Új felvonás a biztosító kontra pénztár vitában

Bencze Izabella
2008. 02. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lendvai Ildikó, az MSZP frakcióvezetője úgy nyilatkozott, hogy az egészségbiztosítási törvényben, amelyet február 11-én szeretne ismét elfogadtatni az Országgyűléssel a koalíció, nincs szó több biztosítóról, profitorientációról és kötelező jellegről. Nincs szó több biztosítóról, mert – mint mondta – „úgynevezett helyi pénztárak működnek majd, amelyek egységes biztosítási díjat szednek, és az eddig ingyen járó szolgáltatásokat továbbra is ingyen kell majd adniuk. Azért sem lehet őket biztosítónak nevezni, mert nem a biztosításról kötnek alkut a pácienssel, hanem kezelik a pénzt.”
Nézzük sorban. A társadalom és a szakma jelentős része által elutasított törvényjavaslat szerint a biztosítópénztárak nem szednek majd egységes biztosítási díjat, bevételeik között ilyen tétel nem szerepel. Ezzel szemben az államtól az úgynevezett fejkvótaösszeget kapnak majd, vagyis az állampolgárok és a munkaadók által befizetett járuléköszszeg pénztártagonkénti felosztási arányában kiutalt összegből gazdálkodnak és termelik meg a nyereségüket is. Hogy az eddig ingyen járó szolgáltatásokkal mi a helyzet? Meglep, hogy frakcióvezető asszony szerint eddig ingyen kaptunk egészségügyi szolgáltatást. Ha jól emlékszem, az elmúlt évtizedek alatt milliókat fizettem egészségbiztosítási járulék címén. De ha úgy vesszük, hogy a kockázatközösség és a szolidaritás okán az egészségügyi szolgáltatás tényleges nyújtásakor eddig nem kellett fizetni, még akkor is téved a frakcióvezető aszszony. Nyilvánvalóan lesznek olyan alapszolgáltatások, amelyekért a kórházba kerüléskor vagy a szakrendelésen nem kell fizetnünk, ezek körét azonban a végrehajtási rendeletek törvényellenesen elhalasztott kidolgozása miatt nem ismerjük. Ugyanakkor számos, eddig ingyenes szolgáltatás – minden bizonnyal – csak külön díjfizetés ellenében lesz lehetséges.
Miről is rendelkezik a törvényjavaslat? A 77. § (3) bekezdés egyértelművé teszi a fizetős egészségügyi szolgáltatás bevezetését. „Az egészségügyi szolgáltató köteles a honlapján közzétenni és jól látható helyen kifüggeszteni a térítési díjak feltüntetésével a szolgáltatónál térítési díj fizetése mellett igénybe vehető szolgáltatások jegyzékét és azok díját, továbbá a szolgáltatás megkezdése előtt a pénztártagot tájékoztatja az indokolt és az általa igényelt térítésköteles szolgáltatások díjáról.” Ez tehát azt jelenti majd a gyakorlatban, hogy a befizetett járulékaink fejében bizonyos gyógyítási folyamatokért nem kell ugyan fizetnünk, de az úgynevezett alapszolgáltatásokon kívüli gyógyító tevékenységért külön fizetési teher lép fel. Ez a díj pedig pénztáranként, vagyis biztosítónként eltérő szolgáltatási kört takar majd. De a fizetős szolgáltatás tényét erősíti a törvényjavaslat 2. § (4) bekezdése is: „Az egészségügyi szolgáltatások igénybevételéért a pénztártagok kizárólag az e törvényben, az Ebtv.-ben meghatározott esetekben és e törvények felhatalmazása alapján kiadott jogszabályban meghatározott mértékben kell térítési díjat fizetni.” Hol van tehát az eddigi ellátásbiztosítással azonos megoldás? A pénztárnak csúfolt biztosítók az egészségügyi szolgáltatóval, tehát a kórházzal, más egészségügyi intézménnyel kötött megállapodásban rögzítik majd, hogy milyen beavatkozásokat számolnak el a járulékunkból megkapott fejkvóta terhére, és melyek azok, amelyeket nyereségük biztosítása érdekében már nem finanszíroznak ebből az összegből. Mi az, amiért már nem vállalják a kockázatot, hanem a gyógyító tevékenységért a betegnek külön kell fizetnie.
