Dunatáj: az út vége és az eleje

Itt Kászon, ott Felcsík, itt egy idős házaspár, ott egy fiatal milliárdos, itt az út vége, ott az eleje, itt a régmúlt, ott a harmadik évezred, itt nélkülözés, ott anyagiasság. Két film találkozása a szemlén, mindkettőt a Dunatáj Alapítvány gyártotta, előbbit, az Imádságot Mohi Sándor, utóbbit, az Út Calarasi-ba címűt Zsigmond Dezső jegyzi. Mindkettő felejthetetlen, értékes dokupéldázat.

Muray Gábor
2008. 02. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Dunatáj hosszú évek óta ontja magából az erdélyi helyszínű filmeket, a témaválasztás mégsem vált unalmassá, sőt. Aki ismeri Mohit és Zsigmondot, tudja, hogy katarzisból bőven kijut majd, tudja, hogy az érzékeny szem által vezérelt kamera olyan történetet hoz el a Mammut bevásárlóközpontba, amely képes kiragadni a műanyaglétből, egyszersmind jelzi, hogy vagyunk néhányan, akik egyformán gondolkozunk arról, ami körülvesz és ami rejtve marad előttünk.
Mohi Sándor Imádsága főhajtás az öregség előtt: az idős kászoni parasztházaspár hétköznapi csendjének csodálata, a borotva sercegése, a férj nyögdécselése, az asszony sóhajtozása, a kapu nyikorgása, a szekér dobogása, a marhabőgés, a kutyanyüszítés, a kismacska nyávogása, báránybégetés, madárcsivitelés. Úgy élnek ők, ketten ebben e betlehemi idillben, állatokkal odabent a házban, ahogy az ember élt valaha: akkor, amikor még nem kellett zárni az ajtót, amikor a szemét fogalma még ismeretlen volt, amikor ember és természet egyet alkotott. Ez a félórás dokumentumfilm egyszersmind ennek a porból jött, porrá lett székely házaspárnak az emlékműve is: haláluk után lehettek most valakikké, egy film tárgyává, pusztán azzal, hogy a forgatás idején még léteznek, teszik a dolgukat, este fekszenek, reggel kelnek, ellátják a jószágot és betakarítják a terményt – amíg a Jóisten engedi. A premiert már fentről követik.
Zsigmond Dezső filmje nem a ködből tűnik elő: az Út Calarasiba Kurkó János csíkszentdomokosi (s most már -szeredai) nagyvállalkozó tökéletes portréja. Egy nem fikciós road movie a szülőfalutól a havasokon és a dél-romániai Calarasi-on át vissza Csíkszeredáig, egy óra egy romániai újgazdaggal, aki székely konokságának, munkabírásának, makacsságának köszönhetően lett Hargita megye egyik legtehetősebb embere – fiatalon. Zsigmond Dezső nagy hiányt pótol ezzel a filmmel: a magyar dokumentumfilm aránytalanul keveset foglalkozott a rendszerváltozás nyerteseivel, a semmiből vagyont csinálókkal, a mai hatalmasokkal.
Kurkó János vagyonosodását fintorogva nézi az örök kispolgár. És Zsigmond Dezső éppen erre a kicsinyes irigységre játszik rá: Kurkó személyében egy önmagát mindig bírálni képes, erős önkritika hajtotta nagymenőt talált, és ahogy halad a film, ez a gazdag ember szépen félreteszi kincseit, megmutatkozik előttünk pőrén, védtelenül és magányosan. Amikor a vége főcím lepereg, és felkapcsolódik a világítás a vetítőteremben, a kispolgár már melegen szorítja meg a nagyvállalkozó kezét, akinek volt mersze belenézni a tükörbe, és amit ott látott (a félresöpört, valódi életet), kitárni a kamera előtt.
(Imádság – dokumentumfilm. Rendezte Mohi Sándor. Út Calarasiba – dokumentumfilm. Rendezte Zsigmond Dezső. Mindkettőt gyártotta a Dunatáj Alapítvány.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.