Vissza önmagunkhoz

Svájcból egy furcsa hangszerrel indult, és a hangzás, amelyet teremtett, huszonöt év alatt milliók közös nevezője lett Európától Dél-Afrikán át Kínáig. Elektroakusztikus hárfája védjegy, húrjain egyszerre pereg a dzsessz, a világ- és a klasszikus zene. Korábban Pavarottiban, Zuccheróban, Bobby McFerrinben, a galíciai dudavirtuóz Carlos Nunezben vagy az örmény Djivan Gasparijanban talált társra a zenében, mára barátaiból álló kvartettjével járja a világot. Jubileumi turnéja budapesti állomásán csordultig megtelt a Petőfi Csarnok. A Grammy-díjas Andreas Vollenweiderrel a koncert előtt beszélgettünk.

Klementisz Réka
2007. 10. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Time magazin egyszer a New Age királyának nevezte. Tud azonosulni ezzel a címkével?
– Még a Time magazin is tévedhet. A New Age számomra sosem jelentett semmit, annak ellenére, hogy sokszor összefüggésbe hoznak vele. A média, a zeneipar által mesterségesen kreált stílusirányzat vagy gondolatkör, amely valójában sosem létezett homogén formában. Sem elveimben, sem a zenémben nem érzek vele közösséget.
– Mégis hogyan jellemezné azt a spirituális zenei utat, amelyet huszonöt év alatt bejárt?
– Egyetlen kulcsszót tudok mondani: szabadság. Bármilyen műfaj keretei közé is zárnám, amit csinálok, fogoly lennék aranykalitkában. A dzsessz, a klasszikus zene, a világzene ösvényein sokan járnak – én új csapásokon vándorlok, világok között járva. A nézőterek sötétjében egyformán fekete mindenki, legyen bár svéd, kínai, afrikai, katolikus, muzulmán vagy buddhista. Nekik játszom a világ közös zenéjét.
– Küldetésként éli meg a különböző kultúrák összebékítését?
– Az emberiség az idők kezdete óta külső körülményekben kutatja a válaszokat a lét végső kérdéseire, mind ez idáig sikertelenül. Ha a világgal van problémánk, valójában a lelkünk nincs harmóniában éppúgy, ahogy a depressziós ember testi fájdalmai is csak tünetek. A zene ugyanakkor évezredek óta kínálja az elmélyülés lehetőségét. Sokan mondták már előttem: a válaszok sosem az utcán hevernek, magunkban kell meglelni őket. Minden társadalmi változásnak belső megújulásból kell kiindulnia, csak így lehet sikeres. Nagy veszteség, hogy a zeneipar a zenét mára nagyrészt megfosztotta eredendő spirituális küldetésétől. A magam módján arra törekszem, hogy újra megtanítsam az embereket a zenén keresztül visszatalálni önmagukhoz.
– A nyolcvanas évek óta környezetvédelmi és békemozgalmakban is szerepet vállal. 2005-ben a Világgazdasági Fórum ellenrendezvényén beszédet is mondott. Miért fontos ez önnek?
– Ha a világot egy barokk kastélyhoz hasonlítanám, azt mondanám, az emberiség a lelki, érzelmi intelligencia hiánya miatt legfeljebb a cselédszoba koszos ablakán át kukucskál be. Ahhoz, hogy átléphessünk a kastély többi termébe, a gazdasági racionalitás mellett újra meg kellene tanulnunk használni a szellemi, érzelmi intelligenciát, hogy jobb, élhetőbb világot teremtsünk. Erről nem lehet hallgatni.
– Nemrégiben beválasztották a Grammy-díjat odaítélő zsűribe. Milyen szempontokat figyel majd a jelöltek értékelésekor?
– Mindenekelőtt a motivációt. Azt, hogy milyen belső kényszerből táplálkozik a művész. Divathullámot, piaci igényeket akar-e kiszolgálni, vagy olyan produkciót hoz létre, amellyel egyedi tartalmat közvetít, kompromisszumok nélkül. Fontos az újszerű hangzás, de a zene több ennél. Olyan művészeket igyekszem majd előnyben részesíteni, akik mindemellett hordoznak valamit az elkallódott univerzális intelligenciából.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.