Mindenre képes „édes gyermekéért”, azaz a négyes metró megépítéséért Demszky Gábor, aki úgy tűnik, nemcsak a közvéleményt vezette félre, hanem átverte brüszszeli tárgyalópartnereit, sőt saját munkatársait is. A főpolgármester múlt pénteken egy csatornaépítésről tartott sajtótájékoztatón közölte, hogy „az unió biztosan támogatja a 4-es metrót, a 3-as és az 1-es villamosok útvonalainak meghoszszabbítását, valamint az 5-ös gyorsvasutat, azaz a csepeli és a szentendrei HÉV összekötését”. Demszky arról számolt be, hogy Brüsszelben találkozott Jacques Barrot-val, az unió közlekedési biztosával, ahol ígéretet kapott arra, hogy Budapest megkapja a szükséges forrásokat. Az aznapi Népszavának viszont a városháza sajtóirodája még azt közölte, hogy a főpolgármester egy konferencián vett részt, és nem tárgyalt a négyes metróról. A furcsa bejelentés után az Indexnek Czuk Dorottya, a Főpolgármesteri Hivatal sajtófőnöke azt mondta, hogy Demszky az EU közlekedési főigazgatóságának egyik helyettes vezetőjével beszélt, aki valóban elkötelezte magát a támogatás mellett.
Csakhogy az Európai Unió illetékesei sorra cáfolják a főpolgármester állításait: a Népszabadságnak Michele Cercone, a közlekedési biztos szóvivője nem tudott részleteket a tárgyalásról, annyit azonban leszögezett, hogy főnöke anyagi elkötelezettséget biztosan nem vállalt. Az Európai Bizottság közlekedési ügyekért felelős főigazgató-helyettese, Kazatsay Zoltán kiemelte, a projekt minősítése a régiós főigazgatósághoz tartozik. Az EU regionális fejlesztési politikájáért felelős biztosának szóvivője állítja, a négyes metró tervét még be sem adták. Metróügyben komoly aggályok vetődtek fel többek között a megállók tervezett sűrűsége miatt.
A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség tegnap lényegében megerősítette az uniós cáfolatokat. Bajnai Gordon fejlesztéspolitikáért felelős kormánybiztos titkársága hangsúlyozta, az Új Magyarország fejlesztési terv operatív programjairól 2007 júniusában zárhatják le a brüsszeli tárgyalásokat, a négyes metró finanszírozási programja csak ezután adható be. – Az Európai Bizottság képviselői a kormánynyal folytatott előzetes tárgyalások során a projektet alapvetően támogathatónak minősítették. Hivatalos tárgyalásra az ügynökségnek van joga, de a főváros vezetése mint projektgazda konzultálhat a bizottsággal – áll a közleményben.
Nyáry Krisztián, a Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatója szerint Demszky Gábor szavait sokan félreértették, tulajdonképpen amit mondott, azt csupán ő szűrte le tárgyalásaiból. – Ha a főpolgármester bejelenti a támogatást, azt nem egy csatornában teszi – fűzte hozzá.
Ismert, a négyes metró fúrópajzsait tizenhét évnyi ígérgetés után április elején elindították, azonban az évek alatt immár 500 milliárd forintosra nőtt beruházás költségeinek alig több mint a felére van fedezet. Tarlós István lapunknak elmondta: a főpolgármester elmúlt hónapokban nyújtott „produkciói” alapján már meg sem lepődik a metróbotrány újabb fejezetén. A Fidesz fővárosi frakcióvezetője interpellációt nyújt be egyik képviselőtársával, akivel csak annyit kérdeznek majd Demszkytől: Hiteles politikusnak tekinti-e még magát?

Kifogták a legendás halat, Magyart – fotó