Kereszt és célkereszt

Kardos Géza
2008. 02. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megvallom, nem sok értelmét látom a Magyar Nemzet hasábjain a világmindenség pozitív energiáiról való vitatkozásnak, de ha már reagálnom kell Kardos Géza reflexiójára, szeretném megismételni, hogy a nemzeti ezotéria felerősödése megítélésem szerint biztos mutatója a nagy, közösségi frusztrációnak. Így volt ez az 1848–49-es szabadságharc leverése utáni időkben, az első világháború és Trianon után, az 1945-öt követő öt évben. Amikor a diktatúra sok más nézettel együtt a nemzeti ezotériát is száműzte, eltűnt, de nem szűnt meg végleg. Napjainkban vélhetőleg a rendszerváltás visszásságai, a romló gazdasági helyzet, a kilátástalanság és kisemmizettség érzése miatt virágzik ismét, és minthogy a nemzeti ezotéria gondolatai nem racionális felismeréseken alapulnak, céltalannak tartom a belső ellentmondások bemutatását. Rettenetes nagy keserűség jelenik meg minden sumer-magyaros, Attila-dombos okoskodásban; észre kellene venni végre ezt a szomjúságot és éhséget, amelyik innen-onnan felszedegetett morzsákból próbál megelégülni.
Nem is Kardos Gézának, Pap Gábornak vagy Németh Zsoltnak szánom azt a költői kérdést, hogy amennyiben a Szent Koronát ügyes mesterek világenergia-fogó készülékként konstruálták meg, amelynek „kapcsolási rajzát” lassan felfedi a tudomány, akkor mi benne a szent?
Fáy Zoltán


Fáy Zoltán Csak kereszt című cikkéről (Magyar Nemzet Magazin, 2008. január 19.) nem sok jót lehet elmondani, azt ellenben igen, hogy az elképzelhető legkártékonyabb írásmű.
1. A szerző olyan kérdésben nyilatkozik, amelyről érezhetően nem sokat tud. S teszi ezt egy olyan napilapban, amelyet az olvasók nemzeti beállítottságúnak tartanak, és ezért azokat, akiket e lap hasábjain kikezdenek, könnyen az ellenséges táborba sorolják.
2. Németh Zsolt A magyar Szent Korona című könyvének veszedelmes, kártékony hibájául rója fel Fáy a szerzőnek a korona működésével kapcsolatos megállapításait, s ennek a – „fizika és az ezotéria” ötvözeteként előálló – elméletnek a szülőatyjaként Pap Gábor művészettörténészt nevezi meg. Ettől kezdve a bírálat nem annyira Németh Zsoltnak, sokkal inkább Pap Gábornak szól.
Fáy Zoltán remélhetőleg csak hallomásból ismeri Pap Gábor munkásságát – ellenkező esetben bizony nehezen tételezhetnénk fel a részéről jó szándékot. Ha ugyanis van valaki széles e hazában, aki nem „rádiónak vagy hamburgersütőnek”, hanem éppen ellenkezőleg, a legmagasabb rendű szakrális minőségnek tekinti a Szent Koronát, akkor az Pap Gábor. Ennek a ténynek a felismeréséhez azonban ismerni kellene Pap Gábornak a Szent Koronával foglalkozó – több száz oldalra rúgó – publikációit (Hazatalálás, Mag hó alatt, Fejezetek a Szent Korona és a koronakutatás történetéből, Angyali korona, szent csillag) és a CD-n vagy DVD-n hozzáférhető számtalan előadását.
3. A Szent Korona nem csupán nemzeti ereklye. A magyar nemzet – királytól a szegény parasztig – mindig is élő minőségnek tekintette, és akként is viszonyult hozzá. Ennek a ténynek a tudományos magyarázata azonban – sok egyébhez hasonlóan – nem található meg a fizikakönyvekben.
