Hihetetlen ígéretek metróügyben

A főváros és kormány képviselői egymást túllicitálva bizonygatják, hogy az EU támogatja a négyes metró csaknem ötszázmilliárdos beruházását, és garantálják, hogy az így is, úgy is megépül. A Fidesz szerint ha az illetékesek az elmúlt öt évben a munkával foglalkoztak volna, akkor nem az előkészítetlenül, késéssel és drágábban induló építkezés bizonytalanságáról kellene beszélni.

2007. 03. 23. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kizárható, hogy az Európai Unió kohéziós alapjából nem kapunk semmit, és a négyes metró mindenképpen megépül – ismételte meg tegnap Budapest vezetésének az elmúlt napokban folyamatosan hangoztatott ígéretét Demszky Gábor főpolgármester. Kijelentette: ha lesz uniós forrás, akkor a fővárosnak nem kell felvenni az Európai Beruházási Banknál már lekötött hitel egy részét, amelyet más fejlesztésre fordíthatnak majd. – Az uniós pénzintézet egy évtizede készíttetett tanulmánya szerint a metróra szükség van, és azon a nyomvonalon, amelyet a jelenlegi tervek tartalmaznak.
Bajnai Gordon fejlesztéspolitikai kormánybiztos szerint a Brüsszellel zajló tárgyalások lényege, hogy az EU-forrásokkal közpénzt váltsanak ki. Ugyanakkor szavaiból kiderült, hogy a kormány a főpolgármesterrel szemben a metrótörvényben rögzített kötelezettségét enyhítené. Közölte, amennyiben elmaradna a támogatás, a kormány betartaná szerződéses kötelezettségét, és az nem érintené a konvergenciaprogramot.
Ismeretes, a négyes metró első szakaszát az Etele tér és a Baross tér között egyéves csúszással, 2010 végén adhatják át legkorábban, a második, a Keleti pályaudvar és a Bosnyák tér közötti vonal pedig a 2012-es átadással várhatóan két évet csúszik. A 2005-ben törvényben rögzített beruházás 268 milliárd forintos költsége öszszesen 486 milliárd forintra nő – jelenleg több mint 43 milliárdos a költségtúllépés.
Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője szerint az ország és a főváros vezetői metróügyben az elmúlt öt évben munka helyett kizárólag Orbán Viktorral foglalkoztak. – A hiányzó csaknem 200 milliárd forintra továbbra sincs hivatalos fedezet, az előkészítetlenül, késéssel kezdődő beruházás többletköltségeire pedig nincs hiteles magyarázat – tette hozzá.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.