Ebben a hónapban szerződést kötne a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. az M0-s autópálya északi Duna-hídjának megépítésére – értesült lapunk. A versenyben maradt három pályázóval jelenleg folynak a tárgyalások, ám információink szerint az építési költségekben nehezen közelednek az álláspontok, így még legalább két hét szükséges a győztes kihirdetéséig. A kétszer két sávos Duna-híd, illetve a 2-es számú és a 10-es számú utakat összekötő, 2,9 kilométer hosszú autópálya megépítéséért jelenleg három kivitelező tárgyal az NA Rt.-vel: a Hídépítő Rt.–Strabag Rt. alkotta konzorcium, a Vegyépszer Rt., valamint a Betonút Rt. Az autópálya-társaság közbeszerzési pályázatára eredetileg öten jelentkeztek, az előminősítés során a Porr-MCE osztrák konzorciumot kizárták a versenyből, a Dobra Stav szlovák cég pedig a második fordulóban nem adott ajánlatot. A versenyben maradt cégek időközben jelezték: abban az esetben, ha a módosított technológiai javaslatokat elfogadja az NA Rt., mérsékelni tudják az árajánlatokat. Az eredeti kiíráshoz képest elképzelhető, hogy a hídalapozás technológiai folyamatát módosítják a kivitelezők, az új Duna-híd vázszerkezete azonban az eredeti terveknek megfelelően, acélból készül. A kivitelezői munkák tavasszal kezdődtek volna, ez a határidő nyár elejére módosult: egyrészt a tárgyalások elhúzódása és a várható szerződéskötés miatt, másrészt pedig a Duna jelenlegi vízállása mellett amúgy sem lehetne elkezdeni a munkálatokat. Az új átkelőt a törvényben megfogalmazotthoz képest egy évvel később nyitják meg a forgalom előtt.
Az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. zártkörű pályázaton tizenegy, nemzetközi tapasztalatokkal rendelkező tőkepiaci tanácsadó céget hívott meg a tervezett kétmilliárd euró összegű külső forrás bevonásának előkészítésére – tájékoztatott a GKM. Az ajánlatokat április 11-ig lehet beküldeni, az ÁAK a tervek szerint május 11-én hirdet eredményt, ezt követően kezdődik a tanácsadó közreműködésével a forrásbevonás szervezése. A tanácsadó tesz arra javaslatot, hogy újabb hitellel vagy kötvénykibocsátás útján tegyen szert az öszszegre az ÁAK, a döntés október végére várható. A kötvénynek nagyobb az esélye, hiszen tőkepiaci tanácsadó megbízása ebben az esetben szükséges. Ugyancsak feladata lesz az ÁAK átvilágítása.
Ennek a jelentős összegnek egy részét arra használná fel az ÁAK, hogy az NA Rt. által a napokban felvett, összességében 383 milliárd forint hitelt visszafizesse. Az NA Rt.-nek a CIB Bank nyújtott 125 milliárd forint hitelt, amit a cég már át is utalt a költségvetésnek, a 2004-ben átadott és már kifizetett autópálya-szakaszok után. Erre a kifizetésre a büdzsé egyenlegének szinten tartásához volt szükség. A 158 milliárd forintot az MFB Rt. biztosítja az NA-nak, az idei útépítési munkák fedezeteként. Vélhetőleg tovább növeli az adósságot, hogy ezen hitelek visszafizetését kötvénykibocsátással finanszírozzák, és nem egyenesen abból a bevételből, amit az állam az ÁAK-nak fizet majd évente rendelkezésre állási díjként. Az állami forrás a kötvények törlesztéséhez nyújt majd fedezetet. Az autópálya-építés költségeit már így is megemeli, hogy a 125 milliárd forint banki és kamatköltségeit is az adófizetőknek kell majd átvállalniuk. A kormány döntésének értelmében az autópálya-finanszírozás kikerült a költségvetés hatásköréből, ezt a feladatot a jövőben az ÁAK látja el.
A CIB nyújtja a hitelt. A CIB Bank vezette, héttagú bankkonzorciumtól vesz fel hitelt a Nemzeti Autópálya Rt. Az rt. március végén döntött a hirdetmény közzététele nélküli tárgyalásos eljárás végeredményéről, amelyre csak egy pályázó volt. A hitelező konzorcium tagjai: a CIB Bank, a Calyon Bank, a Citibank, a HWB Bank, a K&H Bank, az MKB és az OTP. (Sz. Cs.)