Nem a gazdaság, a kamionok dübörögnek

A magyar utakon dübörgő kamionforgalom hihetetlen mértékben rongálja az ország útjait, a károknak mégis csupán a töredékét terhelik a közúti teherszállításra adó formájában. Ebben az útdíj bevezetése sem jelentett megoldást, hiszen a kamionosok elkerülik a fizetős szakaszokat, a kisebb mellékutakon pedig ugyan van súlykorlátozás, a hatóságok mégsem hajlandók ennek érvényt szerezni. A magyar szabályozás nem a gazdaságosabb és jóval környezetkímélőbb vasúti szállítást támogatja, hanem a közúti teherfuvarozást.

Dékány Lóránt
2007. 04. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A közúti fuvarozók aránytalan támogatását támasztja alá a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium által a Levegő Munkacsoporttól megrendelt tanulmány, amelyet 2004-es adatok alapján dolgoztak ki. Eszerint a személygépkocsikra vonatkozóan az állami bevételek 480 milliárd forintot tesznek ki, a kiadások pedig meghaladják a 2000 milliárd forintot, vagyis a támogatás több mint 1500 milliárd forint. A tehergépkocsikkal összefüggő állami bevételek 80 milliárd forintot, a kiadások pedig 2600 milliárd forintot tesznek ki, a támogatás tehát ez esetben több mint 2500 milliárd forint. Ez azt jelenti, hogy az állami bevétel minden forintjára az adófizetők a személygépkocsik esetében 3, a tehergépkocsiknál 31 forintot fizetnek rá.
A vizsgálat rávilágít arra is, hogy az állam közúti teherfuvarozók versenyelőnyét növeli azzal, hogy évi 100 milliárd forintos összeget von el a legfőbb versenytárstól, vagyis a vasúti áruszállítástól. A dokumentum ennek csak egy tételét említi, amely szerint 2003-ban a vasúti árufuvarozás 13 milliárd forint nyereségéből mindössze 200 millió forintot hagyott meg ennél az alágazatnál, a többit elvonta a vasúti személyszállítás veszteségeinek fedezésére. Ezen kívül a tanulmány hátrányként említi a vasút számára, hogy a politikusok állandóan az autópályákat népszerűsítik kampányaikban, beszédeikben, míg a vasutakról legtöbbször a „veszteséges” szövegkörnyezetben ejtenek szót.
– A kamionosok által okozott kár arányosabb megtérítésére az április 1-jén 86 főútvonalra bevezetett útdíj sem jelent megoldást – állítja Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke. Ismert, ezentúl a főútvonalak egyes szakaszain a 12 tonna fölötti kamionoknak meg kell fizetniük a naponta háromezer, vagy havonta 22 500 forintba kerülő autópálya-matricát. Úgy véli, a jelenlegi szabályozás nemhogy javított volna a helyzeten, újabb problémákat hívott életre azáltal, hogy a teherszállítók elkerülik a fizetős szakaszokat, ezzel pedig a forgalom jelentős része ráterelődött a kisebb utakra is. A környezetvédelmi szakember szerint a másik gond azzal van, hogy túl alacsonyak a díjak, hiszen alig érik el az Ausztriában fizetendő útdíj felét, ami már így is a svájci tarifa ötöde. (A „független országot” már messzire kerülik a kamionok, de Svájcban további emelést szorgalmaznak.)
Lukács szerint három dolgot lehetne tenni: ha kiépül a műholdas, kilométer-arányos elektronikus díjfizetés, minden útra kiterjeszteni a díjat – bár ennek ellenőrzése igen költséges, emellett legalább az osztrák értékre kellene emelni a magyar tarifát, valamint támogatni a vasúti árufuvarozást. – Az EU-csatlakozás óta ez utóbbi felére esett vissza, mivel korábban a vasúti szállítást a határátkelőknél való várakozás elkerülése miatt választották – jegyezte meg a munkacsoport elnöke.
A Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete arra hivatkozott: a kamionok által okozott károkat a fuvarozók megfelelő mértékben fizetik az üzemanyag adójával, az átírási költségekkel, valamint a súlyadóval és egyéb adónemekkel. Egy lapunknak név nélkül nyilatkozó munkatársuk úgy véli, az útadó kivetésére a költségvetésnek volt nagy szüksége, a teherfuvarozóknak viszont nehézséget jelent. A megbízókkal ugyanis év közben nem tudják módosítani a fuvardíjakat, így a kamionoscégek megpróbálnak beleférni ebbe a keretbe. Az viszont a teherszállítóknak sem érdekük, hogy rosszabb minőségű utakon, lassabban juttassák el az árut a célállomásra – tette hozzá informátorunk.
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) állásfoglalása szerint átmenet van folyamatban Európa-szerte „az utakat mindenki használja – tehát közpénzekből kell építeni, fenntartani azokat” szemlélettől a „használó fizet” elv érvényesüléséig. A tárca sajtóosztálya lapunk kérdésére, miszerint miért nem kell a kamionosoknak annyival magasabb díjat fizetniük, mint amennyivel nehezebbek a személyautóknál, azt közölte: az utak több tízszeres igénybevétele nem jelent ilyen mértékű károkozást. A környezetvédők állításaival szemben úgy tudják, hogy egy kamion csupán ötször-tízszer károsítja jobban az utat, mint egy személyautó, ezzel pedig a jelenlegi útdíjszabás is arányban áll. A GKM úgy látja, az úthasználattal arányos díjrendszer bevezetése rendezi majd a kérdést.
A vasúti szállítással kapcsolatban kifejtették, az összes árumennyiségnek mintegy 15 százaléka lenne így szállítható, mert a minimális raktárkészlettel dolgozó termelési rendszerek nem tudnak együtt dolgozni a vasúti áruszállítás adottságaiból eredő mennyiségi, pontossági jellemzőkkel. – A minisztérium a vasúti áruszállítás piacosításával, versenykörülmények megteremtésével kívánja növelni a vasút hatékonyságát – állították a közleményben. A GKM arról is tájékoztatott, a mellékutak korlátozására a településeknek is van lehetőségük – igaz, csak abban az esetben, ha van elkerülő út, ám ez a legtöbb helyen nincs.
Az ugrásszerűen megnövekedett nemzetközi és hazai kamionforgalomnak leginkább a főutak mentén élők látják a kárát. Az ország sok száz településén már elviselhetetlen állapotok alakultak ki. A hazai közúti hatóságok (amelyek a gazdasági minisztérium felügyelete alá tartoznak) mégis rendkívül sajátos álláspontot képviselnek a sok százezer helyi lakos és a néhány ezer kamionos fuvarozó érdekharcában. Több településnek például a Legfelsőbb Bíróságig kellett mennie, hogy kiderüljön: nem csorbítja a szabad helyváltoztatáshoz fűződő alkotmányos jogokat, ha kitiltják a kamionokat az olyan közutakról, amelyek autópályán vagy autóúton kikerülhetők.
Tokaj polgármestere, Májer János közleményében nemrég a kamionok által a műemlék házakban okozott károkat emelte ki, településükön ugyanis a 38-as főúton szinte percenként haladnak el a több- tonnás gépjárművek. Mint fogalmaz, ennek már most is omladozó falak, megrepedt épületek, tönkremenő műemlékek, beszakadt pincék jelzik hatását. Megjelent a fullasztó, egyre elviselhetetlenebb füstgáz és a por is. A polgármester ezért kijelentette, ha nem készül elkerülő út, vagy nem tiltják ki a kamionokat Tokajból, akkor az ott élők lezárhatják a tokaji hidat is, amely Borsod-Abaúj-Zemplén és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyét köti össze, s ezzel megbénítanák az északkelet-magyarországi közúti forgalmat. (Lapunk munkatársainak személyes tapasztalata, hogy az elmúlt hét végén is szinte szakadatlan volt a kamionforgalom Tokaj turisztikai központjában.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.