Jelszavak és döntések

A foglalkoztatottság hiába szerepel a kormány főbb szlogenjei között, a költségvetés számaiból, a kabinet valós döntéseiből nem igazolódik vissza ez a cél – véli lapunknak adott interjújában Palkovics Imre. A keresztény– konzervatív értékrendet képviselő Munkástanácsok Országos Szövetségének elnöke szerint a kormány – összhangban a globalizáció érdekeivel – egyre alacsonyabb szintre viszi az érdekegyeztetést, hogy minél gyengébb társadalmi erőkkel tárgyalhasson.

Bákonyi Ádám
2005. 02. 07. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Három hónapig a Munkástanácsok Országos Szövetsége látja el a munkavállalói oldal soros elnöki tisztét. Milyen feladatokra koncentrálnak ebben az időszakban?
– Az oldal megtartotta idei első soros ülését, és a kormány törvényalkotási programjához igazodva összeállította az Országos Érdekegyeztető Tanács féléves programját. Emellett kísérletet teszünk arra, hogy a régóta húzódó ügyeket újból napirendre vegyük. Ilyen például a munkaügyi ellenőrzés szabályozása, a munka törvénykönyvének módosítása, a középszintű érdekegyeztetés, azaz az ágazati párbeszéd törvényi hátterének kidolgozása, valamint a Medgyessy–Gyurcsány-kormány egyik leghangsúlyosabb ígérete, a társadalombiztosítási alapok társadalmi felügyelete. Fontos, hogy a munkavállalói oldal egyhangúan elítélte a munkába járás kedvezményeinek csökkentését, amiről a párbeszédet hangsúlyozó kormány nem egyeztetett a szociális partnerekkel.
– A számos elhúzódó, megoldásra váró munkaügyi kérdés mellett egyre aggasztóbb a foglalkoztatottság, a munkanélküliség helyzete, hiszen tavalyhoz képest újabb huszonkilencezer fővel növekedett a munkanélküliek száma. Mivel magyarázható, hogy a kormány nem tud fordítani ezen a tendencián, és mégis mi lehet a megoldás?
– Halaszthatatlanná vált, hogy közös megoldást találjunk egy valós helyzetfelmérést követően a foglalkoztatottság kérdésére. Ez elsősorban a szociális partnerek feladata, de jó lenne, ha a Fidesz kezdeményezése nyomán a kérdésben konszenzus alakulna ki a parlamenti pártok között is. A kormány eddig nem tudott felmutatni egy olyan átfogó gazdaságpolitikát, melynek fő célja a foglalkoztatás. Bár az idei költségvetésnek ez a szlogenje, a büdzsé számaiban, a kormány valós döntéseiben mindez nem igazolódik vissza. Ha csak a háromszázmilliárd forinttal rendelkező Munkaerő-piaci Alap költségvetését nézzük, abban elenyésző részt, mindössze harminc százalékot teszi ki az az összeg, amit a kormány valóban a foglalkoztatásra fordít. Ráadásul ez a harminc százalék nyolcvanmilliárd forinttal kevesebb, mint tavaly volt. Erre az alapra, mely a munkavállalók és munkáltatók befizetéseiből áll össze, a kormány olyan állami feladatokat terhel, amelyeket költségvetési pénzekből kellene finanszírozni. Ilyenek például a munkaügyi nyilvántartórendszer, a munkaügyi hivatalok, vagy az ágazati párbeszéd bizottságainak működtetése. Felmerül a kérdés: a kormány nem tud, vagy nem akar változtatni a foglalkoztatás helyzetén? A válasz nyilván az, hogy a kabinetnek nincs eszköze a nemzetközi pénzpiac, a nagytőke érdekei ellen, ugyanakkor a nemzeti kormányok számára megmaradt maradék mozgásteret sem használja ki jól. Ilyen lehetne például a felsőoktatással, szakképzéssel összehangolt gazdaságpolitika megalkotása. Ma óriási összegek úsznak el lényegében eredménytelen programok finanszírozására. De az egymást váltogató miniszterek, miniszterelnökök sem szolgálják, hogy végre következetes gazdaságpolitika valósuljon meg.
– A közös gondolkodásról már korábban is szó volt, hiszen a kormány 2002-ben megállapodást kötött a szociális partnerekkel, hogy a Nemzeti fejlesztési terv humánerőforrás-fejlesztéssel kapcsolatos fejezeteit közösen dolgozzák ki. Mennyiben valósult meg az egyezség?
