Repülőnap titkos költségvetéssel

A svéd légierőben „felesleges cirkusznak” és veszélyes játéknak tartják az augusztusi kecskeméti repülőnap közönségcsalogató programját, amelyben Bochkor Gábor és Palik László részvételével egy Gripen vadászgép versenyez majd egy Formula–1-es versenyautóval – értesült lapunk.

2005. 07. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Továbbra sem hajlandók elárulni a Honvédelmi Minisztérium (HM) százszázalékos tulajdonában lévő vagyonkezelő társaság (HM EI Rt.) vezetői, hogy mekkora összeget különítettek el a cég költségvetéséből a kecskeméti repülőnapra. A társasággal a HM kötött szerződést a rendezvény szárazföldi lebonyolítására. Az ország egyik legnépszerűbb programjának évről évre rengeteg látogatója van, annak ellenére, hogy egyre drágábbak a belépők. Az idén egy felnőttjegyért elővételben már 3500 forintot kérnek, a gyermekek és a nyugdíjasok pedig 2000 forintot fizetnek a rendezvény meglátogatásáért. Az értékesítést a Szerencsejáték Rt. végzi, és a rendezvényt az Alliance Hungária Rt. biztosítja, de a főszervező cég, a HM EI Rt. nem árulta el a nevét a repülőnap többi szponzorának. Ugyanígy titkolják azt is, hogy mennyibe kerül a társaságnak a program lebonyolítása.
Schieber Józsefnek, a HM EI Rt. szóvivőjének indokolása szerint a szaktárca cége nem kapott külön forrást a HM-től a rendezvény szervezésére, közpénzt tehát az értelmezésük szerint nem használnak fel, ennek megfelelően nem kötelező számukra a költségek nyilvánosságra hozatala. Mint ismert, a HM EI Rt. milliárdokat kap a szaktárcától honvédségi feladatokra, közel 30 milliárd forinttal gazdálkodhat például laktanyafenntartás címén, és 5-6 milliárdot nyert el objektumok őrzés-védelmére.
Nem kis bonyodalmat okozott az idei repülőnap közönségcsalogató programjának megszervezése. Lapunk svédországi forrásból úgy értesült, a svéd légierő kezdetben repülésbiztonsági okokra hivatkozva ellenállt annak a magyar honvédelmi minisztériumi kérésnek, hogy a rendezvényen bocsássanak rendelkezésre egy Gripen vadászgépet, hogy az versenyezhessen egy Formula–1-es versenyautóval. Mint korábban megírtuk, a HM tervei szerint a gép hátsó ülésén Bochkor Gábor rádiós műsorvezető, a földi járműben pedig Palik László sportriporter ülne. A hivatalos tájékoztatás szerint a médiaszemélyiségek anélkül vesznek részt a rendezvényen, hogy tiszteletdíjat kapnának. Forrásunk úgy fogalmazott: a svéd légierőben „felesleges cirkusznak” tartják a médiaszemélyiségek bemutatóját, amely amellett, hogy igazából nem demonstrálja a gép repülési teljesítményét, még veszélyes is. Annak érdekében ugyanis, hogy a két jármű közti gyorsulási verseny a laikus nézők számára is látványos legyen, a Gripennek alacsonyan és lassan kell repülnie, ami a szakértők szerint is a legkockázatosabb repülési üzemmódok egyike. A svéd légierőnek végül is a Magyarországgal üzleti kapcsolatban lévő gyártó cég nyomására kellett beadnia a derekát, arra hivatkozva, hogy „a megrendelő igényeit mindenben ki kell elégíteni”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.