Helyzet van, kritikus hónapok jönnek, de a négyes metrót meg fogjuk építeni – jelentette ki tegnap Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes. A városvezetés által újságíróknak rendezett háttérbeszélgetés némi kommunikációs zavarral kezdődött, amikor a szervezők kijelentették, hogy az elhangzottakból nem készülhet cikk. A jelenlévő MSZP-s főpolgármester-helyettes és Dancs Gábor SZDSZ-es közlekedési tanácsnok végül nem zárkózott el a nyilvánosság elől, így megtudhattuk, hogy május–június táján derül ki, hogy az Európai Unió kohéziós alapja támogatja-e a jelenleg csaknem ötszázmilliárd forintosra becsült beruházást, és ha igen, mennyivel.
Ismeretes, a négyes metró első szakaszát az Etele tér és a Baross tér között egy éves csúszással, 2010 végén adhatják át legkorábban, a második, a Keleti pályaudvar és a Bosnyák tér közötti vonal pedig a 2012-es átadással várhatóan két évet csúszik. A 2005-ben törvényben rögzített beruházás 268 milliárd forintos költsége összesen 486 milliárd forintra nő, jelenleg több mint 43 milliárdos a költségtúllépés.
– Athénban és Madridban is éveket csúszott az eredetihez képest többszörösére nőtt költségű metróberuházás, és hasonlóan jártak a Franciaországot Angliával összekötő közúti alagút építtetői is – magyarázta Hagyó Miklós, aki szerint tévedés, hogy a kohéziós alap uniós támogatása esetén nem jut pénz más közlekedésfejlesztési programokra. – Hidak felújítása, az 1-es és a 3-as villamos meghosszabbítása, az 5-ös metró előkészítése, a kettes metró felújításának befejezése, a XVII. kerületi buszsávok és -korridorok kiépítése – sorolta az ugyancsak évek óta ígért fejlesztéseket.
– Rontja tárgyalási pozíciónkat, ha Brüsszel azt látja, hogy nincs egyetértés a metróépítésről – mondta Hagyó, akinek szavait Dancs kiegészítette: „Az ellenzék szakmainak látszó indokokkal gyakorlatilag a metróépítés megakadályozására törekszik.” Hozzátette, a program átszervezéséről, Becker László metróbiztos jelentéséről egy hét múlva dönt a Fővárosi Közgyűlés.
Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője szerint elfogadhatatlan, hogy a városházán megalakuló felügyelőbizottságból kirekesztették az ellenzéket. – Hányszor mondjam, a metróépítést támogatjuk, ám arra nincs magyarázat, hogy bő egy héttel a kivitelezés megkezdése előtt senki nem tud válaszolni arra az egyszerű kérdésre, miből finanszírozzák a beruházást. A többi ígéretről csak annyit: vegyen mindenki egy ceruzát, adja össze a költségeket meg az unió pályázati keretét, és minden kiderül – fűzte hozzá.

Ennyibe kerül a Velencei-tó az idén