Továbbra is cáfolja a Malév Rt., hogy távozni készülne a társaság elnök-vezérigazgatója, Sándor László. A nemzeti légicég tegnap szűkszavú közleményben tudatta: „a sajtó már sokadik alkalommal foglalkozik a Malév elnök-vezérigazgatójának esetleges távozásával. A Malév Rt. minden, a légitársaságot érintő kérdésről – beleértve annak vezetőjét is – csak hiteles információ birtokában tud tájékoztatást adni, ilyen tartalmú hivatalos irat, anyag nem áll rendelkezésre”.
Mint arról már beszámoltunk, Sándor László információink szerint jelentős végkielégítés mellett készült távozni a cégtől, ezt viszont a Malév határozottan visszautasította, mondván, hogy ilyen lehetőség egyáltalán nem merült fel sem a légitársaság vezetője, sem pedig a tulajdonos ÁPV Rt. részéről. Ennek ellenére a személyi változás lehetősége nem alaptalan, a tulajdonos részéről is felvetődött, hogy különválasztják az elnök-vezérigazgatói posztot, a körülmények azonban erre nem adtak lehetőséget.
A Népszabadság tegnapi számában arról írt, hogy Sándor László ez alkalommal maga vetette fel távozási szándékát az ÁPV Rt. illetékeseinél, illetve a politikai döntéshozók előtt. A lap úgy tudja, hogy Gönczi András, a Budapest Airport Rt. igazgatóságának tagja tölthetné be a Malév elnök-vezérigazgatói posztját. Információink szerint az ÁPV Rt. – az elnök-vezérigazgatói poszt különválasztásán kívül – egyáltalán nem tervezett és egyelőre nem tervez változást a Malévnél, ugyanis a napi operatív ügyeket intéző felső vezető esetleges felmentése rendkívül nagy kockázatot jelentene a privatizáció előtt álló társaságnál. Ebben a helyzetben legfeljebb akkor menesztené a cég éléről Sándor Lászlót a főtulajdonos, ha a Malév-vezér az ÁPV Rt. érdekei ellen tenne.
Mint emlékezetes, az ÁPV Rt. által meghirdetett első privatizációs pályázaton a Sándor László által vezetett befektetői csoport is megvásárolta a tenderdokumentációt, ám akkor az ÁPV Rt. utasítására a Malév-vezér visszalépett. Tény ugyanakkor, hogy az ÁPV Rt. vezetősége és Sándor László között nem felhőtlen a viszony. Annak ellenére, hogy a Malév tavaly teljesítette a tervezett 6,3 milliárd forintos költségcsökkentő programot, a tulajdonostól nem kapta meg a korábban ígért, hárommilliárd forintos tőkeemelést, így a 2004. évi mérleg szerinti eredmény sem lesz nullszaldó közeli, mint ahogy azt a Malév-vezér korábban felvetette.
Privatizáció előtt. Néhány hónapon belül második alkalommal hirdette meg az ÁPV Rt. a Malév Rt. privatizációs pályázatát. A légitársaság megvételére február 25-ig adhatják be ajánlataikat a jelentkező befektetők. Az ÁPV Rt. tavaly novemberben érvénytelennek nyilvánította a Malév privatizációs tenderét, amelyre mindössze egy konzorcium, az Aviation Solution International adta be az ajánlatát. A tenderdokumentációt akkor négyen vásárolták meg, az ajánlatot benyújtók mindössze 150 millió forintra tartották a nemzeti légitársaságot. Tény, hogy a Malév nagyon eladósodott, a tőkebevonásra viszont szüksége lenne a további működéshez. Az új pályázat feltételein némileg változtatott az ÁPV Rt. Így például a majdani befektető ugyanígy ajánlatot tehet az adósság rendezésére, ám vélhetőleg nem kell a teljes összeget átvállalnia, illetve valamennyi állami részvényt megvásárolnia. (P. G. I.)