Négyen pályáznak a Malévra

Hétfőn jár le a Malév Rt. állami tulajdonú részvénycsomagjára kiírt pályázat beadási határideje. A másodszor kiírt pályázat dokumentációját heten vásárolták meg, ám – információink szerint – hétfőn csak négy cég nyújt be vételi ajánlatot az ÁPV Rt. -hez.

Putsay Gábor
2005. 02. 26. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A pályázati dokumentációt az Aviation Solutions International (ASI) Kft., a Demján Sándor érdekeltségébe tartozó Euroinvest, a Sky Alliance, a KraszAir, az olasz Air One, egy ír befektetői csoport, valamint a kirgiz légitársaság vásárolta meg. Az ASI tulajdonosi köre az első kiírás óta átalakult, s Kovács Ferenc, a Malév korábbi vezérigazgatója mellett a magyar magánbefektetőkhöz egy angol befektetői csoport is betársult. A Sky Alliance Rt.-t a Malév pilótáiból alakult csoport alapította. Úgy tudjuk, a hét pályázó közül a Sky Alliance, az ASI, a KaszAir, valamint az ír befektetői csoport ad be vételi ajánlatot, a kirgiz légitársaság, az olasz Air One és az Euroinvest úgy döntött, mégsem kíván indulni.
*
Szakértők szerint a Sky Alliance-nek nincs akkora tőkéje, banki hitele, illetve garanciája, amellyel komoly pályázóként szóba jöhetne. A KraszAir nevű krasznojarszki légicéget nem ismerik a piacon, pedig komoly érdeklődőnek tűnik. Az ír csoport vélhetően az a társaság, amely Cape Clear Aviation Kft. néven alakult meg, s 2004 novemberében írta alá a sármelléki repülőtér üzemeltetését 99 évre vállaló szerződést. E cégben 64 százalékot tesz ki az ír, 36 százalékot a magyar tulajdonrész. Ha a cég mögött fapados légitársaság van, fennáll a veszélye, hogy piacot kíván szerezni a fapados légicégek számára, ez esetben elveszhet a légitársaság nemzeti jellege.
A Malévnak mintegy 36 milliárd forintos adósságállománya van. Jegyzett tőkéje 3,5 milliárd, saját tőkéje 451,9 millió forint. Tulajdonosai 99,950 százalékban az ÁPV Rt., 0,038 százalékban a települési önkormányzatok és 0,012 százalékban magánszemélyek.
Az új tulajdonosnak a vételárat egy összegben – az adásvételi szerződés hatálybalépésétől számított 15 napon belül – kell kiegyenlítenie. Minimum kilencven százaléka készpénzben, további része kárpótlási jegyben is fizethető, amelyet az ÁPV Rt. a névérték 174,2 százalékán vesz figyelembe a vételár legfeljebb tíz százaléka erejéig. A Malév Rt. korábbi vezetése 2004 végére nullszaldó körüli eredményt várt, ami nem teljesült. Mert a vezetés számításai ellenére a főtulajdonostól nem kapták meg az ígért hárommilliárd forintos tőkeemelést, amivel a mérleg szerinti eredmény is a várakozások szerint alakulhatott volna. Az ÁPV Rt. az összeg átutalása helyett arról döntött, hogy a Malév tőkehelyzetét úgy szükséges rendezni, hogy a könyvekben szereplő eszközök értékét kell növelni. Értesüléseink szerint az igazgatóság márciusban tart ülést e témakörben, a tervek szerint ekkorra elvégzik az eszközök felértékelésével kapcsolatos feladatokat.
A Malév Rt. gazdálkodásának tavalyi, I–VII. havi auditált adatai szerint 71,9 milliárd forint árbevétel mellett mínusz 3,9 milliárd forint adózás előtti eredményt ért el a légicég, amely 1,5 milliárd forinttal kevesebb 2003 azonos időszakához képest. A Malév legnagyobb problémája mégis az eladósodottság, s ezen belül is az, hogy jelentős öszszegekkel, mintegy 17 milliárd forinttal tartoznak a szállítóknak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.