Gordon Brown brit pénzügyminiszter nemrég látogatást tett Kínában. A vizit egyik oka az volt, hogy elősegítse a GM Rover brit gépkocsigyártó cég eladását a Sangai Auto kínai vállalatnak. Kína jó ideje érdeklődik nyugati iparvállalatok átvétele iránt, erre több példa volt már eddig is az Egyesült Államokban, Nagy-Britannia viszonylatában azonban ez lenne az első eset. Brit cégeket érdekelne ezenkívül brit–kínai vegyesvállalatok létrehozása is, a GM Rover ügye azonban azért fontos és sürgős, mert az angol autógyártó vállalat válságban van; évekkel ezelőtt arra kényszerült, hogy legfontosabb részlegét eladja a Fordnak, amely a nagy nemzetközi sikerű Landrover terepjáró kocsikat gyártja. A sportkocsikat gyártó GM-részleg kereskedelmileg sosem volt önmagában életképes, a Rover azonban, amely valaha drága, nagy teljesítményű és nagyméretű gépkocsikat vitt piacra, már jó ideje gyárt kisebb, olcsóbb modelleket is. Ez a két részleg az Alchemy nevű beruházási csoport kezében van, és jelenleg a tönk szélén áll.
A brit kormány nem tekinti elképzelhetetlennek a cég államosítását, amely ellentétes volna az elmúlt évtizedek gazdasági filozófiájával, sem a közvetlen állami támogatást, ami az EU szabályaiba ütközne. Éppen ez nehezíti meg a Sanghai Autóval kötendő megállapodást is, mivel a kínai fél állítólag adókedvezmények vagy esetleg közvetlen beruházás formájában az ügylet előfeltételének akarja tekinteni a brit támogatást. Brown arra már utalt, hogy a kormány „rugalmas lehet” az adózás tekintetében, és megemlítette a vám- és illetékhatóságot, amely engedményeket tehetne az áfakötelezettség terén, ez csak 50 millió font segítséget jelentene.
Német rekordév. Az Audi konszern forgalma 2004-ben 4,7 százalékkal növekedett, az árbevétel elérte a 24,5 milliárd eurót, az adózott eredmény 7,4 százalékkal, 871 millió euróra nőtt – közölte az Audi AG igazgatótanácsának elnöke, Martin Winterkorn. Tavaly közel 785 ezer járművet gyártottak. Az Audi AG beruházásokra 2004-ben 2,056 milliárd eurót fordított. A győri Audi Hungaria Motor Kft., az Audi leányvállalata adózás előtti eredménye 329 millió euró volt a 2003-as 314 millió euró után. A forgalom 5,4 százalékkal 3,9 milliárd euróra nőtt a 2003-as 3,7 milliárd euróról. Győrött 1,48 millió motor készült, 10,9 százalékkal több, mint az előző évben. 2004-ben 495 millió eurót ruháztak be a németek a Rába-parti városban. (Sz. Cs.)