A pályázati dokumentációt az Aviation Solutions International (ASI) Kft., a Demján Sándor érdekeltségébe tartozó Euroinvest, a Sky Alliance, a KraszAir, az olasz Air One, egy ír befektetői csoport, valamint a kirgiz légitársaság vásárolta meg. Az ASI tulajdonosi köre az első kiírás óta átalakult, s Kovács Ferenc, a Malév korábbi vezérigazgatója mellett a magyar magánbefektetőkhöz egy angol befektetői csoport is betársult. A Sky Alliance Rt.-t a Malév pilótáiból alakult csoport alapította. Úgy tudjuk, a hét pályázó közül a Sky Alliance, az ASI, a KaszAir, valamint az ír befektetői csoport ad be vételi ajánlatot, a kirgiz légitársaság, az olasz Air One és az Euroinvest úgy döntött, mégsem kíván indulni.
*
Szakértők szerint a Sky Alliance-nek nincs akkora tőkéje, banki hitele, illetve garanciája, amellyel komoly pályázóként szóba jöhetne. A KraszAir nevű krasznojarszki légicéget nem ismerik a piacon, pedig komoly érdeklődőnek tűnik. Az ír csoport vélhetően az a társaság, amely Cape Clear Aviation Kft. néven alakult meg, s 2004 novemberében írta alá a sármelléki repülőtér üzemeltetését 99 évre vállaló szerződést. E cégben 64 százalékot tesz ki az ír, 36 százalékot a magyar tulajdonrész. Ha a cég mögött fapados légitársaság van, fennáll a veszélye, hogy piacot kíván szerezni a fapados légicégek számára, ez esetben elveszhet a légitársaság nemzeti jellege.
A Malévnak mintegy 36 milliárd forintos adósságállománya van. Jegyzett tőkéje 3,5 milliárd, saját tőkéje 451,9 millió forint. Tulajdonosai 99,950 százalékban az ÁPV Rt., 0,038 százalékban a települési önkormányzatok és 0,012 százalékban magánszemélyek.
Az új tulajdonosnak a vételárat egy összegben – az adásvételi szerződés hatálybalépésétől számított 15 napon belül – kell kiegyenlítenie. Minimum kilencven százaléka készpénzben, további része kárpótlási jegyben is fizethető, amelyet az ÁPV Rt. a névérték 174,2 százalékán vesz figyelembe a vételár legfeljebb tíz százaléka erejéig. A Malév Rt. korábbi vezetése 2004 végére nullszaldó körüli eredményt várt, ami nem teljesült. Mert a vezetés számításai ellenére a főtulajdonostól nem kapták meg az ígért hárommilliárd forintos tőkeemelést, amivel a mérleg szerinti eredmény is a várakozások szerint alakulhatott volna. Az ÁPV Rt. az összeg átutalása helyett arról döntött, hogy a Malév tőkehelyzetét úgy szükséges rendezni, hogy a könyvekben szereplő eszközök értékét kell növelni. Értesüléseink szerint az igazgatóság márciusban tart ülést e témakörben, a tervek szerint ekkorra elvégzik az eszközök felértékelésével kapcsolatos feladatokat.
A Malév Rt. gazdálkodásának tavalyi, I–VII. havi auditált adatai szerint 71,9 milliárd forint árbevétel mellett mínusz 3,9 milliárd forint adózás előtti eredményt ért el a légicég, amely 1,5 milliárd forinttal kevesebb 2003 azonos időszakához képest. A Malév legnagyobb problémája mégis az eladósodottság, s ezen belül is az, hogy jelentős öszszegekkel, mintegy 17 milliárd forinttal tartoznak a szállítóknak.

Földrengés volt Magyarországon