Marad a káosz a négyes metró körül

Tanulmányokkal és a közvélemény előtt felfoghatatlan szakmai állításokkal próbálja igazolni a BKV DBR metró-projektigazgatóság, hogy a négyes metrónak nincs alternatívája, miközben a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szerint az illetékesek folyamatosan hazudoznak a 300 milliárdos beruházás jövőjéről. A civil szervezet szerint ha a jelenlegi formában épül meg a metró, az ellehetetleníti az agglomerációs közlekedést, ezért az igazgatóság eddigi vezetőinek leváltását követelik.

2007. 01. 16. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tegyenek rendet a négyes metró beruházása körül, váltsák le a jelenlegi helyzetért felelős, szakmailag alkalmatlan vezetőket a BKV DBR metró-projektigazgatóság éléről – kéri Demszky Gábor főpolgármestert és Hagyó Miklós főpolgármester-helyettest a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE). Vitézy Dávid, a civil szervezet közlekedésfejlesztési munkacsoport-vezetője, a BKV Zrt. felügyelőbizottsága tagja lapunknak elmondta: a négyes metró építése kerülhet veszélybe, ha nem módosítják a terveket. – Már tavaly novemberben közzétettük vizsgálatunkat a négyes metró megvalósíthatósági tanulmányával kapcsolatban, amelyben rámutattunk, hogy az elavult tervek szerint épülő közlekedési eszköz agglomerációellenes. A januártól több száz százalékkal megemelt HÉV-bérletár és az elővárosi vasúthálózathoz nem kapcsolódó metró többek között azokat a százezreket is büntetné, akik az elmúlt másfél évtizedben költöztek ki a fővárosból, de jelentős veszteségeket okozna a XI., a XV. és a XXII. kerület lakóinak is, akik a metró megépülése után többletátszállásra kényszerülnek – mondta Vitézy Dávid. Hozzátette: most, hogy a BKV-nak új vezetése van, nemcsak a projektigazgatóság személyi kérdéseinek megoldására, hanem a teljes metróberuházás átgondolására is mód nyílik. A VEKE szerint a kormány rá is kényszerül majd erre, ha – új elképzeléseinek megfelelően – uniós forrásokból finanszírozná az építkezést, mert az EU elsősorban a regionális közlekedési megoldásokat támogatja.
Gulyás László, a BKV DBR metró-projektigazgatóság vezetője lapunknak elmondta: igaztalannak érzi a VEKE támadását. – Évtizedes szakmai tapasztalat van mögöttünk, folytatjuk a dolgunkat, s ha majd megépül a metró, lehet vitatkozni a jövőről – tette hozzá. A projektigazgatóság A négyes metrónak nincs alternatívája címmel honlapján, illetve a városháza internetes portálján tette közzé szakmai összefoglalóját. Eszerint a XI. kerületi Etele tér és XIV. kerületi Bosnyák tér közötti végállomásokkal tervezett metró nyomvonalát kutatási, utasforgalmi adatokra alapozták. – A főváros összes napi közlekedési forgalmából mindössze 17 százalékot tesz ki az agglomerációból érkezők száma. Miért kellene olyan metrót építeni, amely főleg a kisebbségben lévő forgalomnak nyújt megoldást, és kevesebbet segít a főváros belső útjainak tehermentesítésében? – kérdezett vissza a projektigazgatóság. Mint arról beszámoltunk, Hagyó Miklós nemrég bejelentette: felelősök és határidők megjelölésével január 31-ig elkészül az az intézkedési terv, amely a metróépítés munkafolyamatait rögzíti, és az információk ezután egy kézben, a főpolgármester által év elején kinevezett metróbiztosnál, Becker Lászlónál összpontosulnak majd.
Czuk Dorottya, a Főpolgármesteri Hivatal sajtófőnöke lapunk kérdésére közölte: voltak olyan szakmai kérdések, amelyeknél a VEKE véleményét figyelembe vették, de személyi ügyekről a főváros önállóan dönt. – Vitézy Dávid, a BKV Zrt. felügyelőbizottságának fideszes tagja, ott tehet javaslatokat – fűzte hozzá.
Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője szerint elképesztő, hogy a 16 éve ígért, ám a mai napig nem épülő négyes metró ügyében Demszky Gábor mindig másokat hibáztat. A napokban ugyanis Demszky párttársa, Gegesy Ferenc ferencvárosi polgármester két és fél oldalas levélben utasította vissza a főpolgármester múlt év végén hangoztatott legújabb kifogását, amely szerint most éppen a IX. kerület miatt nem épül a metró.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.