Csipesz és skálaüveg

Prágai Tamás
2008. 02. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A boldog családok mind hasonlók egymáshoz, minden boldogtalan család a maga módján az – így hangzik az Anna Karenina első, sokat idézett mondata. Mint minden axióma, Lev Tolsztojé is csak az adott feltételrendszeren belül, ez esetben a méltán világhírű regény keretei közt helytálló. De leszűrhető-e egy család történetéből bármiféle általános megállapítás?
Az általánosítás igényével olvastam Verrasztó Gábor családmonográfiáját. Bevallom, érdekelnek a kuriózumok, és egy-egy család hagyatékában gyakran ezek garmadája gyűlik föl: fényképek és ősök ereklyéi, egy-egy újságcikk, csecsebecse, a kutató szemnek megannyi színes röppentyű. A Váncza család tékája a szokásosnál több dokumentumot kínál. Nemesi perek jegyzékei, Wántza Mihály „képíró színigazgató” Búsongó Ámor – Egy hajnali édes andalmány teremtménye című verseskötete 1806-ból és a Zöld Marci című, népszerű színpadi játék, betyárkomédia 1817-ből („Betyár világ van, öcsém!”), nyugták, levelek és gyászjelentések, majd ifj. Váncza Mihály elegyes irományai a századvégen (köztük Az üstököslakó című színpadi munka), Váncza Emma tálai és korsói (fényképészeti műtermet nyitott Miskolcon 1891-ben!), Váncza József rajzai ugyanezekből az időkből: portrék, csokrok, állatalakok… Aki szeret régiségboltban bóklászni, annak már ezért tetszeni fog a könyv.
Ha mást nem, a szlogent mindenki ismeri: „Haladjon Ön is a korral, süssön Váncza sütőporral.” A szlogent és persze magát a port is a Pázmány Péter Tudományegyetemen frissen diplomázott gyógyszerész, Váncza József találta fel. (A családi legendárium szerint a rühesség elleni por receptjét kereste – de sütőport talált.) Első cégét 1925-ben jegyezték be, és az üzleti élet viszontagságai közt a mai Korányi Sándor (régebben Ludoviceum) utca 28. szám alatt a sütőpor mellett gyártotta a Váncza vanillincukort, a Váncza krémport, és meglepően friss marketingötleteinek köszönhetően hamarosan országos hírnévnek örvendett a piros-sárga csomagolás. Sikertörténet? Nem tanulságok nélkül. A Napkút Kiadó kötete méltó terjedelemben foglalkozik az erőszakos államosítás és ideológiai megkülönböztetés éveivel. Kilakoltatás, felszámolás, eleve kudarcra ítélt egyetemi felvételi és védekező beadványok – ezek az adatok tárgyszerűségükben, ifj. Váncza József szűnni nem akaró, alkotó aktivitása pedig már általánosságban érdemel figyelmet. (Hiszen közelmúltunk történetét sem dolgoztuk még fel.) A harmadéves egyetemi hallgató 1954-ben nyilatkozatot ad be az Országos Találmányi Hivatalnak a „skálaüveg rádióra, műszerekre…” ügyében. Ezt követi a kör alakú bélyeg, a Fercupar gyógyszer új változata, az esővédő előtető, a fonott használati tárgyak készítésére irányuló beadvány, a műanyag csipesz, a vékonyabb menetjegy. Talán mondanom sem kell, mindegyik beadvány sorsa elutasítás.
Az a fajta vállalkozó kedv, amely egy család számára néhány évtizeddel korábban a felemelkedés lehetőségét biztosította, olyan jelenetekben mutatkozik meg, amelyeket nyugodt szívvel üdvözölhetnénk a közép-európai abszurd színpadán. Tévedés ne essék, nem a találmányok értéke vagy értéktelensége miatt. Érdemes szembenézni ezzel. A Váncza-féle alkotókedv ugyanis kiveszett a közgondolkodásból a szocializmus évei alatt, nehéz lesz visszaszerezni – tegyük hozzá, az üzleti önállóságot ma sem ösztönzi a nagypolitika. Pedig talpra kell állnunk, hogy minél meszszebbre tudjunk tekinteni.
(Verrasztó Gábor: A Váncza család. Napkút Kiadó, Budapest, 2007. Ára: 2500 forint)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.