Nemzeti klientúraépítési terv

Csite András
2005. 09. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Klárám, azt álmodtam, hogy a fejlesztő állam én vagyok – köszöntötte Gyurcsány nejét egy reggelen. Mert miniszterelnökünk úgy döntött, hogy néhány hétig a fejlesztő államot fogja építeni. A fejlesztő állam az evolúció új, magasabb szintje, legalábbis a korábbinál, a privatizáló államénál, mert akkor, ugye, az állam csak eladott, s jó összeköttetésekkel rendelkező urak és hölgyek pedig, mint maga a miniszterelnök, olcsón bevásároltak. De ennek vége, a vagyon elfogyott, s most jön a fejlesztés. Vagyis az EU-tól kapott források elosztogatása. Gyurcsány a privatizáció frontján szerzett tapasztalatait most a fejlesztés frontján kívánja tovább szaporítani, mi pedig sejtjük, hogy mi ebben az üzlet, legalábbis neki. Attól tartok, hogy a fejlesztő állam fölvetésével miniszterelnökünk nemcsak a szokásos handabandázását toldotta meg, hanem a privatizációs források elapadását követően e váltással a nómenklatúra-burzsoázia és a szocialista klientúra fönnmaradását és további vagyoni gyarapodását biztosító álmot látott.
Lassan megszokjuk, hogy heti rendszerességgel jönnek az újabb miniszterelnöki ötletek, hogy ő most éppen milyen államot szeretne építeni, volt már igazságos, szolidáris, esélyteremtő, meg ki emlékszik már, miféle, de most éppen a fejlesztő államon van a sor. Jó, legyen. Nézzük tehát, hogyan fejleszt Gyurcsány Ferenc! Először is úgy, hogy megüzeni a közszféra intézményeinek, valamint a közfinanszírozásban részesülő félkormányzati és civil szervezeteknek, hogy az idei évre jutó költségvetési juttatásokat megkurtítják, amit ki kívánnak a megmaradóból fizetni, azt is majd csak jövő év áprilisáig teszik meg. Addig tessék hitelt fölvenni az óvodák, az iskolák fönntartásához, vagy addig tessék szüneteltetni a könyvkiadást, a vízi mentést, meg minden olyan tevékenységet, ami elvileg és törvényi előírások, szerződések alapján kormányzati részfinanszírozású. Tehát áprilisig csak virtuálisan fejlesztünk. Miért is, csak nem akkor lesznek a választások, s előtte még ki tudja, milyen okból az elégedetlenség leszerelése érdekében lesz még egy komolyabb pénzosztás? Á, dehogy, biztos nem emiatt 2006 áprilisa az április, hanem mert akkor már jön a tavasz és indul az élet, addig meg mindenki téli álmot alszik. S ha tavasz, akkor fejlesztés. Hát persze, biztos ez a gyurcsányista gondolkodás veleje, s mi is barátkozzunk meg a gondolattal, áprilistól fejlesztünk, addig meg pihen a komp, kikötötték, benne alszik a fejlesztő sötétség…
A virtuális fejlesztés gyurcsányi koncepciójában a II. Nemzeti fejlesztési terv (NFT) áll a középpontban, s az elmúlt hónapokban meg az elkövetkező hónapokban gőzerővel folyt és folyik a terv roadshow-ja. A handabanda a következőképpen foglalható össze: 2007-től beköszönt a Kánaán, amit eneftének hívunk most, pontosabban enefté kettőnek. Ezermilliárdos nagyságrendű pénzek fognak az országba érkezni, az aranyvonat visszajön Brüsszelből, s ebből mindenre az égvilágon lesz pénz, útépítésre, országmarketingre, vállalkozásfejlesztésre, utcasöprésre, gazirtásra és hídépítésre. Ismétlem, mindenre. A Kánaán 2013-ig fog itt állomásozni, így most már csak két évet kell kibírnunk elérkezéséig, addig meg kukoricán térdepelve is kibírjuk.
