Uniós bővítés, növekvő életveszély

Németország tartományi belügyminisztériumaiban ugrásszerűen emelkedik az autópályákat felügyelő rendőrség jelentéseinek a száma. Ezek tartalma veszélyes jelenségre hívja fel a figyelmet: az EU keleti bővítése óta egyre több olyan külföldi kamiont kell kivonni a forgalomból, amely műszakilag elhanyagolt állapotú.

Stefan Lázár
2005. 01. 11. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Minden felelősségérzet hiányzik a tulajdonosokból és a vezetőkből – hangoztatja a szövetségi köztársaság egyik legnagyobb forgalmát lebonyolító sztrádacsomópontot ellenőrző őrs vezetője. A Ruhr-vidék északkeleti sarkán fekvő kereszteződésnél fut össze a forgalom kelet–nyugati és észak–déli tengelye. Az egyik legutóbbi ellenőrzés során három felülvizsgált teherautó mindegyikét véglegesen le kellett állítania a rendőröknek. A kocsik Litvániából, Lengyelországból és a Cseh Köztársaságból érkeztek. 2004 tavasza óta a kámeni „kereszteződésnél” a négyszeresére emelkedett a technikai hibák miatt lefoglalt kamionok száma. Hasonló jelenségről számol be a brandenburgi belügyminisztérium. Ezen a szakaszon tizenhat százalékkal több olyan keletről érkező teherautót regisztráltak, amelyek durván megsértették a német biztonsági szabályokat, mint előzőleg. A huszonkétezer tonna gyúlékony parafint szállító lengyel kocsi alvázkeretén ujjnyi vastagságú repedéseket fedeztek fel az ellenőrök; a litván kamionon felületesen igyekeztek ugyan összehegeszteni a hasonló hibákat, de ezek időközben ismét szétszakadtak. A rendőrség tagjai „rozsdaládákat” emlegetnek. Ezek nagy része az egyre inkább autótemető benyomását keltő ellenőrző állomáson végleg kénytelen befejezni pályafutását. Az ellenőrök felhívják a figyelmet, hogy számtalan nyugatról importált kamion első látásra ápolt benyomást kelt, és csak a frissen festett külső alá vetett pillantás hozza felszínre a technikai hiányosságokat.
A műszaki fogyatékosságok nagyrészt a vállalkozóknak köszönhetők, akik nem hajlandók megfelelő időt biztosítani a kamionok szervizelésére, azok ugyanis csak gurulva hoznak hasznot. Az egyik ellenőrzött teherkocsi négyszázezer kilométert tett meg az európai autópályákon anélkül, hogy egyszer is karbantartották volna. „A munkaadók egyre nagyobb nyomást gyakorolnak a kamionosokra, a kelet-európai teherautók okozta szerencsétlenségek grafikonja ennek megfelelően szintén ijesztően emelkedő tendenciát mutat” – állapították meg az ellenőrök. A nyomozással megbízott hivatalok egyre inkább hajlanak arra, hogy radikális büntetéseket követeljenek. Ennek megfelelően járt el az államügyészség, amikor gyorsított eljárással – gondatlanságból elkövetett emberölésért – hat hónap börtönre ítélt egy szlovák gépkocsivezetőt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.