Tovább dagad a reptéri telekbotrány

A Budapest Airport (BA) Rt. által jóváhagyott, 23 500 forintos négyzetméterár helyett az Állami Autópálya Kezelő Rt. ennek kevesebb mint tizedéért vásárolt telkeket a Ferihegyi reptér körül. Lapunk birtokába kerültek azok az igazságügyi szakértői vélemények is, amelyek kétezer forint körül árazzák be a környékbeli telkek négyzetméterét. Lapunk értesülése szerint a 4,7 milliárdos telekügyletet jóváhagyó BA vezetésében hamarosan változások lesznek.

Munkatársainktól
2005. 02. 25. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyre több jel mutat arra, hogy a százszázalékos állami tulajdonban lévő Budapest Airport Rt. a piaci értéknél lényegesebb drágábban vásárolta meg a reptér melletti, húszhektáros ecseri földterületet, azért, hogy ott áruszállítási központot építsen fel. A 4,7 milliárd forintos vételár – amely miatt a Fidesz múlt héten független vizsgálatot kért Gyurcsány Ferenctől – azért is kérdéseket vet fel, mert az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. a környékbeli telkeket kétezer forint körüli négyzetméteráron, azaz a mostani 23 500 forintos négyzetméterár kevesebb mint tizedéért vásárolta meg a tulajdonosoktól.
Az M0-s út építéséhez szükséges telkek adásvétele egyébként mindössze két hónap alatt ment végbe, melynek eredményeként 2002 novemberében a telektulajdonosokkal gond nélkül megegyezett az ÁAK.
Bonyolítja az ügyet, hogy a Ferihegyi reptér közelében található földterületekre vonatkozóan több ingatlanforgalmi igazságügyi szakértői vélemény is született, ezek pedig kétezer forint körüli négyzetméterárakat állapítottak meg értékelésükben. Az M0-s úthoz szükséges földterületek megvásárlására vonatkozó, 2003. december 20-án kelt szakértői vélemény a Ferihegyi reptér közelében lévő telkeket – közművesítettségtől és fekvéstől függően – 1950 és 3750 forint között árazta be négyzetméterenként.
Lapunk szerette volna megkérdezni a PricewaterhouseCoopers Kft.-t, mi indokolta, hogy az ominózus területre 23 780 forintos négyzetméterárat jelöltek meg értékbecslésként a BA-nak, ám a könyvvizsgáló cég többszöri megkeresésünkre mindössze annyit közölt, hogy megbízásaikkal kapcsolatos információkat nem adhatnak ki. A nagy vihart kavart adásvétel körül egyébként több, az MSZP-hez közeli személy is bábáskodott: a Heti Válasz információi szerint a szerződés aláírásában az eladó Carion-csoport oldaláról ifj. Pongrácz Tibor és Répászky Miklós, a BA részéről pedig Tuller András, az Andeas Neocleous & Co. ciprusi ügyvédi iroda képviselője működött közre. Répászky Miklós több személyiségi jogi perben képviselte Keller László volt közpénzügyi államtitkárt, az MSZP és a Kincstári Vagyoni Igazgatóság közötti jogvitákban pedig az MSZP-t képviselő ügyvédként mutatkozott. A Carion másik jogásza, ifj. Pongrácz Tibor nem más, mint az ÁPV Rt. felügyelőbizottsága MDF-es delegáltjának fia.

Személyi konzekvenciák. Le kívánja váltani a többmilliárdos telekvásárlási botrányba bonyolódott Budapest Airport Rt. igazgatóságának elnökét Draskovics Tibor pénzügyminiszter – értesült a Magyar Nemzet. Információink szerint az eddigi elnököt, Kepecs Györgyöt az ÁPV Rt. korábbi vezérigazgatója, Kamarás Miklós válthatja. Úgy tudjuk, hogy a személyi változás hátterében az a vizsgálat áll, amelyet a múlt héten indított el a Pénzügyminisztérium a 4,7 milliárd forintért megvásárolt telek ügyében. Kizárólag a személycsere miatt azonban lényeges változás nem várható a Cargo-ügyben. Az igazgatóság elnökének leváltására vonatkozó értesülést a pénzügyi tárca úgy kommentálta: közlemény formájában tudatják, amennyiben személyi változás történik a BA Rt. vezetésében. Mint ismert, a Fidesz múlt hét szombaton kérte a miniszterelnöktől az ügy kivizsgálását, azóta a szerződéssel összefüggő kifizetéseket felfüggesztette a BA.



A kisajátítást hangsúlyozzák. A Budapest Airport (BA) Rt. lapunk érdeklődésére a vecsési területtel kapcsolatban közölte: 2002-re a repülőtér szomszédságában lévő terület tulajdonosaival a Glob Development Kft. kötött előszerződést, és a terület több mint nyolcvan százalékán élvezett elővásárlási jogot. A BA Rt. a Cargo-beruházás előkészítése során, 2003-ban és 2004-ben csak a Glob Development Kft.-vel tárgyalt. A cégnél azt közölték: a Glob Kft. ajánlatában négyzetméterenként 20-22 ezer forint szerepelt, azonban közművesítés, kiviteli tervek és építési engedély nélkül. A terület tényleges tulajdonosaival a repülőtér vezetése egyetlenegy esetben nem tárgyalt. A vecsési polgármesteri hivatalnál is – indokolták – a Glob Kft.-t ajánlották tárgyalópartnerként. Megkeresésünkre a BA-nál közölték azt is: nem volt arról tudomásuk, hogy az M0-s útgyűrű építéséhez az Állami Autópálya Kezelő Rt. négyzetméterenként kétezer forintért vásárolt telkeket a terület tulajdonosaitól. A BA-nál ezt úgy magyarázták, hogy az autópálya-építés államérdek, így lehetőség adódik a földterületek kisajátítására. A földterületeket azonban nem sajátította ki az autópálya-társaság. (P. G. I.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.