Tény, a biztosítónak érdeke lesz, hogy a beteg minél előbb meggyógyuljon, azonban a kockázatviselése és a nyereségérdekeltsége okán arra kell törekednie, hogy a gyógyulás minél olcsóbb beavatkozások és gyógyszerek, rövidebb időtartamú kúrák hatására következzen be. Hiszen gyógyultnak mondható az az érszűkületes beteg is, akinek a lábát amputálják, ahelyett, hogy drága érplasztikai műtéttel megmentenék azt. A beteg javára az általános terápiás rendtől az orvos ugyan eltérhet majd, de ha a biztosító ehhez az eltéréshez nem járul hozzá, nem köteles a többletköltséget megtéríteni. Azaz, ha például a kedves beteg nem akarja amputáltatni a lábát, de a pénztárnak látszó biztosító másképp dönt, úgy a lábmentő beavatkozás elvégezhető ugyan, de a többletköltséget minden bizonnyal a beteg állja. Ha tudja (törvényjavaslat, 56. §). Valóban így lett volna eddig is? Egy pénzügyileg érdekelt szervezet döntött arról, hogy egy kisnyugdíjas lába megmenthető-e a kockázatközösség keretén belül, évek hosszú sora alatt befizetett járuléka terhére? Valóban nem történik változás? És mi ez, ha nem kockázatvállalás a pénztár részéről? Kockázatvállalás, amennyiben sakkoznia kell, hogy a részére folyósított fejkvótából jut-e majd mindegyik betegnek a lehető legmagasabb szintű ellátásra, és drukkol közben azért, hogy a fejkvótából maradjon a nyereségre is.
A polgári törvénykönyv szerint a biztosító meghatározott jövőbeni esemény bekövetkeztétől függően bizonyos összegnek a megfizetésére vagy más szolgáltatás teljesítésére vállalkozik, míg a biztosított díj fizetésére kötelezi magát. A pénztárak meghatározott jövőbeni esemény (betegség) bekövetkeztétől függően folyósítanak meghatározott összegeket az egészségügyi szolgáltató részére, és a biztosított magánszemély ezért egészségügyi járulékot, azaz meghatározott összeget fizet. Ismerjük ezt a gyakorlatot a gépkocsi- vagy a háztartási biztosítások kapcsán, még ha az egészségügy területén bonyolultabb is lesz a szerződéses rendszer. Egyszer már elmondtam nyilvánosság előtt, most megint megteszem: attól, hogy a bablevest húslevesnek hívjuk, a bableves bableves marad. Amennyiben azonban igaz az az állítás, hogy ezek a felállítandó szervezetek csupán pénzt kezelnek, és nem biztosítók, miért kell pénztáranként évente mintegy 1–1,5 milliárd forintnyi költség szabad elszámolását, és összességükben mintegy 80 milliárd forintnyi nyereség kivételét biztosítani a számukra? Nem túl nagy ellentételezés ez egy egyszerű pénzkezelésért az állam részéről az állampolgárok befizetéseinek a terhére? Vagy lehet, hogy mégis a biztosítási kockázatvállalás okán nyújtja az állam ezt a ritka jó lehetőséget?
De nézzük a következő állítást: frakcióvezető asszony szerint a „törvény a kötelező jelleget sem rögzíti, mivel aki nem választ pénztárat, arról az 51 százalékban állami tulajdonban lévő területi pénztár gondoskodik majd”. A törvényjavaslatban ezzel szemben más áll: 42. § (3) bek.: „Az újszülött a születését követően az anya illetékes EBP-jének a tagjává válik.” Mi ez, ha nem kötelezés? A biztosítók között a választás lehetősége csupán álságos kitétel: ugyan választhat az állampolgár, de ha nem, akkor a 49 százalékban nem állami tulajdonban álló, területileg illetékes biztosító pénztár tagjává válik automatikusan, kötelező jelleggel, ugyanúgy kiszolgáltatva a befektető és az állam profitérdekeltségének, mint az, aki szabad jognak képzeli a felajánlott választás lehetőségét. Mert ne feledjük el azt sem, hogy az állam valóban 51 százalékban részese ezeknek a biztosítóknak, ezért a nyereségből 51 százalékban részesedik. Ez az öszszeg azonban nem az Egészségbiztosítási Alap mint elkülönült államháztartási alrendszer része marad, hanem átvándorol a központi kormányzati alrendszer zsebébe.
Nem győzött meg tehát frakcióvezető asszony az igazáról egyetlen állításában sem, legalábbis a tények azok ellenkezőjét bizonyítják. Az azonban egyértelműen kiderült a nyilatkozatból, hogy a szocialisták számára hiába lenne eredményes, azaz elutasító az Albert házaspár népszavazási kezdeményezése, a kormánytöbbség nem változtatja meg az Eb-törvényt, „viszont három évig nem lép majd érvénybe több-biztosítós és profitérdekelt rendszer”. Az indokok a törvény változatlanul hagyására pedig nem mások, mint frakcióvezető asszony elhangzott érvei. Úgy gondolom, mégis nagyon sok értelme van a népszavazásnak, mert az elhangzott érvek nagyon könnyen cáfolhatók.

A szerző a Kincstári Vagyoni Igazgatóság
volt vezérigazgató-helyettese

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.