Tegyenek rendet a négyes metró beruházása körül, váltsák le a jelenlegi helyzetért felelős, szakmailag alkalmatlan vezetőket a BKV DBR metró-projektigazgatóság éléről – kéri Demszky Gábor főpolgármestert és Hagyó Miklós főpolgármester-helyettest a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE). Vitézy Dávid, a civil szervezet közlekedésfejlesztési munkacsoport-vezetője, a BKV Zrt. felügyelőbizottsága tagja lapunknak elmondta: a négyes metró építése kerülhet veszélybe, ha nem módosítják a terveket. – Már tavaly novemberben közzétettük vizsgálatunkat a négyes metró megvalósíthatósági tanulmányával kapcsolatban, amelyben rámutattunk, hogy az elavult tervek szerint épülő közlekedési eszköz agglomerációellenes. A januártól több száz százalékkal megemelt HÉV-bérletár és az elővárosi vasúthálózathoz nem kapcsolódó metró többek között azokat a százezreket is büntetné, akik az elmúlt másfél évtizedben költöztek ki a fővárosból, de jelentős veszteségeket okozna a XI., a XV. és a XXII. kerület lakóinak is, akik a metró megépülése után többletátszállásra kényszerülnek – mondta Vitézy Dávid. Hozzátette: most, hogy a BKV-nak új vezetése van, nemcsak a projektigazgatóság személyi kérdéseinek megoldására, hanem a teljes metróberuházás átgondolására is mód nyílik. A VEKE szerint a kormány rá is kényszerül majd erre, ha – új elképzeléseinek megfelelően – uniós forrásokból finanszírozná az építkezést, mert az EU elsősorban a regionális közlekedési megoldásokat támogatja.
Gulyás László, a BKV DBR metró-projektigazgatóság vezetője lapunknak elmondta: igaztalannak érzi a VEKE támadását. – Évtizedes szakmai tapasztalat van mögöttünk, folytatjuk a dolgunkat, s ha majd megépül a metró, lehet vitatkozni a jövőről – tette hozzá. A projektigazgatóság A négyes metrónak nincs alternatívája címmel honlapján, illetve a városháza internetes portálján tette közzé szakmai összefoglalóját. Eszerint a XI. kerületi Etele tér és XIV. kerületi Bosnyák tér közötti végállomásokkal tervezett metró nyomvonalát kutatási, utasforgalmi adatokra alapozták. – A főváros összes napi közlekedési forgalmából mindössze 17 százalékot tesz ki az agglomerációból érkezők száma. Miért kellene olyan metrót építeni, amely főleg a kisebbségben lévő forgalomnak nyújt megoldást, és kevesebbet segít a főváros belső útjainak tehermentesítésében? – kérdezett vissza a projektigazgatóság. Mint arról beszámoltunk, Hagyó Miklós nemrég bejelentette: felelősök és határidők megjelölésével január 31-ig elkészül az az intézkedési terv, amely a metróépítés munkafolyamatait rögzíti, és az információk ezután egy kézben, a főpolgármester által év elején kinevezett metróbiztosnál, Becker Lászlónál összpontosulnak majd.
Czuk Dorottya, a Főpolgármesteri Hivatal sajtófőnöke lapunk kérdésére közölte: voltak olyan szakmai kérdések, amelyeknél a VEKE véleményét figyelembe vették, de személyi ügyekről a főváros önállóan dönt. – Vitézy Dávid, a BKV Zrt. felügyelőbizottságának fideszes tagja, ott tehet javaslatokat – fűzte hozzá.
Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője szerint elképesztő, hogy a 16 éve ígért, ám a mai napig nem épülő négyes metró ügyében Demszky Gábor mindig másokat hibáztat. A napokban ugyanis Demszky párttársa, Gegesy Ferenc ferencvárosi polgármester két és fél oldalas levélben utasította vissza a főpolgármester múlt év végén hangoztatott legújabb kifogását, amely szerint most éppen a IX. kerület miatt nem épül a metró.
Orbán Viktor: Fontos hét áll előttünk