Versenyhátrányba kerültek a közúti fuvarozásban részt vevő kis- és közepes vállalkozó cégek, ugyanis egy-egy fuvar alkalmával lényegesen nagyobb autópályadíjat fizetnek, mint akik kamionnal közlekednek. Év elejétől ugyanis a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) díjrendelete szerint – ebben az esetben a hatályos EU-irányelvet vették figyelembe – a tizenkét tonna feletti gépjárművel közlekedők egynapos matricát válthatnak a hazai autópályákon, ugyanezt a lehetőséget viszont a 3,5–12 tonna össztömegű teherautót üzemeltetők nem vehetik igénybe. Az árkülönbség jelentős, hiszen a D4-es egynapos matrica kétezer forintba kerül, a D2, D3-mal közlekedő fuvarozók pedig legalább 6300, illetve 9800 forintot fizetnek, amenynyiben igénybe veszik az autópályákat.
A kis- és közepes vállalkozókat elsősorban azért érinti hátrányosan, hogy nem használhatják az egynapos matricát, mert a cégek többsége 3,5–12 tonna össztömegű járművet tart fenn. Döntően eseti fuvarokat vállalnak, és az amúgy is nyomott piaci árak miatt az autópályák használatának költségeit egyre nehezebben építik be a fuvardíjakba. A vállalkozók úgy látják: nem csak a nemzetközi forgalomban, belföldön is beszűkültek a lehetőségek. A megkülönböztetés azért is kedvezőtlen számukra, mert az autópályák közelében fekvő települések önkormányzatai a teherautók részére megtiltották az átmenő forgalmat. Viszont az elsősorban multicégek vagy nemzetközi fuvarozók által használt – tizenkét tonnánál nehezebb – kamionok útdíja akár ötödannyiba is kerülhet, mint a tíznapos matrica ára.
Mint azt a GKM közúti főosztályán megtudtuk, az EU ide vonatkozó irányelve a D4-es kategóriában teszi kötelezővé az egynapos matricát. Mindez azonban nem zárja ki, hogy ezt az autópálya-használati lehetőséget valamennyi díjkategóriában bevezessék. A rendelkezés ugyanis nemzeti hatáskörbe tartozik, tehát a szükséges rendeletek meghozatala után a D1, D2 és D3 díjkategóriában is használhatnának egynapos matricát az autósok. Szakemberek szerint viszont a matrica önköltségi és disztribúciós ára ebben az esetben magasabb lenne az értékesítési árnál, a bevételi szempont pedig mindennél fontosabb. Ez már csak azért is igaz, mert ettől az évtől a költségvetés nem támogatja az Állami Autópálya Kezelő Rt.-t, amely így egyedül a saját bevételeire támaszkodhat. A közlekedési tárca tervei szerint 2008-tól a hazai autópályákon használattal arányos díjat fizetnének az autósok, azaz megszüntetnék a matricarendszert. Addig pedig alapvető változtatásokat – így például az egynapos matrica kiterjesztését valamennyi díjkategóriára – nem terveznek a tárcánál.
Az Országgyűlés által elfogadott közlekedéspolitikai koncepcióban az szerepel, hogy a közúti közlekedés területén tudatos megfelelő díjpolitikával és célirányos intézkedésekkel kellene elérni, hogy a távolsági és tranzitforgalom lehetőség szerint a gyorsforgalmi utakon bonyolódjék le. Ennek ellenére a GKM által elkészített, 2005-re vonatkozó díjrendelet tervezetében – információink szerint – egyáltalán nem szerepelt az egynapos matrica, még a D4-es díjkategóriában sem. Ez ellen kifogást emeltek a közúti fuvarozók érdekvédő szervezetei, így a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozók Ipartestülete és a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete. Ezenkívül az EU e témában érintett bizottsága – szankciókat és büntetéseket is kilátásba helyezve – kötelezővé tette Magyarország számára a változtatást a D4-es kategóriában, így a gazdasági és közlekedési tárca végül elfogadta az egynapos matrica bevezetését.
Zelenszkij szerint a NATO képes reagálni orosz dróntámadásra anélkül, hogy belesodródjon a háborúba
