Metrófúrás: start után lassú menet

2007. 04. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a főváros vezetői az elmúlt két évben sokszor beharangozták, nemzetközi ünnepségen Demszky Gábor ma indítja el hivatalosan a négyes metró építését, az alagútfúrást. A több mint másfél évtizede ígért, immár csaknem 500 milliárd forintosra becsült beruházás fúrópajzsa az eredeti tervekhez képest lassabban halad majd, hogy minden állomás elkészüljön, mire eléri őket a szerkezet. Demszky szerint a fúrófejek beállítása indokolja a lassúságot. A Fővárosi Közgyűlés által elfogadott beszámoló szerint a metró első szakaszát az Etele tér és a Baross tér között egyéves késéssel, 2010 végén adhatják át, míg a Keleti pályaudvar és a Bosnyák tér közötti vonal a 2012-es átadással két évet csúszhat. A 2005-ben törvényben rögzített beruházás 268 milliárd forintos költsége 486 milliárd forintra nő.
A főpolgármester a 2005-ös metrótörvényre hivatkozik, ami szerint a beruházás költségéből az állam 79, a főváros 21 százalékot áll, ugyanakkor azt is hangoztatta: előfordulhat, hogy metróépítés költségei tovább nőhetnek, a határidők kitolódhatnak. A főváros a saját terheinek jelentős részét az Európai Beruházási Banktól felvett hitelből egyenlíti ki, a kormány viszont tavaly decemberben úgy döntött, az állami részre az EU kohéziós alapjára pályázik. Bár számos brüsszeli forrás azt erősítette, hogy az EU nem vagy csak részben hajlandó finanszírozni a metróépítést, a városvezetés az ellenkezőjében bízik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.