Eladósodási pályán

A Nemzeti Autópálya Rt. hamarosan megköti az új Duna-híd kivitelezői szerződését. Az Állami Autópálya Kezelő Rt. jelentős összegű külső forrás igénybevételére készül, ebből finanszíroznák a korábbi hiteleket.

Putsay Gábor
2005. 04. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ebben a hónapban szerződést kötne a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. az M0-s autópálya északi Duna-hídjának megépítésére – értesült lapunk. A versenyben maradt három pályázóval jelenleg folynak a tárgyalások, ám információink szerint az építési költségekben nehezen közelednek az álláspontok, így még legalább két hét szükséges a győztes kihirdetéséig. A kétszer két sávos Duna-híd, illetve a 2-es számú és a 10-es számú utakat összekötő, 2,9 kilométer hosszú autópálya megépítéséért jelenleg három kivitelező tárgyal az NA Rt.-vel: a Hídépítő Rt.–Strabag Rt. alkotta konzorcium, a Vegyépszer Rt., valamint a Betonút Rt. Az autópálya-társaság közbeszerzési pályázatára eredetileg öten jelentkeztek, az előminősítés során a Porr-MCE osztrák konzorciumot kizárták a versenyből, a Dobra Stav szlovák cég pedig a második fordulóban nem adott ajánlatot. A versenyben maradt cégek időközben jelezték: abban az esetben, ha a módosított technológiai javaslatokat elfogadja az NA Rt., mérsékelni tudják az árajánlatokat. Az eredeti kiíráshoz képest elképzelhető, hogy a hídalapozás technológiai folyamatát módosítják a kivitelezők, az új Duna-híd vázszerkezete azonban az eredeti terveknek megfelelően, acélból készül. A kivitelezői munkák tavasszal kezdődtek volna, ez a határidő nyár elejére módosult: egyrészt a tárgyalások elhúzódása és a várható szerződéskötés miatt, másrészt pedig a Duna jelenlegi vízállása mellett amúgy sem lehetne elkezdeni a munkálatokat. Az új átkelőt a törvényben megfogalmazotthoz képest egy évvel később nyitják meg a forgalom előtt.
Az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. zártkörű pályázaton tizenegy, nemzetközi tapasztalatokkal rendelkező tőkepiaci tanácsadó céget hívott meg a tervezett kétmilliárd euró összegű külső forrás bevonásának előkészítésére – tájékoztatott a GKM. Az ajánlatokat április 11-ig lehet beküldeni, az ÁAK a tervek szerint május 11-én hirdet eredményt, ezt követően kezdődik a tanácsadó közreműködésével a forrásbevonás szervezése. A tanácsadó tesz arra javaslatot, hogy újabb hitellel vagy kötvénykibocsátás útján tegyen szert az öszszegre az ÁAK, a döntés október végére várható. A kötvénynek nagyobb az esélye, hiszen tőkepiaci tanácsadó megbízása ebben az esetben szükséges. Ugyancsak feladata lesz az ÁAK átvilágítása.
Ennek a jelentős összegnek egy részét arra használná fel az ÁAK, hogy az NA Rt. által a napokban felvett, összességében 383 milliárd forint hitelt visszafizesse. Az NA Rt.-nek a CIB Bank nyújtott 125 milliárd forint hitelt, amit a cég már át is utalt a költségvetésnek, a 2004-ben átadott és már kifizetett autópálya-szakaszok után. Erre a kifizetésre a büdzsé egyenlegének szinten tartásához volt szükség. A 158 milliárd forintot az MFB Rt. biztosítja az NA-nak, az idei útépítési munkák fedezeteként. Vélhetőleg tovább növeli az adósságot, hogy ezen hitelek visszafizetését kötvénykibocsátással finanszírozzák, és nem egyenesen abból a bevételből, amit az állam az ÁAK-nak fizet majd évente rendelkezésre állási díjként. Az állami forrás a kötvények törlesztéséhez nyújt majd fedezetet. Az autópálya-építés költségeit már így is megemeli, hogy a 125 milliárd forint banki és kamatköltségeit is az adófizetőknek kell majd átvállalniuk. A kormány döntésének értelmében az autópálya-finanszírozás kikerült a költségvetés hatásköréből, ezt a feladatot a jövőben az ÁAK látja el.



A CIB nyújtja a hitelt. A CIB Bank vezette, héttagú bankkonzorciumtól vesz fel hitelt a Nemzeti Autópálya Rt. Az rt. március végén döntött a hirdetmény közzététele nélküli tárgyalásos eljárás végeredményéről, amelyre csak egy pályázó volt. A hitelező konzorcium tagjai: a CIB Bank, a Calyon Bank, a Citibank, a HWB Bank, a K&H Bank, az MKB és az OTP. (Sz. Cs.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.