Fegyvermesterek

Tizenkilencedik századi történelmünkben a függetlenedési mozgalom és a modern gyáripar megszületése szinte esztendőre egybeesik: 1832-ben nyílt meg az első reformországgyűlés, a következő évben elkészült az első honi lemezhengermű, és a gömöri vasgyárosok megalakították a Concordia Részvénytársaságot. A szabadságharc kitörésének idejére annyit növekedett vas- és acélgyártásunk, hogy már el tudta látni honvédségünket fegyverrel és hadianyaggal.

Ludwig Emil
2008. 03. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem azért munkálkodtak a vasbányászok, kohászok, vasöntők, kovácsok, gépész- és lakatos- mesterek az önálló magyar nehézipar létrehozásán, hogy azután pusztító eszközöket gyárthassanak. Az 1840-es évtized politikai és kulturális reformjaival egybefonódó közlekedési és technikai fejlődés éppen az önállósodás békés, teremtő programját jelölte ki. A hazai közélet élénkülését inkább gerjesztette a fővárosi Lánchíd építése (1839-től), majd az első vasútvonalak elkészülte (1846), mint Kossuth tüzes programbeszédei. Petőfi azon nyomban „száz vasútat, ezeret” követelt versében, amikor szeretett szülőföldjén „száguldani” látta a vasparipát, Pest és Szolnok között. (Ugyan kapóra jött az alföldi vasút 1848 utolsó napjaiban, amikor evakuálni kellett Pestet, s Debrecenbe fuvarozni a fegyvergyár gépeit; majd ’49 tavaszán, amikor Görgey vonaton szállította Vácra csapatainak egy részét.)
Korszerű hazai vasiparunk születése és lábra állása igazi romantikus história. Szereplői nagyszerű emberek – egyik-másikuk Jókai-regény főhőse lett –; a helyszínek, díszletek és kellékek regényesek. Fémbányászatunk és fémművességünk fő területei ősidőktől fogva a Kárpátok hegyei-völgyei, modern vasiparunk bölcsője a szépséges Felső-Magyarországon ringott.

A Garam felső völgyétől a szepes-gömöri hegyeken át Észak-Borsodig húzódó bányavidék vas- (és színesfém-) ércei már a középkorban több helyütt (céhes) iparűzést: kohászatot, tűzikovácsolást, harangöntést, stb. alapoztak meg. Az újkorra Hont és Gömör megyében fejlődött a legmagasabbra a bányászat, kohászat és vasfeldolgozás. II. Rákóczi Ferenc szabadságharca idején a gömöri hegyek vasából a dús erdők fájának tüzén olvasztott és a sebes patakok erejével hajtott hámorokban kovácsolt fegyverekkel harcoltak a fejedelem seregei. 1808-ban 9 nyersvaskohó és 81 úgynevezett tótkemence működött Gömör vármegyében, amelyekben évi 200 ezer mázsa nyersvasat állítottak elő. A dobsinai Fischer-féle olvasztóban, a Concordia csetneki üzemeiben, Coburg-Koháry Fülöp herceg pohorellai hengerművében az ország legfejlettebb technológiáit alkalmazták a reformkorban. A legnagyobb hírnévre a gróf Andrássy-família gömöri birtokán fekvő dernői vasgyár tett szert: 1844-től az ottani széngázbefúvásos kohóban készültek a pesti Lánchíd fő szerkezeti elemei, a kereszttartók, láncok és függesztők. Az üzem alapítója és gazdája, gróf Andrássy György ezzel válaszolt gróf Széchenyi István és Kossuth Lajos előző évi felhívására, amellyel országos mozgalmat kezdeményeztek a magyar bányászat és kohászat fejlesztéséért. Az 1843. szeptember 6-án Hosszúréten Andrássy által összehívott értekezleten a gömöri vasművek tulajdonosai az egész hazai vasiparra vonatkozó tervezetet fogadtak el és továbbítottak a pozsonyi országgyűlésnek. „E memorandum (…) érvényesülését az időközben kitört szabadságharc eseményei háttérbe szorították, noha másrészt éppen a szabadságharc fegyver- és lövegszükségletéből eredő munkák a magyar vasiparnak is lendületet adtak” – olvashatjuk a Borovszky Samu-féle megyemonográfia ipartörténetében. Az 1836-tól fogva Bécstől függetlenül működő gömöri bánya- és hutaegyesülések nyomán létrejött a modern magyar bányaipar, „e tekintetben a legnagyobb érdemeket Andrássy György gróf szerezte magának, kit méltán nevezhetünk a felső-magyarországi bányapolgárság alapítójának” – írja az idézett munka. Andrássy vállalkozói habitusáról még annyit, hogy 10 000 forint adománnyal csatlakozott benső barátja, Széchenyi gróf felajánlásához a Magyar Tudományos Akadémia számára. A Lánchíd Dernőn készült (1913-ban kicserélt) öntött acél kereszttartóinak egy-egy, 14,5 méter hosszú példányát Krasznahorka várának udvarán és a pesti Közlekedési Múzeum előtt láthatjuk a Városligetben.
