A kétkedők állják útját a metrónak?

A négyes metró csaknem ötszázmilliárdos beruházásának uniós támogatását veszélyezteti, ha Brüsszel azt hallja, hogy vannak, akik kétségbe vonják a tíz éve eldöntött programot – közölték tegnap a főváros illetékesei. A metróépítést hangsúlyozottan támogató ellenzék szerint elképesztő, ha napokkal a kivitelezés megkezdése előtt senki nem válaszol arra, hogy lesz-e pénz az éveket csúszó beruházásra.

2007. 03. 22. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Helyzet van, kritikus hónapok jönnek, de a négyes metrót meg fogjuk építeni – jelentette ki tegnap Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes. A városvezetés által újságíróknak rendezett háttérbeszélgetés némi kommunikációs zavarral kezdődött, amikor a szervezők kijelentették, hogy az elhangzottakból nem készülhet cikk. A jelenlévő MSZP-s főpolgármester-helyettes és Dancs Gábor SZDSZ-es közlekedési tanácsnok végül nem zárkózott el a nyilvánosság elől, így megtudhattuk, hogy május–június táján derül ki, hogy az Európai Unió kohéziós alapja támogatja-e a jelenleg csaknem ötszázmilliárd forintosra becsült beruházást, és ha igen, mennyivel.
Ismeretes, a négyes metró első szakaszát az Etele tér és a Baross tér között egy éves csúszással, 2010 végén adhatják át legkorábban, a második, a Keleti pályaudvar és a Bosnyák tér közötti vonal pedig a 2012-es átadással várhatóan két évet csúszik. A 2005-ben törvényben rögzített beruházás 268 milliárd forintos költsége összesen 486 milliárd forintra nő, jelenleg több mint 43 milliárdos a költségtúllépés.
– Athénban és Madridban is éveket csúszott az eredetihez képest többszörösére nőtt költségű metróberuházás, és hasonlóan jártak a Franciaországot Angliával összekötő közúti alagút építtetői is – magyarázta Hagyó Miklós, aki szerint tévedés, hogy a kohéziós alap uniós támogatása esetén nem jut pénz más közlekedésfejlesztési programokra. – Hidak felújítása, az 1-es és a 3-as villamos meghosszabbítása, az 5-ös metró előkészítése, a kettes metró felújításának befejezése, a XVII. kerületi buszsávok és -korridorok kiépítése – sorolta az ugyancsak évek óta ígért fejlesztéseket.
– Rontja tárgyalási pozíciónkat, ha Brüsszel azt látja, hogy nincs egyetértés a metróépítésről – mondta Hagyó, akinek szavait Dancs kiegészítette: „Az ellenzék szakmainak látszó indokokkal gyakorlatilag a metróépítés megakadályozására törekszik.” Hozzátette, a program átszervezéséről, Becker László metróbiztos jelentéséről egy hét múlva dönt a Fővárosi Közgyűlés.
Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője szerint elfogadhatatlan, hogy a városházán megalakuló felügyelőbizottságból kirekesztették az ellenzéket. – Hányszor mondjam, a metróépítést támogatjuk, ám arra nincs magyarázat, hogy bő egy héttel a kivitelezés megkezdése előtt senki nem tud válaszolni arra az egyszerű kérdésre, miből finanszírozzák a beruházást. A többi ígéretről csak annyit: vegyen mindenki egy ceruzát, adja össze a költségeket meg az unió pályázati keretét, és minden kiderül – fűzte hozzá.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.