Egyre több jel mutat arra, hogy a százszázalékos állami tulajdonban lévő Budapest Airport Rt. a piaci értéknél lényegesebb drágábban vásárolta meg a reptér melletti, húszhektáros ecseri földterületet, azért, hogy ott áruszállítási központot építsen fel. A 4,7 milliárd forintos vételár – amely miatt a Fidesz múlt héten független vizsgálatot kért Gyurcsány Ferenctől – azért is kérdéseket vet fel, mert az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. a környékbeli telkeket kétezer forint körüli négyzetméteráron, azaz a mostani 23 500 forintos négyzetméterár kevesebb mint tizedéért vásárolta meg a tulajdonosoktól.
Az M0-s út építéséhez szükséges telkek adásvétele egyébként mindössze két hónap alatt ment végbe, melynek eredményeként 2002 novemberében a telektulajdonosokkal gond nélkül megegyezett az ÁAK.
Bonyolítja az ügyet, hogy a Ferihegyi reptér közelében található földterületekre vonatkozóan több ingatlanforgalmi igazságügyi szakértői vélemény is született, ezek pedig kétezer forint körüli négyzetméterárakat állapítottak meg értékelésükben. Az M0-s úthoz szükséges földterületek megvásárlására vonatkozó, 2003. december 20-án kelt szakértői vélemény a Ferihegyi reptér közelében lévő telkeket – közművesítettségtől és fekvéstől függően – 1950 és 3750 forint között árazta be négyzetméterenként.
Lapunk szerette volna megkérdezni a PricewaterhouseCoopers Kft.-t, mi indokolta, hogy az ominózus területre 23 780 forintos négyzetméterárat jelöltek meg értékbecslésként a BA-nak, ám a könyvvizsgáló cég többszöri megkeresésünkre mindössze annyit közölt, hogy megbízásaikkal kapcsolatos információkat nem adhatnak ki. A nagy vihart kavart adásvétel körül egyébként több, az MSZP-hez közeli személy is bábáskodott: a Heti Válasz információi szerint a szerződés aláírásában az eladó Carion-csoport oldaláról ifj. Pongrácz Tibor és Répászky Miklós, a BA részéről pedig Tuller András, az Andeas Neocleous & Co. ciprusi ügyvédi iroda képviselője működött közre. Répászky Miklós több személyiségi jogi perben képviselte Keller László volt közpénzügyi államtitkárt, az MSZP és a Kincstári Vagyoni Igazgatóság közötti jogvitákban pedig az MSZP-t képviselő ügyvédként mutatkozott. A Carion másik jogásza, ifj. Pongrácz Tibor nem más, mint az ÁPV Rt. felügyelőbizottsága MDF-es delegáltjának fia.
Személyi konzekvenciák. Le kívánja váltani a többmilliárdos telekvásárlási botrányba bonyolódott Budapest Airport Rt. igazgatóságának elnökét Draskovics Tibor pénzügyminiszter – értesült a Magyar Nemzet. Információink szerint az eddigi elnököt, Kepecs Györgyöt az ÁPV Rt. korábbi vezérigazgatója, Kamarás Miklós válthatja. Úgy tudjuk, hogy a személyi változás hátterében az a vizsgálat áll, amelyet a múlt héten indított el a Pénzügyminisztérium a 4,7 milliárd forintért megvásárolt telek ügyében. Kizárólag a személycsere miatt azonban lényeges változás nem várható a Cargo-ügyben. Az igazgatóság elnökének leváltására vonatkozó értesülést a pénzügyi tárca úgy kommentálta: közlemény formájában tudatják, amennyiben személyi változás történik a BA Rt. vezetésében. Mint ismert, a Fidesz múlt hét szombaton kérte a miniszterelnöktől az ügy kivizsgálását, azóta a szerződéssel összefüggő kifizetéseket felfüggesztette a BA.
A kisajátítást hangsúlyozzák. A Budapest Airport (BA) Rt. lapunk érdeklődésére a vecsési területtel kapcsolatban közölte: 2002-re a repülőtér szomszédságában lévő terület tulajdonosaival a Glob Development Kft. kötött előszerződést, és a terület több mint nyolcvan százalékán élvezett elővásárlási jogot. A BA Rt. a Cargo-beruházás előkészítése során, 2003-ban és 2004-ben csak a Glob Development Kft.-vel tárgyalt. A cégnél azt közölték: a Glob Kft. ajánlatában négyzetméterenként 20-22 ezer forint szerepelt, azonban közművesítés, kiviteli tervek és építési engedély nélkül. A terület tényleges tulajdonosaival a repülőtér vezetése egyetlenegy esetben nem tárgyalt. A vecsési polgármesteri hivatalnál is – indokolták – a Glob Kft.-t ajánlották tárgyalópartnerként. Megkeresésünkre a BA-nál közölték azt is: nem volt arról tudomásuk, hogy az M0-s útgyűrű építéséhez az Állami Autópálya Kezelő Rt. négyzetméterenként kétezer forintért vásárolt telkeket a terület tulajdonosaitól. A BA-nál ezt úgy magyarázták, hogy az autópálya-építés államérdek, így lehetőség adódik a földterületek kisajátítására. A földterületeket azonban nem sajátította ki az autópálya-társaság. (P. G. I.)