A modern hazai vasipar másik kiváló személyiségének emlékét Budán őrzi múzeum. Ganz Ábrahám egy kis svájci faluban született 1914-ben. Kántortanító atyja öntőinasnak adta a zürichi Escher-féle vasgyárba, húszas esztendeit – a kor szokása szerint – vándorlással töltötte. Német és francia városokon át eljutott Párizsig, ahol nyolc hónapig dolgozott egy öntödében, majd bécsi üzemekben, Milánóban, Rómában kapott munkát. 1841-ben, Bécsbe viszszatérve tudta meg, hogy a magyar fővárosban szakembereket keresnek a pesti Hengermalom üzembe helyezésére. A Széchenyi kezdeményezésére 1838-ban alapított vállalkozás szintén svájci származású főnöke Ganzra bízta az importgépek felszerelését. 1842-től a gyár öntőműhelyét vezette, Kossuth egy újságcikkében megdicsérte a gyár kiváló termékeit. 1845-ben Ganz a megtakarított pénzéből megvett egy ingatlant a budai Vízivárosban, ahol berendezte saját „ércz-öntő-intézetét”. 22 munkással indult a vállalkozása, s egy fújtatós kúpolókemencével, amellyel a legkülönfélébb épület- és gépalkatrészeket, csöveket, lépcsőelemeket, szerszámokat, kályhákat, háztartási eszközöket, kapukat, kerítésrácsokat gyártottak – hamarosan nagy anyagi és szakmai sikerrel. A II. kerületi Bem József utcában 1964-ig üzemelt öreg öntöde múzeumi gyűjteményében megtalálható néhány darab a Lánchíd számára készült korlátoszlopokból, de látható egy példány a híres Ganz-féle kéregöntésű vasúti kerekekből is, amelyekből 1847 és 1867 között százezer darabot, a következő öt évben újabb százezret gyártottak a budai üzemben.

„Az 1848–49-es forradalom és szabadságharc alatt Ganz ágyúcsöveket és -golyókat öntött” – olvasható Kovács László Ganz Ábrahám életét és munkásságát bemutató munkájában. Nem lehet megállapítani, hány ágyú készült az öntődében, azonban 1849. októberben (egy feljelentés nyomán) a császári haditörvényszék eljárást indított a gyártulajdonos ellen a honvédségnek történt szállítások miatt. Az 1850-ben meghozott ítélet szerint ezen felül találtak a műhelyében hat darab vas ágyúcsövet, több mint 14 ezer fontnyi tömör és üreges lövedéket, s mindezekért hatheti fogsággal büntették. Négy napot le is töltött belőle a derék svájci.
Emlékezzünk meg egy harmadik jeles fegyvergyártóról, a szabadságharc fontos „háttérszereplőinek” egy harmadik típusáról. Zigler (más forrásokban Czigler) Sándor tizenhét éves fejjel 1840-ben indult el szülőfalujából, Nemeskérről Bécsbe, ahol végzett gépészsegédként beiratkozott a mérnöki főiskolára. Szabadalmai – köztük az önélező ekevas – máris szépen jövedelmeztek, hamarosan saját üzemet nyitott. 1848 márciusában a pesti forradalom hírére pénzzé tette vagyontárgyait, és hazasietett. Főhadnagyi rangban került a Kossuth vezette irányítóközpontba, s bizalmas embere lett a későbbi kormányzónak. Barátja volt a vele egykorú Petőfi. „Fegyvergyára előbb a Váci úton működött, Lahner tábornok felügyelete alatt – írja Z. Szalai Sándor 1977-ben megjelent Gárdonyi életrajzában –, a debreceni trónfosztás után Zigler hadnagy Nagyváradra, onnan Aradra költözött berendezésével és hatvan segédjével. (…) Amikor a kincstári utánpótlás, pénz és anyag akadozott, a saját költségén tartotta beosztottjait a fegyvermester.” Gárdonyi Géza édesapja – mert ő a fegyverműves, akiről beszélünk! – a végsőkig kitartott. 1849. augusztus 16-án utolsónak hagyta el az aradi várat, a félig felvont hídról ugratott le lovával, hogy eljuttassa egykori parancsnoka, Lahner György búcsúlevelét Budára, a vértanúságra készülő tábornok feleségének. A reá váró, szintén főbenjáró ítéletet kalandos manőverekkel és csak nagy szerencsével kerülte el. Zigler Sándor minden vagyona elveszett, fia, az Egri csillagok írója mégis nagyon sokat örökölt tőle.
