Vásárlási láz a keleti határ mentén

Fellendült a bevásárlóturizmus a román–magyar határhoz közel fekvő magyarországi településeken, ahol főleg hétvégéken román állampolgárok ezrei keresik fel az olcsóbb és bővebb árukínálatú üzleteket, piacokat. Vásárlókedvüket különösen a közelgő ortodox húsvét fokozza.

2008. 05. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Román állampolgárok ezrei keresik fel hétvégeken a határ magyar oldalán működő szuper- és hipermarketeket. Temes, Arad és Bihar megyéből, de Románia más vidékeiről is elsősorban Makóra, Szegedre, Gyulára vagy Békéscsabára járnak, ahol a hazainál jobb minőségű árut, bőségesebb választékot találnak. Romániai hírügynökségi beszámolók szerint a határ menti magyar nagyáruházak és bevásárlóközpontok forgalmát elsősorban a hazai áruházaknál kedvezőbb árak lendítették fel az elmúlt években. A határőrség statisztikái szerint az utóbbi időben 15-20 százalékkal nőtt a Magyarországra átruccanó romániaiak száma. Legtöbben kis tételben, saját fogyasztásra vásárolnak, ugyanakkor számos kiskereskedő, viszonteladó innen tölti fel boltja raktárkészletét, vagy a romániai piacokon értékesíti a termékeket. Megfigyelők szerint az április utolsó hétvégéjén esedékes ortodox húsvétot megelőző vásárlási láz úgy is tetten érhető, hogy a valutaváltóknál egyre nagyobb az igény a forintra.
A magyarországi bevásárlóközpontok parkolóiban rengeteg a román rendszámú gépkocsi, a partiumi újságírók helyszíni riportjából pedig kiderül: a szuper- és hipermarketek eladói románul is kiszolgálják a vevőket. Sőt felismerve a határon túli felvevőpiacban rejlő lehetőségeket, idegen nyelvű reklámokkal is hirdetik akcióikat.
A kereskedelmi utazások száma főleg Románia 2007-es uniós csatlakozása után növekedett meg, azóta elegendő a személyi igazolvány a határátlépéshez, a kocsik átkeléséhez szükséges zöldkártya árát pedig belefoglalták a kötelező gépjármű-biztosítás ellenértékébe. A románok többnyire élelmiszerre, ruházati, háztartási és elektronikai cikkekre költenek. „Havonta kétszer is átmegyünk vásárolni a barátainkkal, így az utazási költségek is megoszlanak. Többnyire Makóra járunk, de a szegedi nagyáruházakat sem hagyjuk ki. Hús, felvágott, édesség, tejtermékek esetében a kínálat sokkal bőségesebb, mint nálunk, ahol ugyanaz a termék sokkal drágább” – nyilatkozta a Rompres hírügynökségnek egy aradi háziasszony. Természetesen a határ menti bevásárlóturizmusnak a romániai üzletközpontok isszák meg a levét, hiszen jelentősen csökken a forgalmuk. Egyébként a mostanihoz hasonló vevőhullámra a nyolcvanas években volt példa, amikor a román állampolgárok az ottani áruínség miatt jártak át Magyarországra a szükséges cikkekért.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.