Kínáé lehet a Rover

2005. 02. 28. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gordon Brown brit pénzügyminiszter nemrég látogatást tett Kínában. A vizit egyik oka az volt, hogy elősegítse a GM Rover brit gépkocsigyártó cég eladását a Sangai Auto kínai vállalatnak. Kína jó ideje érdeklődik nyugati iparvállalatok átvétele iránt, erre több példa volt már eddig is az Egyesült Államokban, Nagy-Britannia viszonylatában azonban ez lenne az első eset. Brit cégeket érdekelne ezenkívül brit–kínai vegyesvállalatok létrehozása is, a GM Rover ügye azonban azért fontos és sürgős, mert az angol autógyártó vállalat válságban van; évekkel ezelőtt arra kényszerült, hogy legfontosabb részlegét eladja a Fordnak, amely a nagy nemzetközi sikerű Landrover terepjáró kocsikat gyártja. A sportkocsikat gyártó GM-részleg kereskedelmileg sosem volt önmagában életképes, a Rover azonban, amely valaha drága, nagy teljesítményű és nagyméretű gépkocsikat vitt piacra, már jó ideje gyárt kisebb, olcsóbb modelleket is. Ez a két részleg az Alchemy nevű beruházási csoport kezében van, és jelenleg a tönk szélén áll.
A brit kormány nem tekinti elképzelhetetlennek a cég államosítását, amely ellentétes volna az elmúlt évtizedek gazdasági filozófiájával, sem a közvetlen állami támogatást, ami az EU szabályaiba ütközne. Éppen ez nehezíti meg a Sanghai Autóval kötendő megállapodást is, mivel a kínai fél állítólag adókedvezmények vagy esetleg közvetlen beruházás formájában az ügylet előfeltételének akarja tekinteni a brit támogatást. Brown arra már utalt, hogy a kormány „rugalmas lehet” az adózás tekintetében, és megemlítette a vám- és illetékhatóságot, amely engedményeket tehetne az áfakötelezettség terén, ez csak 50 millió font segítséget jelentene.



Német rekordév. Az Audi konszern forgalma 2004-ben 4,7 százalékkal növekedett, az árbevétel elérte a 24,5 milliárd eurót, az adózott eredmény 7,4 százalékkal, 871 millió euróra nőtt – közölte az Audi AG igazgatótanácsának elnöke, Martin Winterkorn. Tavaly közel 785 ezer járművet gyártottak. Az Audi AG beruházásokra 2004-ben 2,056 milliárd eurót fordított. A győri Audi Hungaria Motor Kft., az Audi leányvállalata adózás előtti eredménye 329 millió euró volt a 2003-as 314 millió euró után. A forgalom 5,4 százalékkal 3,9 milliárd euróra nőtt a 2003-as 3,7 milliárd euróról. Győrött 1,48 millió motor készült, 10,9 százalékkal több, mint az előző évben. 2004-ben 495 millió eurót ruháztak be a németek a Rába-parti városban. (Sz. Cs.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.