Történelmi pillanattal indokolta a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) azt a reklámkampányt, amelyet Kóka János miniszter Közös siker címmel egész oldalas hirdetések formájában indított el tegnap több országos és megyei napilapban. A tegnapi sikerpropaganda – amely olyan megállapításokat tartalmaz, hogy Magyarország gazdaságának növekedési kilátásai továbbra is ígéretesek – 24 millió forintjába került a GKM-nek.
Tóth Judit, a tárca szóvivője az újabb hirdetéssorozatot a lakosság tájékoztatásával magyarázta, mint fogalmazott, a gazdaságpolitikai célokról szóló, múlt héten elfogadott közös nyilatkozat „mérföldkőnek” számít a magyar gazdaság szempontjából. Miközben a kormány újabb és újabb sikerekről számol be, a költségvetés a rendszerváltás utáni időszak legmélyebb válságát éli: a kormány gyakorlatilag felfüggesztette az idei büdzsé végrehajtását, mivel az abban vállalt kötelezettségeket már nem tudja finanszírozni – értékelte a tegnapi propagandakampányt Tállai András, az Országgyűlés számvevőszéki bizottságának fideszes elnöke.
*
Tállai emlékeztetett: augusztus 2-án a kabinet olyan határozatot kényszerült kiadni, amely az eredetileg számolt mintegy 230 milliárd forint helyett 550 milliárd megtakarításra kötelezi a minisztériumokat. E határozat értelmében a sikerpropagandát folytató gazdasági tárcának a 340 milliárd forintos költségvetéséből 135 milliárd forintot kell visszatartania, az informatikai minisztériumnak pedig 22,3 milliárd forintból 15,7 milliárdot nem szabad elköltenie. Tállai hangsúlyozta: Kóka Jánosnak (képünkön) a több tíz millió forintos hirdetések feladása helyett inkább arra kellene választ adnia, hogy a mostani kormányhatározat mit jelent tárcája számára, azaz milyen beruházások, ígért fejlesztések maradnak el a megszorítások miatt, s maradt-e pénz egyáltalán az idei működésre.
A politikus kijelentéseire Kőszegi Márk, a Pénzügyminisztérium sajtóosztályának helyettes vezetője így reagált: Tállai számításai nem helytállóak, mivel a kormányhatározatban előírt 550 milliárd forintos tartalékképzési kötelezettséget nem lehet „rávetíteni” a tárcák idei költségvetési előirányzataira.
Információink szerint a jövő évi költségvetési tervezésnek a PM által is elismert késése elsősorban abból adódik, hogy jelenleg is tartanak a minisztériumok közötti háttértárgyalások és lobbizások. Úgy tudjuk, az idei háttéregyeztetések még azért nem zárultak le, mert jövőre a tárcák az ideinél lényegesen kevesebb forrásból tudnak majd gazdálkodni, amelynek jelentős befolyása lesz a 2006-os választásokra is.
A mostani kampányhoz hasonlóan pozitív eredményekről számolt be a nemrég lezárult Kérdések és válaszok elnevezésű kormányzati roadshow, amely 150 millió forintba került. Mintegy negyvenmillió forintot emésztett fel a kormány jelenleg is folyó sms-kampánya, s 26 millió forintot fizetett a Miniszterelnöki Hivatal a június végén kezdődött Magyarország: kirobbanó siker című hirdetéssorozatra. Az országgyűlési választások előtt indul be az a nagyszabású, nettó 1,43 milliárd forint keretösszegű kormányzati kampány, amely a nyertes uniós pályázatokat népszerűsíti majd a tévében, a rádióban, az újságokban és az interneten.
Tóth Judit egyúttal megerősítette azt a hírt, miszerint Gyurcsány felkérésére a következő hetekben egy másik négypárti nyilatkozat előkészítését is szervezik, ezúttal a „fejlesztéspolitikára” vonatkozóan.

Elképesztő, levegőbe repült egy autó az M1-esen