Gyurcsányéknak annyira megtetszett ez a Kánaán-handabanda, hogy az enefté konzultációja címén több száz milliós kommunikációs szerződéseket kötöttek a megyei és országos sajtó jól megválogatott (na kivel?, ez költői kérdés, de az olvasó hamar kitalálhatja) szereplőivel, hogy akkor azok majd tudósítanak és beszámolnak az enefté konzultációjáról, meg arról, hogy a jó magyarok miként álmodják meg maguknak a Kánaánt. S persze a sajtónak adnak is muníciót, merthogy az enefté-konzultáció nem zárt falak mögött folyik, hanem városon és faluban, polgármesterekkel és civilekkel, vállalkozókkal és érdekképviseletekkel, nyitott ajtók előtt, s valahogy az élet mindig úgy hozza, hogy a főbeszédet egy-egy szocialista parlamenti képviselő, netalán képviselőjelölt mondja, s ő áll elő azzal az üzenettel, hogy Gyurcsány Ferenctől jövök, aki tessék, ezt a szép fejlesztést ígéri nektek 2007-től, s engem küldött, s ha fejleszteni akartok, akkor 2006-ban a megfelelően kellene majd az ikszet húzni. Persze a jó polgármesterek egy része röhög vagy sír rajtuk, mert éppen arra nincs pénz, hogy a beázott iskolatetőt megjavíttassa, legfeljebb hitelből, mert az évek során az önkormányzatok pénzügyi autonómiáját sikerült tovább csökkenteni, s azokat az állami fejőstehén megszottyadt emlőire közvetlenül fölcsatolni.
Lassan másfél évvel az ország EU-csatlakozása után egyre többen jönnek rá arra, hogy a tagság ígérete, a hozzá tapadó politikai ígértetések az illúziók és a handabandázás kategóriájába tartoztak, de jobb híján Gyurcsányék megint előveszik a régi lemezt, s újra az európázás szövegével próbálják a Kánaán eljöttét vizionálni. Nem fog. Már csak azért sem, mert az EU-nak egyelőre nincs elfogadott 2007–2013 közötti költségvetése, tehát azok a számok (ezermilliárdok, hát persze), amelyekkel a virtuális fejlesztés kommunikációja dobálózik, nem egyebek kitalációknál, jobb esetben reményeknél. Az annyi tehát nem annyi, s kiszámíthatatlan, hogy menynyi lesz. Valamennyi persze lesz, s ehhez azért Gyurcsányék igyekeznek már most közelebb férkőzni.
Gyurcsányék vonzalma az EU-fejlesztésekhez egyébként nem új keletű, Dobrev Klára már megjárta a Nemzeti Fejlesztési Hivatal elnökhelyettesi székét, s biztos nem azért, hogy a gyurcsányi gazdasági és álcivil klientúrának költségvetési forintokat juttasson. Á, dehogy! Ma a virtuális fejlesztés szervezetrendszerének élén egy régi motoros, Baráth Etele áll, akit felénk jól ismernek még zalaegerszegi idejéből, amikor városi főépítészként nagy ügyességgel tüntette el a kisváros századfordulós belvárosát, s álmodta, majd építtette oda a panelházak rengetegét. Baráth úr már akkor is, mint ahogy ma is a centralizált fejlesztések híve, akinek meggyőződése, hogy a város- és térségfejlesztés csak akkor működhet jól, ha azt állami központokban okos bürokraták vezénylik, akik ugyan a Nagykörút belsejéből nemigen szoktak kimozdulni, de hát a tudás, a mit fejlesszünk tudása náluk van, mert felvilágosultak, a trendeket ismerők, és mert maguk is a centralizáció hű bürokratái. Baráth úr az elmúlt években okos bürokratáival egy önálló kis államszervezetet épített ki, a fejlesztő államot az államban, mely átláthatatlan, és a hírek szerint meglehetősen korrupt módon döntöget a fejlesztési források elosztásáról. Az csak hab a fejlesztés csúcsán, hogy Baráth úr főtanácsadói padjában többek közt szocialista képviselők és képviselőjelöltek ücsörögnek, fejlesztési terveket szövögetve.
Mivel a már most is működő Nemzeti fejlesztési terv (még az I.) legtöbb forrásáról a végső szót miniszteriális szinten mondják ki (sok esetben ennél följebb), ezért nem csodálkozhatunk azon, ha a kormányhoz közeli önkormányzatok, megyék, vállalkozások valahogy mindig többet kapnak a jóból. Persze szigorúan pályázati alapon. S a pénzügyi önállóságuktól mára szinte a végletekig megfosztott önkormányzatok és civil szervezetek másfajta módon pénzhez jutni nem tudnak, ezért mennek kuncsorogni a fejlesztési állam politikai vezetőihez. A klientúra körei így érnek össze, s így válik érthetővé, hogy Gyurcsány Ferenc miért is akar most éppen fejlesztő államot építeni. Rövid pórázon tartva, kiéheztetve a farkaskutyák is jámborabban bánnak a nekik csontokat osztogató gazdival.
Magyarország, 2005. Itt tartunk, ide jutottunk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.