Böszörményi Zsuzsa és Kai Salminen Hosszú utazás című alkotását sokan tartják az idei szemle egyik legjelentősebb versenyfilmjének. Az is bizonyítja ezt, hogy – mint néhány más film esetében – az ismétlővetítésre megtelt rá a legnagyobb moziterem. A témaválasztás nagyon szerencsés: a hatvan évre – legutóbb Ukrajna és Szlovákia között – szögesdróttal kettérekesztett magyar falu, Szelmenc múltja, jelene nemcsak magyar, hanem európai uniós ügy, amellyel még az amerikai szenátus is foglalkozott. És alkalmas arra is, hogy jellegzetes alapélményünket, a múlt történelmi sebeivel terhes, tragikomikus közép-európai abszurdot megjelenítse. A stáb briliánsan egyensúlyoz a komplex téma rétegei között, nem célja, hogy démonizáljon, bármit önerőből túldramatizáljon vagy túlpolitizáljon. Mindent csak úgy mondat el a határ két oldalán élőkkel, ahogy az a mindennapokban volt és van, a határ két oldala között ingázó kacsapostával, az ukrán politikai kézi vezérléssel meg az egész életek munkáját, kuporgatását lenullázó zárolt bankszámlákkal együtt.
Kovács Kristóf provokatív című alkotása, a Malaccal teljes szintén falusi film, amelyben egy ormánsági község böllércsapata készül a nemzetközi böllérversenyre. Az operatőri munkára most sincs panaszunk, a film ritmusa is találkozik a falu lüktetésével. A téma feldolgozása azonban problémás. A rendező előre eldöntötte, hogy a falusiak, akiknek az életében talán ez a böllérverseny az egyik legnagyobb sikerélmény, röhejesek, kisszerűek, naivan barbárak. Az sem mozdít meg benne semmit, hogy többször is elmondják: tájegységük sajátos ételeit akarják megmutatni a közönségnek. Ami pedig ma trendi törekvés még urbánus körökben is. Így sikerül korszerűtlen filmet készítenie, amelyet a hozzá hasonlóan pökhendi, szemellenzős közönség idétlenül végigvihog. Azt már számon sem merem kérni rajta, hogy az egy villanásig mutatott, honfoglaláskori viseletben pompázó, táltosdobos résztvevők sem keltik fel egy-két kérdés erejéig az érdeklődését. Pedig a magyar disznótornak az államalapítás tájáig, sőt még korábbra, a Medve-torig visszavezethető szakrális dimenziói vannak.
(Hosszú utazás – dokumentumfilm. Rendezte Böszörményi Zsuzsa, Kai Salminen, gyártotta a BGB FILM. Malaccal teljes – dokumentumfilm. Rendezte Kovács Kristóf, gyártotta a Polluxfilm.)
Menczer to Magyar: You're Pushing Zelensky's Propaganda—Aren’t You Ashamed?