E három kiváló személy békében és háborúban játszódó históriája után lapozzuk fel a szabadságharc fegyverellátásának nem kevésbé romantikus történetét. Segítőnk Remport Zoltán, akinek a magyarországi vasgyártás történetét feldolgozó munkáit használjuk szakmai forrásként, ezúton is megköszönve.
A forradalom kitörését megelőző évtizedben a hazai vasgyártás megkétszereződött, 1848 tavaszán 74 nagyolvasztó működött, továbbiak voltak készülőfélben. E fémmennyiségnek a töredéke is elég lett volna akár nagyobb hadsereg ellátására, azonban Magyarországon ipari jellegű fegyvergyártás nem létezett. A birodalom alávetett tartományában, a rebellióra hajlamos magyarok körében nem volt kívánatos kardot, puskát, ágyút készítő üzemeket tartani. A napóleoni háborúk idején készítettek puskákat – évi 18-20 ezer csövet – a felvidéki bányatelepeken, 1817-ben azonban bezárták a Besztercebánya környéki műhelyeket. Bár a forradalom után sem készültünk háborúra Ausztriával, ’48. áprilisban Széchenyi István ipari miniszterként utasította osztályvezetőjét, hogy a Pesti Vasöntő és Gépgyárat alakítsa át fegyvergyártásra alkalmas üzemmé. Júniustól több felső-magyarországi helyszínen szintén megindult a kézifegyverek, ágyúcsövek és lőszerek előállítása. Szeptember végén – amikor honvédeink Pákozdnál először ütköztek meg császári erővel – napi ötszáz, összesen 100 ezer darab kézifegyver gyártásával volt megbízva a pesti gépgyár. Október–novemberben már ágyúgolyót öntöttek, szuronynak való acéllemezt hengereltek, csövet hegesztettek, puskavesszőt nyújtottak, kovácsoltak a Garam menti hámorokban. Onnan látták el alapanyaggal a fővárosi üzemeket, műhelyeket is.
Kossuth Lajos a pénzügyek minisztereként és az Országos Honvédelmi Bizottmány első embereként egyaránt folytonos figyelemmel kísérte a honvédség hadiipari hátterét. „Valero gyára irtózatos bajban van – írja 1848. november 5-én kelt jelentésében –, méltóztassék rajta a tisztelt Bizottmány segíteni. Igen jó hatással lesz, hogy míg Windisch-Grätz az ausztriai gyárakat összelöveti, mi háború közepette emeljük a mieinket.” (A csődbe jutott pesti Valero-féle gépműhelyt a kormány felvásárolta.) A Honvédelmi Minisztérium novemberben 40 ezer szuronyt rendelt Tischler mecenzéfi üzeméből, további 20 ezret Breznóból. Szuronyt kovácsoltak Diósgyőrött, a szepességi Gölnicbányán és Prakfalván, de még az óbudai hajógyárban is. Az összes kincstári kohóban ágyúgolyót öntöttek, a pohorellai lemezmű puskalőszert, gyutacsot termelt. Nem a vasmunkásokon és fegyvermestereken múlott, hogy az 1848-as esztendő végén elfordult a magyaroktól a hadiszerencse.
