közúti főosztályán megtudtuk, az EU ide vonatkozó irányelve a D4-es kategóriában teszi kötelezővé az egynapos matricát. Mindez azonban nem zárja ki, hogy ezt az autópálya-használati lehetőséget valamennyi díjkategóriában bevezessék. A rendelkezés ugyanis nemzeti hatáskörbe tartozik, tehát a szükséges rendeletek meghozatala után a D1, D2 és D3 díjkategóriában is használhatnának egynapos matricát az autósok. Szakemberek szerint viszont a matrica önköltségi és disztribúciós ára ebben az esetben magasabb lenne az értékesítési árnál, a bevételi szempont pedig mindennél fontosabb. Ez már csak azért is igaz, mert ettől az évtől a költségvetés nem támogatja az Állami Autópálya Kezelő Rt.-t, amely így egyedül a saját bevételeire támaszkodhat. A közlekedési tárca tervei szerint 2008-tól a hazai autópályákon használattal arányos díjat fizetnének az autósok, azaz megszüntetnék a matricarendszert. Addig pedig alapvető változtatásokat – így például az egynapos matrica kiterjesztését valamennyi díjkategóriára – nem terveznek a tárcánál.
Az Országgyűlés által elfogadott közlekedéspolitikai koncepcióban az szerepel, hogy a közúti közlekedés területén tudatos megfelelő díjpolitikával és célirányos intézkedésekkel kellene elérni, hogy a távolsági és tranzitforgalom lehetőség szerint a gyorsforgalmi utakon bonyolódjék le. Ennek ellenére a GKM által elkészített, 2005-re vonatkozó díjrendelet tervezetében – információink szerint – egyáltalán nem szerepelt az egynapos matrica, még a D4-es díjkategóriában sem. Ez ellen kifogást emeltek a közúti fuvarozók érdekvédő szervezetei, így a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozók Ipartestülete és a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete. Ezenkívül az EU e témában érintett bizottsága – szankciókat és büntetéseket is kilátásba helyezve – kötelezővé tette Magyarország számára a változtatást a D4-es kategóriában, így a gazdasági és közlekedési tárca végül elfogadta az egynapos matrica bevezetését.



Drágult az autópálya-használat. Az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. tervei között idén kilencmillió matrica értékesítése szerepel. A cégnél január végén állnak majd rendelkezésre pontos adatok a 2004. évi forgalomra vonatkozóan. Az előzetes számítások szerint tavaly 8,6 millió matricát vásároltak az autósok. 2004 első tíz hónapjában 7,92 millió matricát értékesített az ÁAK, ami 41 százalékkal haladja meg a bázisév ugyanazon időszakában mért értéket. Az állami kezelésű autópálya-hálózat tavaly 54 kilométerrel bővült, idén a tervek szerint 44 kilométer hosszú új sztrádaszakaszt adnak át. A gazdasági és közlekedési tárca rendelete szerinti tizenöt százalékos – átlagos – díjemelést a hálózat hosszának bővülésével, valamint az inflációs hatással magyarázza az autópálya-társaság. A személygépkocsikkal közlekedőknek az új évtől 2300 forintot kell fizetniük a tíznapos úthasználatért. (P. G. I.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.