Ön nyert! A 2,5 millió forint azonban csak akkor illeti meg, ha tizenöt percen belül vásárol egy tízezer forintos mobiltelefon-feltöltő kártyát – ezzel hívta fel olvasónkat egy ismeretlen férfi, mondván: az egyik mobilszolgáltató alkalmazottja, és a számítógépes sorsolás eredményéről értesíti. Ezután pontos címéről, születési adatairól érdeklődött, és közölte: hamarosan ismét jelentkezik. Olvasónk elrohant a legközelebbi boltba, majd készségesen elárulta a tízezer forintot érő kódot. Csak akkor jött rá, hogy becsapták, amikor a telefonáló újabb jelentkezést ígért az adatok egyeztetése után.
A 28 éves U. Edit egy másik szolgáltató ügyfeleként 7200 forintot fizetett egy 1,5 milliós nyeremény reményében. A magát ügyintézőnek kiadó ismeretlen fél órát adott a kártya beszerzésére, majd miután hozzájutott a kódhoz, udvariasan elköszönt, és közölte: két nap múlva közjegyző jelenlétében átadja a nyereményt. U. Edit természetesen azóta sem kapta meg a pénzt.
Az esetek többségében az elkövetők nagy összegű pénzt vagy értékes utazási lehetőséget kínálnak. Ha rákérdeznek az „ügyintézők” elérhetőségére, azok mindannyiszor azzal hárítják el az érdeklődést, hogy számítógépről telefonálnak, nem lehet visszahívni őket, majd ők jelentkeznek. A nyeremény érvényesítésének feltétele, hogy megvásárolják a feltöltőkártyát, és elárulják a kódját.
– Viszonylag új jelenség a feltöltőkártyákkal való visszaélés, az első esetekről egy-két évvel ezelőtt szereztek tudomást – tájékoztatta lapunkat Dániel Tóth Zoltán, a Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság sajtóreferense. Elmondta: két-három havonta, periodikusan ismétlődnek az ilyen csalások, nyomozás eddig főként Veszprémben, Pápán és Tapolcán indult. Az elkövetők valamilyen úton-módon megszerzik áldozataik telefonszámát. Arra általában vigyáznak, hogy tízezer forintnál kevesebbet csaljanak ki áldozataiktól, az ugyanis nem bűncselekménynek, hanem szabálysértésnek minősül. Veszprém megyében évente 15-20 esetről szerez tudomást a rendőrség, sokan azért nem tesznek feljelentést, mert szégyellik, hogy bedőltek a trükknek.
Orbán Sándor, az ORFK bűnmegelőzési és esélyegyenlőségi osztálya megbízott vezetőjének tájékoztatása szerint a lakosságot irritáló bűncselekmények között a lopások, lakásbetörések, autófeltörések után szerepelnek a csalások. Számuk tavaly 23 500-ra nőtt a 2005. évi 22 400-zal szemben. – Ez utóbbi kategóriába tartozik az úgynevezett nyereményjáték is – fűzte hozzá a szakember, aki szerint mielőtt bármit is megtennénk abból, amire a telefonáló megpróbál rávenni, érdemes a szolgáltatónál érdeklődni az állítólagos akcióról.
A hazai mobilszolgáltatók egy-másfél évvel ezelőtt, ügyfelek bejelentése alapján értesültek a feltöltőkártyás csalásokról. Mindhárom cég honlapján jelenleg is olvasható a figyelmeztetés. Ügyfeleiket kérik, hogy ismeretleneknek semmilyen okból ne adják ki feltöltőkártyájuk adatait, hiszen azzal máris rájuk ruházták annak értékét. A kárvallottaknak azt tanácsolják, hogy forduljanak a rendőrséghez.
– Nem szervez kódokat érintő nyereményjátékot a Pannon GSM Távközlési Zrt., munkatársai soha nem kérik el ügyfeleiktől feltöltőkártyájuk számát, csak azonosítható telefonszámról jelentkeznek, a kódokat pedig elzártan kezelik. A Pannon a nyomozásokat minden eszközzel segíti – közölte lapunkkal Majorosi Emese, a cég sajtó- és információs igazgatója. Hammang Henrik, a T-Mobile PR-menedzsere szintén óvatosságra kéri ügyfeleiket, és arra, hogy idegenek által megadott hívószámok egyenlegét semmilyen okból ne töltsék fel. Megkerestük a Vodafone Magyarországot is, de lapzártáig nem kaptunk választ.
Halálra gázoltak egy gyalogost az autópályán Iváncsánál