„Színes” üzemanyagpiac

Erdősi Csaba
2005. 01. 17. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egészen a közelmúltig kétosztatú volt a magyar üzemanyagpiac: egy töltőállomás vagy a „színesek” közé tartozott, azaz valamelyik nagy olajipari világcég emblémáját viselte magán, vagy „fehér” volt, azaz kisvállalkozó üzemeltette. Közöttük a legnagyobb különbség mind a mai napig az, hogy amíg a színesek jellemzően országos hálózatot tartanak fenn, addig a fehér kutak helyiek és különállók. Nem olajtársasághoz kötődő hálózattal először a Magyar Autóklub és a Hungaronafta Kft. közös vállalkozásában indított Klub Petrol jelentkezett négy évvel ezelőtt, az áttörés éve azonban 2004-re tehető, amikortól a társaság benzinkútjain már nem klubtagokat is kiszolgáltak a kiskereskedelmi árnál 10 forinttal olcsóbb üzemanyagból, és ezzel szinte egy időben komoly kútépítésbe fogott az Auchan és a Tesco hipermarketlánc is.
– Jelenleg 10 kutat üzemeltetünk Magyarországon, de még az idén építünk újabb 10-15 töltőállomást – nyilatkozta lapunknak a Tesco Global Áruházak Rt. kommunikációs vezetője. Danks Emese elmondta, hogy az általuk forgalmazott üzemanyag öt–tíz százalékkal olcsóbb a kiskereskedelmi átlagnál. A kedvező árat a kisebb árrésnek köszönhetik. A cég ennek megfelelően nem elsősorban a nagyobb piaci részesedést célozza meg a hálózatfejlesztéssel, hanem a már Nyugat-Európában sikeresen bevált modellt követve, mintegy mellékesen növelik meg a súlyukat az üzemanyag-kiskereskedelemben.
Hasonló megfontolások alapján üzemeltet benzinkutakat a francia hátterű Auchan is. A magyar piacon kilenc üzlettel jelen lévő áruházlánc az idén három új töltőállomást épít majd; a tervek szerint ezek közül az egyik az ország legnagyobb benzinkútja lesz. Bár céljaik mások, a piac kikényszerítheti, hogy a kis kúthálózatok szorosabb együttműködésbe fogjanak, például hogy jobb alkupozícióba kerüljenek az alapanyag-beszállítókkal szemben – így látja legalábbis a jövőt Kisbán Lajos, a Hungaronaftát is tulajdonló Globe cégcsoport elnöke. A beszerzési források ugyanis Magyarországon egyelőre még olyan szűkösek, hogy sok esetben az osztrák OMV vagy a brit Shell kútjainál is Mol-benzint tankolnak az autósok; a függtelen hálózatoknak tehát létkérdés, hogy több cég közül választhassák ki a nekik legkedvezőbb beszállítót. Az egységesebb fellépésre való készülődést az is jelzi, hogy tavaly decemberben a színesektől független piaci szereplők megalakították a maguk független szövetségét.
Kisbán Lajos arra számít, hogy a jövőben Magyarországon is a nemzetközi tőzsdei jegyzésekhez igazodik majd az üzemanyagok ára, ami átláthatóbb tarifaképleteket és egyenlőbb versenyfeltételeket eredményez majd. A Klub Petrol a Globe-elnök várakozásai szerint a közeljövőben alaposan megerősödhet a hazai piacon, és elérheti a 10 százalékos részesedést. – A „sűrű fillér” elvén dolgozunk, vagyis minimális árréssel adjuk tovább az üzemanyagot, amelynek minősége megfelel a szigorú európai normáknak. Az alacsony ár ellenére nyitva áll előttünk a továbblépés lehetősége, és van arra kidolgozott stratégiánk, hogy sűrűbb hálózattal nagyobb forgalmat érjünk el már a közeljövőben. Az üzemanyagpiacon jelen lévő kis hálózatok eddig nem szóltak bele komolyabban az árversenybe, ha azonban sikerül megerősödniük, minden bizonynyal lejjebb szoríthatják az árakat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.