4. A magyar Szent Korona valóban beavató korona, s mint ilyen, egyedülálló az európai történelemben. Aki analógiáira kíváncsi, az olvassa el James G. Frazernek, a klasszikus brit etnológia világhírű, utolsó képviselőjének Az aranyág című művét. Persze aki a beavatás létezését is elutasítja, annak a beavató korona fogalma is abszurd. Ám aki komolyan veszi, hogy Isten a saját képére formálta az embert, annak a számára az is érthető, hogy az ember nem csupán mikrokozmosz, hanem egyszersmind makrokozmosz is, s mint ilyen, képes a saját kis univerzumát a nagy mindenségre hangolva közvetlen kapcsolatot létesíteni a – Csontváry szavaival élve – „világteremtő hatalommal”. És ettől szent a magyar Szent Korona, és ettől szentek az igazi szentképek: nem témájuk okán, hanem mert hozzásegítenek a magasabb lét felé való tájékozódáshoz. Ez a beavatás lényege. Ehhez azonban tiszta lélek, hit és teljes önfeladás szükséges. Ezért nem történhetett meg a beavatás egyik magyar királlyá koronázott Habsburg esetében sem.
5. Ne higgyük el, hogy nincsenek szent helyek, és nincs szent idő! A Földnek mint élő minőségnek – már csak a földkéreg eltérő vastagsága miatt is – különböző helyeken más és más a sugárzása. Tételezzük fel bátran őseinkről, hogy nem véletlenszerűen választották ki szakrális épületeik helyszínét. Hasonlóképpen az évkörnek sem azonos a telítettsége. Sajnálatra méltó az az ember, aki nem tud különbséget tenni egy karácsonyi, húsvéti vagy pünkösdi nap és az év egy „telítetlen” napja közt. Amikor annyian csendesítik el lelküket, s annyi jóakarat fonódik egybe, a csodák is szívesebben keresik fel az embert.
A Fáy Zoltán által lekezelően említett „bizonyos szabályszerűségek” éppen a szent időre és a szent helyre vonatkoztak. És ha minden együtt volt: szent időben, szent helyen, a magyar Szent Korona és egy arra érdemes személy (történelmünkben utoljára Hunyadi Mátyás), valamint a közös akaratát háromszor, hangos szóval kinyilvánító nép, akkor a koronázás beavatási szertartás volt, amelynek során a beavatott valamennyi pozitív tulajdonsága a legmagasabb szintre emelkedett.
6. Fáy Zoltán úgy tanulta (a fizikakönyvből), hogy az energia munkavégző képesség, és semmi más. A mindenségben létező pozitív energia definíciójával sehol sem találkozott. És mivel szerzőnk a „Sola Scriptura” elvét követi, így ami nincs leírva, az számára nem is létezik. Van ennek a mérhetetlenül kártékony gondolatmenetnek egy meglehetősen tragikus aktualitása: amikor a honi egészségügyet éppen kufárok kezére készülnek adni, amikor egyre kevesebben tudnak megfelelő orvosi ellátáshoz jutni, akkor próbálja elvenni az emberektől a hagyományos népi gyógyászatba vetett hitet is, amelyben pedig kiemelkedő szerepet játszik a betegségeknek energiával történő kezelése.
7. A Szent Korona keresztje valóban „csak kereszt”. De merjük végiggondolni, hogy mit is jelent ez. A kereszt nem csupán keresztény szimbólum, hanem az emberiség egyik legrégibb ősképe, s értelmét veszíti, ha nem „célkeresztnek” tekintjük. Nem önmagában fontos, hanem azáltal, amit segítségével célba veszünk. Például azt, akin rajta van! Vagy azt a minőséget, amely a tér-idő koordináta-rendszeren túl található. Tehát a kereszt – a Szent Koronán levő is! – igenis adó-vevő: ég és föld közötti kapcsolat megteremtéséhez segít. És ha úgy tekintünk rá, mint Fáy, vagyis a megváltásra „emlékeztető” valamire, akkor oda jut az emberiség, ahol most van. Születés, kereszthalál, feltámadás ne silányuljon emlékké, hanem legyen mindennapi, élő valóság! A családi asztalok váljanak az Úr asztalává, az étkezések étel-ital áldozattá, és szaporítsuk a szent helyek és a szent napok számát Pap Gábor szavait szem előtt tartva:
„Ott van a szent hely, ahol a jót cselekszed, akkor van a szent idő, amikor a jót cselekszed.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.