Lefújja a főváros a szmogriadót

Harmadával csökkent, így már „csak” a határérték kétszeresét érte el tegnap délután a közlekedésből és tüzelésből származó mérgező por koncentrációja a főváros levegőjében, ezért várhatóan ma reggeltől feloldják az autóforgalom korlátozását Budapesten. Ha ez nem történne meg, ma a páros és a nullára végződő rendszámú autókat tiltják ki a forgalomból, igaz, továbbra is szankció nélkül.

Velkei Tamás
2009. 01. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Keleten rossz a levegő. Az ország keleti felében – az Északi-középhegységet és a Kunságot leszámítva – szinte minden mérőállomás kritikus, a szálló por határértékének két-háromszorosát kitevő levegőszennyezést diagnosztizált lapzártánk előtt. Nyugat-Magyarországon is több helyen mérték a határérték másfélszeresét. Borsod-Abaúj-Zemplén megye székhelyén az önkormányzat intéző bizottságot hozott létre, amely tegnapi ülésén szmogriadót rendelt el. Nem korlátozták a közlekedést, az ipari üzemek működését, valamint a tüzelést, de az önkormányzat arra kéri a miskolciakat, hogy ne használják dízelüzemű, illetve kétütemű autójukat, vegyék igénybe a tömegközlekedést. – A meteorológiai előrejelzésekre tekintettel a nyíregyházi önkormányzat nem rendel el szmogriadót, de az óvintézkedések megtartását fontosnak tartja – közölte tegnap Csabai Lászlóné, Szabolcs-Szatmár-Bereg megye székhelyének MSZP-s polgármestere. Szegeden csak 20-25 százalékkal haladja meg a határértéket a szálló por menynyisége a levegőben, ezért nem rendelnek el korlátozásokat. Megpróbálják azonban rávenni az autósokat, hogy hagyják otthon a kocsikat, ezért döntöttek úgy: péntekig ingyen szállhat fel bárki bármelyik tömegközlekedési eszközre. Megtiltották továbbá a bölcsődékben, óvodákban és általános iskolákban azt, hogy kivigyék a gyerekeket a levegőre. – Debrecen érvényben lévő szmogrendelete értelmében nem kell riadót elrendelni a városban – jelentette be Bajna Zoltán alpolgármester. A környezetvédelmi bizottságot vezető MSZP-s Szabó Miklós úgy nyilatkozott: Debrecen rendelete elavult, igazodni kell a kormány rendeletéhez. Bajna Zoltán rámutatott: Magyarország az uniós államok közül először vezette be tavaly október 25-én, hogy a szálló por okozta légszennyezést is mérni kell. A város a vízfelületek növelésével évek óta szeretné csökkenteni a porszennyezettséget, ám az erre kidolgozott Civaqua programot sem a szaktárca, sem a regionális fejlesztési tanács nem támogatta. – A kormányrendeletben előírtaknak megfelelően Debrecen február 13-án kívánja módosítani szmogrendeletét – hangsúlyozta Bajna Zoltán.


A szennyezés mértéke a kelet-magyarországi városokban is hasonló volt, Miskolcon el is rendelték a riadót. A meteorológusok szerdára várják annak a frontnak az érkezését, amelynek köszönhetően tisztulhat a levegő az egész ország területén.
– Nagy valószínűséggel már ma reggel feloldják a szmogriadó riasztási fokozatát Budapesten, mivel az adatok szerint folyamatosan csökken a szálló por koncentrációja a főváros levegőjében – közölte tegnap Nyáry Krisztián, a Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatója, aki vasárnap még az Indexnek úgy nyilatkozott, hogy „a helyzet egyébként nem vészes, mivel az első szmogriadót amúgy is tesztnek szánták”.
Rétvári Bence (KDNP) országgyűlési és fővárosi képviselő ez utóbbira úgy reagált: elképesztő és felháborító, hogy az emberek egészségével kísérleteznek.
A Főpolgármesteri Hivatal egy tegnap reggeli forgalomszámlálás adataiból azt a következtetést vonta le, hogy sokan hajlandók voltak tenni az egészségesebb levegőért: az átlagoshoz képest 200 ezerrel kevesebb autó volt a fővárosi utakon. Ennek ellentmond a Fővinform tájékoztatása, miszerint a hétfőkön megszokott forgalmat tapasztalták.
*
Demszky Gábor főpolgármester tegnap felterjesztésében a levegőtisztasági határértékről szóló, uniós irányelv alapján meghatározott rendelet hatályon kívül helyezését kérte Gyurcsány Ferenc miniszterelnöktől, arra hivatkozva, hogy elhamarkodottnak tartja a módosítás bevezetését. Ismert, az uniós rendelkezést elsőként a magyar kormány léptette életbe, a főváros ez alapján hozta meg saját határozatát. Demszky azzal is megelégedne, ha mérlegelési jogkört kapna a szmogriadó elrendelésénél.
A Miniszterelnöki Hivatal erre konkrétumok nélkül újabb egyeztetést ajánlott a városvezetőnek.
Ismert, hogy a főpolgármester vasárnap 11 órától szmogriadót rendelt el, a szabályszegésnek azonban nincs szankciója. – Erre vonatkozó előírást nem tartalmaz sem a fővárosi rendelet, sem a KRESZ – emelte ki lapunk kérdésére a BRFK sajtóügyeletese. Így a rendőrök a tegnapi sajtóhíresztelések ellenére sem büntethetnek. Ezzel ellentétes álláspontot ismertetett Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke, aki szerint egy 2001-es kormányrendelet alapján 25–100 ezer forint közötti bírságot szabhatnak ki a jegyzők a tiltást megszegő autósokra. Ezt a jogértelmezést nem fogadta el Steiner Pál, az MSZP fővárosi frakcióvezetője, aki szerint „bonyolult a jogi helyzet, akár még a tulajdonhoz való alkotmányos jog is sérülhet”.
Mint arról többször is beszámoltunk, az MSZP–SZDSZ-es többségű Fővárosi Közgyűlés tavaly novemberben elfogadott, decemberben hirtelenjében módosított szmogriadó-rendelete a gyakorlatban betarthatatlan, és még az illetékes albizottság koalíciós elnöke is elismerte: a végrehajtáshoz a mai napig hiányoznak a feltételek. A BKV mindenesetre sűrítette és „csúcsra járatja” járatait.
– Ha mégsem oldják fel a szmogriadó riasztási fokozatát, ötvenszázalékos kedvezménnyel vonatozhatnak az autósok Budapesten és az agglomerációban – közölte Balogh-Fazekas Anita, a MÁV-Start Zrt. szóvivője. A kedvezményt a forgalmi engedély felmutatásával a gépjármű tulajdonosa vagy üzemben tartója veheti igénybe.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.