Repül a Malév-vezér?

Putsay Gábor
2005. 01. 15. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Továbbra is cáfolja a Malév Rt., hogy távozni készülne a társaság elnök-vezérigazgatója, Sándor László. A nemzeti légicég tegnap szűkszavú közleményben tudatta: „a sajtó már sokadik alkalommal foglalkozik a Malév elnök-vezérigazgatójának esetleges távozásával. A Malév Rt. minden, a légitársaságot érintő kérdésről – beleértve annak vezetőjét is – csak hiteles információ birtokában tud tájékoztatást adni, ilyen tartalmú hivatalos irat, anyag nem áll rendelkezésre”.
Mint arról már beszámoltunk, Sándor László információink szerint jelentős végkielégítés mellett készült távozni a cégtől, ezt viszont a Malév határozottan visszautasította, mondván, hogy ilyen lehetőség egyáltalán nem merült fel sem a légitársaság vezetője, sem pedig a tulajdonos ÁPV Rt. részéről. Ennek ellenére a személyi változás lehetősége nem alaptalan, a tulajdonos részéről is felvetődött, hogy különválasztják az elnök-vezérigazgatói posztot, a körülmények azonban erre nem adtak lehetőséget.
A Népszabadság tegnapi számában arról írt, hogy Sándor László ez alkalommal maga vetette fel távozási szándékát az ÁPV Rt. illetékeseinél, illetve a politikai döntéshozók előtt. A lap úgy tudja, hogy Gönczi András, a Budapest Airport Rt. igazgatóságának tagja tölthetné be a Malév elnök-vezérigazgatói posztját. Információink szerint az ÁPV Rt. – az elnök-vezérigazgatói poszt különválasztásán kívül – egyáltalán nem tervezett és egyelőre nem tervez változást a Malévnél, ugyanis a napi operatív ügyeket intéző felső vezető esetleges felmentése rendkívül nagy kockázatot jelentene a privatizáció előtt álló társaságnál. Ebben a helyzetben legfeljebb akkor menesztené a cég éléről Sándor Lászlót a főtulajdonos, ha a Malév-vezér az ÁPV Rt. érdekei ellen tenne.
Mint emlékezetes, az ÁPV Rt. által meghirdetett első privatizációs pályázaton a Sándor László által vezetett befektetői csoport is megvásárolta a tenderdokumentációt, ám akkor az ÁPV Rt. utasítására a Malév-vezér visszalépett. Tény ugyanakkor, hogy az ÁPV Rt. vezetősége és Sándor László között nem felhőtlen a viszony. Annak ellenére, hogy a Malév tavaly teljesítette a tervezett 6,3 milliárd forintos költségcsökkentő programot, a tulajdonostól nem kapta meg a korábban ígért, hárommilliárd forintos tőkeemelést, így a 2004. évi mérleg szerinti eredmény sem lesz nullszaldó közeli, mint ahogy azt a Malév-vezér korábban felvetette.



Privatizáció előtt. Néhány hónapon belül második alkalommal hirdette meg az ÁPV Rt. a Malév Rt. privatizációs pályázatát. A légitársaság megvételére február 25-ig adhatják be ajánlataikat a jelentkező befektetők. Az ÁPV Rt. tavaly novemberben érvénytelennek nyilvánította a Malév privatizációs tenderét, amelyre mindössze egy konzorcium, az Aviation Solution International adta be az ajánlatát. A tenderdokumentációt akkor négyen vásárolták meg, az ajánlatot benyújtók mindössze 150 millió forintra tartották a nemzeti légitársaságot. Tény, hogy a Malév nagyon eladósodott, a tőkebevonásra viszont szüksége lenne a további működéshez. Az új pályázat feltételein némileg változtatott az ÁPV Rt. Így például a majdani befektető ugyanígy ajánlatot tehet az adósság rendezésére, ám vélhetőleg nem kell a teljes összeget átvállalnia, illetve valamennyi állami részvényt megvásárolnia. (P. G. I.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.