Demszky hazudott metróügyben

2007. 04. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mindenre képes „édes gyermekéért”, azaz a négyes metró megépítéséért Demszky Gábor, aki úgy tűnik, nemcsak a közvéleményt vezette félre, hanem átverte brüszszeli tárgyalópartnereit, sőt saját munkatársait is. A főpolgármester múlt pénteken egy csatornaépítésről tartott sajtótájékoztatón közölte, hogy „az unió biztosan támogatja a 4-es metrót, a 3-as és az 1-es villamosok útvonalainak meghoszszabbítását, valamint az 5-ös gyorsvasutat, azaz a csepeli és a szentendrei HÉV összekötését”. Demszky arról számolt be, hogy Brüsszelben találkozott Jacques Barrot-val, az unió közlekedési biztosával, ahol ígéretet kapott arra, hogy Budapest megkapja a szükséges forrásokat. Az aznapi Népszavának viszont a városháza sajtóirodája még azt közölte, hogy a főpolgármester egy konferencián vett részt, és nem tárgyalt a négyes metróról. A furcsa bejelentés után az Indexnek Czuk Dorottya, a Főpolgármesteri Hivatal sajtófőnöke azt mondta, hogy Demszky az EU közlekedési főigazgatóságának egyik helyettes vezetőjével beszélt, aki valóban elkötelezte magát a támogatás mellett.
Csakhogy az Európai Unió illetékesei sorra cáfolják a főpolgármester állításait: a Népszabadságnak Michele Cercone, a közlekedési biztos szóvivője nem tudott részleteket a tárgyalásról, annyit azonban leszögezett, hogy főnöke anyagi elkötelezettséget biztosan nem vállalt. Az Európai Bizottság közlekedési ügyekért felelős főigazgató-helyettese, Kazatsay Zoltán kiemelte, a projekt minősítése a régiós főigazgatósághoz tartozik. Az EU regionális fejlesztési politikájáért felelős biztosának szóvivője állítja, a négyes metró tervét még be sem adták. Metróügyben komoly aggályok vetődtek fel többek között a megállók tervezett sűrűsége miatt.
A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség tegnap lényegében megerősítette az uniós cáfolatokat. Bajnai Gordon fejlesztéspolitikáért felelős kormánybiztos titkársága hangsúlyozta, az Új Magyarország fejlesztési terv operatív programjairól 2007 júniusában zárhatják le a brüsszeli tárgyalásokat, a négyes metró finanszírozási programja csak ezután adható be. – Az Európai Bizottság képviselői a kormánynyal folytatott előzetes tárgyalások során a projektet alapvetően támogathatónak minősítették. Hivatalos tárgyalásra az ügynökségnek van joga, de a főváros vezetése mint projektgazda konzultálhat a bizottsággal – áll a közleményben.
Nyáry Krisztián, a Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatója szerint Demszky Gábor szavait sokan félreértették, tulajdonképpen amit mondott, azt csupán ő szűrte le tárgyalásaiból. – Ha a főpolgármester bejelenti a támogatást, azt nem egy csatornában teszi – fűzte hozzá.
Ismert, a négyes metró fúrópajzsait tizenhét évnyi ígérgetés után április elején elindították, azonban az évek alatt immár 500 milliárd forintosra nőtt beruházás költségeinek alig több mint a felére van fedezet. Tarlós István lapunknak elmondta: a főpolgármester elmúlt hónapokban nyújtott „produkciói” alapján már meg sem lepődik a metróbotrány újabb fejezetén. A Fidesz fővárosi frakcióvezetője interpellációt nyújt be egyik képviselőtársával, akivel csak annyit kérdeznek majd Demszkytől: Hiteles politikusnak tekinti-e még magát?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.