Csúcstechnológia jön Dunaújvárosba – adta hírül baloldali laptársunk a hírt pénteken, terjedelmes cikkben számolva be Gyurcsány Ferenc kormányfő, valamint Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter közös gazdasági fórumáról, amelyet a dél-koreai cég beruházása kapcsán tartottak a szocialista nehézipar egykori fellegvárában. A kormánypárti, kötelező hurráoptimizmus mellett azért nem árt elgondolkodni kicsit „az évtized üzletéről”, és az elmélkedéshez kiváló kapaszkodót adnak a számok.
A sokszor hangoztatott adatok a Hankook beruházása kapcsán a következők: a dél-koreai cég 2010-ig valamivel több mint félmilliárd eurót, mindennel együtt összesen 132 milliárd forint értékű beruházást hajt végre, ezzel ezerötszáz embernek adva munkát. A futószalagról a tervek szerint naponta tizenháromezer abroncs jön majd le. A Kóka János által az évtized üzletének nevezett szerződés „az acélipar óta az első jelentős lépés ebben a térségben”, a beruházás évente 80 milliárd forinttal növeli az ország exportját. A miniszter arról nem mondott konkrétumot, hogy mivel sikerült idecsábítani a céget, a gumigyárnak szánt támogatás mértékét ugyanis saját kezűleg államtitoknak minősítette. A sajtóhírek szerint az acéliparáról ismert város szocialista városatyái arra hivatkozva támogatták a fejlesztést, hogy az új üzem pályakezdőket és munkanélkülieket foglalkoztathatna.
Most lássunk egy másik, hasonló beruházást. Aki júliusban is olvasott újságot, azt értesülhetett arról, hogy Tatabányára jön Japán legnagyobb gumigyára. A Bridgestone ötvenegyedik üzemét építi fel nálunk, ahol 2009 első fél évében majd nyolcezer abroncsot tudnak előállítani naponta. A beruházás értéke ötvenmilliárd forint, a gyár száznyolcvanöt magasan képzett szakembernek ad munkát. Az akkori hírekből az is kiderült, hogy a Bridgestone a várostól nem kapott különleges adókedvezményeket, azonban a cég által fizetett helyi adóból elvégeznek majd olyan beruházásokat, amelyek a befektetés körülményeinek javítását szolgálják.
A japánok különben olyan fejlett technológiát hoznak a városba, amellyel teljesen automatizált gépsorokon készülnek a személyautókra és kisteherautókra való gumiabroncsok.
Vegyük csak pőrén a számokat: a koreaiak 132 milliárd forintból, 1500 munkahellyel hoznak létre egy napi tizenháromezer abroncs előállítására képes üzemet. A japánok ötvenmilliárdos beruházással és 185 munkással állítanak elő napi nyolcezret. Nem vagyok gumiipari szakember, de a józan paraszti eszem azt mondja: oda kell a sok munkáskéz, ahol kevéssé fejlett technológiát használnak. Manapság ugyanis az élő munka a legdrágább (nemcsak a bérköltségek, hanem az ezzel járó szociális kiadások miatt – és nem utolsósorban azért, mert a munkásokat és családjaikat nem lehet egyik napról a másikra néhány országhatárral odébb telepíteni, mint egy gépsort), ezért mindenki törekedik a lehető legteljesebb automatizáltságra. Miért kell hát több mint nyolcszor annyi ember másfélszer annyi abroncs előállításához? Nem hinném, hogy a Hankook gumigyár személyzeti igazgatója az országunk – és a magyar munkanélküliek sanyarú sorsa – iránt érzett szociális érzékenységből alkalmazna sok száz embert fölöslegesen a csúcstechnológiát képviselő gépei mellé. Sokatmondó a két gyár munkaerő-politikája is: a japánok deklaráltan magasan képzett szakembereket kerestek Tatabányán, a koreaiak idecsábítását pedig azért támogatták Dunaújváros szocialista honatyái, mert az új üzem pályakezdőket és munkanélkülieket foglalkoztathatna. Önök szerint kikre bízzák inkább a csúcstechnológiát: a magasan képzett szakemberekre vagy a pályakezdőkre?
Mellékszál, de érdekes az az információ, amely szerint a Bridgestone és Tatabánya város között aláírt szerződésben szerepel a jövőbeli esetleges kapacitásbővítés is, amely szerint a Hankookéhoz hasonló mennyiségű gumiabroncs legyártását a japánok háromszázötven-négyszáz emberrel oldanák meg. A tatabányaiak különben tárgyaltak a koreaiakkal is, de végül a japánokkal sikerült tető alá hozni az együttműködést.
Mielőtt beruházásellenességgel, irigységgel, a kormánnyal szembeni örökös kekeckedéssel vádolnának, sietek leszögezni: jó dolog, ha 1500 ember munkához jut Dunaújvárosban. Csak az nem jó dolog, ha hülyének néznek: kevesebb tömjénnel és több szerénységgel hitelesebb, hihetőbb lenne a kormány és annak gazdasági minisztere. Így az ember gyanút fog: talán azért a nagy szemfényvesztés, a csúcstechnológiáról szóló hadova, mert valamit el akarnak vele sumákolni. Ha kiállt volna a miniszter, és azt mondja: az egyre növekvő munkanélküliség miatt úgy kellett nekünk ez a beruházás, mint egy falat kenyér, akkor az ember mérlegel: kaptunk valamit valamiért cserébe. Ehelyett azon kell gondolkodnunk, hogy mibe fog ez még nekünk kerülni adóforintban, környezeti terhelésben és egyéb, elhallgatott hátrányokban.

Újabb árrésstop jön, mutatjuk, mely termékek leszek jóval olcsóbbak