Háromnapos gyász kezdődött tegnap Spanyolországban a madridi repülőgép-katasztrófa áldozatainak emlékére, Pekingben, az olimpián félárbocra eresztették a spanyol lobogót. Mint ismeretes, szerdán felszállás közben kifutott a Bajaras nemzetközi légikikötő pályájáról és kigyulladt a spanyol Spanair légitársaság Madrid és a kanári-szigeteki Las Palmas között közlekedő járata. A McDonnell Douglas MD–82-es fedélzetén 172-en utaztak, közöttük húsz gyerek és két csecsemő. A katasztrófát tizenkilencen élték túl, őket Madrid öt kórházában ápolják. Négy ember állapota életveszélyes.
A hatóságoknak csak fél nappal a baleset után sikerült kideríteniük, kik azok, akik túlélték a becsapódást és a tüzet, így a kétségbeesett hozzátartozók csak tegnap hajnalban tudhattak biztosat szeretteikről. A Spanair légtársaság honlapján közzétett listából kiderült, egész családok vesztek oda.
A halálos áldozatok azonosítása még legalább két napba beletelik, tegnap délutánig ujjlenyomatok alapján körülbelül negyvennek a kilétét tudták megállapítani. Az áldozatok többsége azonban annyira összeégett – a gép szárnyaiban lévő tankok tele voltak üzemanyaggal –, hogy csak DNS-vizsgálattal lehet azonosítani őket.
A helyi járaton főleg kanári-szigetekiek utaztak – tájékoztatta lapunkat Baller Barbara madridi magyar konzul, rokonaikat Las Palmas repülőteréről különjáratokkal szállították a szerencsétlenség helyszínére. Megerősítette, hogy magyar állampolgár nem tartózkodott a fedélzeten, de négy német, illetve egy-egy svéd, dán igen. A konzul asszony szerint példás volt a spanyol hatóságok, orvosok, mentők, tűzoltók, szociális szolgálatok öszszefogása és szervezettsége, a mód, ahogy az áldozatokról és hozzátartozóikról gondoskodtak. Hozzáfűzte, a 2005. március 11-i vonatmerénylet óta ez volt Spanyolország legnagyobb tragédiája.
Eközben a spanyol lapok a katasztrófa okait feszegetik. Mostanra kiderült, a gép eleve egyórás késéssel szállt fel, mert elromlott a külső hőmérsékletet mérő műszere. Kevéssel ezután a repülőt újra útnak indították, annak ellenére, hogy a pilóta ezúttal is jelezte, valamilyen gond adódott. A repülőgép már elrugaszkodott a felszállópályáról, amikor a pilóta megpróbált kényszerleszállást végrehajtani. Valami miatt azonban a repülő – feltehetőleg ekkor gyulladt ki a bal hajtóműve – jobbra fordult, és kifutott a leszállópályáról. A pilótafülke majd a gép többi része pillanatok alatt lángba borult.
A sajtóértesülésekre reagálva tegnapi tájékoztatóján Javier Mendoza, a Spanair igazgatóhelyettese közölte, felszállás előtt a pilóta valóban visszatért a beszállókapuhoz, és jelezte, valami gond van. A hibát azonban a szabályok szerint elhárították, a karbantartásért felelős vezetők ezután engedélyezték a felszállást – közölte az AFP.
Az El Mundo arról számolt be, hogy a szerencsétlenség előtt néhány órával a légitársaság honlapján arról tájékoztatott, hogy a cég 3300 alkalmazottjából 1100-at rövidesen elbocsátanak. A baleset után szinte azonnal törölték az információt. A hatóságok most azt is vizsgálják, vajon a társaság bejelentése és a cég kritikus állapota befolyásolta-e a gép személyzetének és a földi szakembereknek a munkáját.
A gép adatrögzítő készülékeit még vizsgálják, a repülési adatok és a pilóták beszélgetéséből kiderülhet, mi okozta a szerencsétlenséget. Mivel a repülőgép amerikai gyártmányú volt, az amerikai légügyi hatóságok szakértőket küldtek Madridba a baleset körülményeinek kivizsgálására.
Orbán Viktor: Régi és kínzó adósságát teljesítette Magyarország