Nem sokkal a főváros evakuálása után, 1849. február 20-án Kossuth egyebek közt az alábbi utasításokat adta Görgey Artúr vezérőrnagynak, a honvédsereg főparancsnokának a sikeres felvidéki hadjárat nyomán: „Kérem tábornok urat, hogy a bányavárosokból megmentett arany- és ezüstkészleteket, gépeket s minden közállományi vagyont sürgetőleg ide, Debrecenbe, a pénzügyminisztériumhoz elszállíttatni szíveskedjék. Ezen elszállításnak pedig mihamarább kell történnie, a szurony- és fegyvergyári műszerekkel és készletekkel is, melyekre már-már nélkülözhetetlen szükség van a státus (az állam – L. E.) nagyváradi fegyvergyárában, melyet a derék Lahner tábornok úr csudával határos gyorsasággal nagyszerű működésbe helyezett.” Valóban bámulatos az a szervezés és sietség, amivel az újév napján Pest-Budáról – részben a szolnoki vasúton – Váradra telepített hadiipart néhány hét leforgása alatt működésbe hozták. A tavaszi – végül Budát is felszabadító – hadjárat sikerében döntő része volt a honvédsereg biztonságos fegyver- és lőszerellátásának. Márciusban Nagyváradon és Debrecenben együtt közel egymillió puskatöltény, negyvenezer ágyúgolyó, kétezer gránát, négyezer darab kartács és röppentyű várt elszállításra, a munícióból jutott Bem József erdélyi hadseregének is. Remport kimutatása szerint a szabadságharc alatt – azon belül 1848. szeptembertől 1849. májusig – a Pestről Nagyváradra, illetve a Besztercebányáról Debrecenbe átköltöztetett központi fegyverüzemekben összesen 42 ezer puska, közel ötezer karabély, 13 ezer pisztoly, 33 ezer bökszurony, 42 079 kasza, 1821 kard, hatezer dzsida, valamint több mint 4 millió darab lőkupak és gyutacs készült. Ehhez jön még a sok helyi gépüzem és fegyverműhely, amelyeket például Ganz Ábrahám és Zigler Sándor neve alatt láttunk.

Az említetteken kívül elismerés illeti a szabadságharcban mutatott helytállásáért szinte a teljes magyarországi bányászpolgárságot. A XIX. századi szóhasználatban bányászoknak nevezték az ércfeltárástól és kitermeléstől kezdve a teljes műszaki-technikai folyamatban részt vevőket: a kohóépítőket, a tüzelőanyagról és építőfáról gondoskodó erdészeket, a fuvarozókat, szénégetőket, a gőzzel és vízierővel hajtott erőművek és hámorok tervezőit és építőit, a vegyészeket, kohászokat, vasöntőket, tűzi kovácsokat, gépészeket és egyéb mechanikusokat. Az ország vezető szakiskolájában, a selmeci bányászati akadémián végzettek az összes mérnöki területre érvényes, alapos tudást nyertek. Selmecbánya színes nemzetiségi összetételű ifjúsága elől járt a magyar önállóságáért való küzdelemben, már ’48. márciusban nemzetőrséget szerveztek. Csírájában elfojtották a pánszláv magyarellenes provokációkat. A sziléziai Ritterstein, a horvát Jendrassik, az osztrák Wickenburg gróf és felvidéki nemes Beniczky Lajos között nem volt nézetkülönbség a szabadság kérdésében. A honvédség kötelékében és a fegyverellátásban is szép számban találunk idegen családnevűeket. Legtöbbjük a selmeci főiskola diákja, öregdiákja és tanára volt. Strobl Alajos, Divald Adolf, Beiwinkler, Mannlicher, Pauliny, Volny, Wein János és sokan mások nemzetőrként szolgáltak; Trangous Alajos Kossuth minisztériumában végezte az országos szervezést, Eisenbach a besztercebányai gyártás igazgatója volt, Glanzer a rónici, Graenzenstein az oravicai, Hoffmann a ruszkicai üzemet, Schlosser a rozsnyói fegyverműhelyt vezette. Szintén Selmecen végzett a híres vízmérnök Zsigmondy Vilmos és Maderspach Károly, akit a hídépítő szakma a vonóláncos ívhíd feltalálójaként tart számon. Zsigmondy a dél-erdélyi Resicát igazgatta, Maderspach mint a bánáti Ruszkabánya vasművének üzemvezetője szolgálta Bem honvédseregét. Nagy árat fizetett érte: miután lengyel származású feleségét az 1849 augusztusában bevonuló császári katonaság, barbár megtorlásként nyilvánosan megkorbácsolta, elhurcolta honvéd főhadnagy fiát, a lelkileg összeomlott férfi az általa készített ágyú segítségével végzett magával.
Örök dicsőség Maderspach Károly emlékének!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.