– Ez a terület látszategyeztetéssel került az unió elé. Bár voltak találkozók, rátekinthettünk a programokra, a kormány általában az idő rövidségére hivatkozva arra kérte a partnereket, hogy most ne nagyon menjenek bele a részletekbe, mert az anyagot ki kell küldeni az unióba. A részletek kidolgozása aztán elmaradt. De el kell ismerni, hogy a szakszervezetek sem voltak kellően felkészültek ilyen programok kidolgozására.
– Még mindig a közös gondolkodásnál maradva: több szakszervezet panaszkodik arra, hogy a kormány középszintre akarja átterelni az országos szintű érdekegyeztetést. Miben mutatkozik meg ez, és mi ennek a folyamatnak a célja?
– Azt tapasztaljuk, hogy a kabinet mellőzi az Országos Érdekegyeztető Tanácsot, azaz a makroszintű érdekegyeztetés fórumát. A meglehetősen nehéz bértárgyalások után Csizmár Gábor munkaügyi miniszter ki is jelentette: szívesebben egyeztetne a középszintű ágazati párbeszédbizottságokban, mert ott megállapodásra alkalmas partnerek vannak. Tudni kell, hogy míg az EU-ban ez kétoldalú érdekegyeztető fórum, nálunk a munkavállalói és munkáltatói képviseletek mellett a kormány is részt vesz ebben. A rendszer működési szabályozása a mai napig nincs kész, az ideiglenes szabályozás alapján pedig csak azok vehetnek részt a bizottságokban, akik lojálisak a kormányhoz. Ezzel összefüggésben a kabinet át akarja alakítani a szociális partnerek tevékenységét segítő finanszírozási rendszert is. Tavaly összesen egymilliárd forintot kaptak a munkavállalói és a munkaadói szövetségek, amit – szigorú elszámolás mellett – maguk oszthattak szét különböző programokra. A finanszírozásról szóló idei megállapodásba a kormány most külön bele akarja venni a konföderációk tagszervezeteit. A miniszter úr nyilván olyan kötelezettséget vállalt a bizottságok felé, hogy ebből a pénzből normatív módon, alanyi jogon követelhetnek majd. A szociális partnerek belső döntéseibe való beavatkozás miatt éles a tiltakozás a munkaadói szövetségek, de még a kormányhoz közel álló szakszervezetek részéről is. Az országos szövetségek természetesen tagszervezeteik igényei alapján állítják össze programjaikat, a pénzt azok képzésére fordítják. Értelemszerűen egy konföderáció sem maradhatna fenn, ha tagszervezeteit mellőzve döntene a pénzek felhasználásáról. De nem csak az a szándék, hogy a kormány baráti szervezetek között egyeztethessen. A globalizáció egyik fontos célja, hogy a központi politikai, gazdasági döntéshozatali centrumok megszűnjenek. Deregulálni kell a társadalom működését, mivel sokkal könnyebb elbánni a kis közösségekkel, régiókkal, mint egy központilag összefogott, az egész társadalmi rendszerre rálátó érdek-képviseleti struktúrával. A kormány ezért igyekszik minél lejjebb tolni az egyeztetéseket, hogy dekoncentráltabbak legyenek azok a társadalmi erők, amelyekkel tárgyalnia kell.
– Az uniós csatlakozás előtt, főként a kormányhoz közel álló szakszervezetek a szociális Európa ígéretével buzdították tagságukat szavazásra. Ilyen körülmények között a magyar munkavállaló mikor lehet részese a jobb életminőségnek?
– Sajnos, magában az EU-ban is egyre élesebb vita folyik az úgynevezett szociális Európáról. A kérdés az, hogy mennyiben őrizhető meg a versenyképesség olyan régiókkal szemben, mint például Amerika, ahol teljesen más, sokkal kevesebb költséggel jár a társadalombiztosítás. De ide- tartoznak egyes ázsiai térségek, ahol ilyen rendszerek szinte nincsenek is. Ebben a környezetben arra kell törekedni, hogy az újonnan csatlakozott országok, így Magyarország se egyfajta hátsó udvar legyen, ami pusztán olcsó technológiát, olcsó munkaerőt jelent, és amire csak mint fogyasztói közösségre tekintenek. A magyar gazdaságnak úgy kell integrálódnia a világgazdasághoz, hogy jobb jövedelemtermelő képességgel rendelkezzen. Emellett viszont olyan társadalmi érdekegyeztetést kell kialakítani, ami a növekvő bevételekből oda is visszajuttat, ahol azok valójában keletkeznek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.