Drágulnak az autók

Minden tizedik autót külföldiek vittek el a magyar szalonokból áprilisban, de így is komoly visszaesést szenvedtek el a kereskedők. Most már nemcsak hogy vevő nincs, autóból is kisebb a kínálat, hiszen lassan elfogynak a tavalyi készletek. Az új rendelések pedig drágább euróért és hamarosan magasabb áfával terhelve érkeznek.

2009. 05. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Német, osztrák, szlovák vásárlók, többnyire kereskedők vitték el a magyar autókereskedők készleteinek legalább a tizedét az elmúlt hónapban. A 700-800, külföldieknek eladott új gépkocsi kissé szépíti az áprilisi eladási statisztikát. Hazánkban ezenkívül 7600 személyautót és kishaszonjárművet helyeztek forgalomba a múlt hónapban. Ezek az adatok tragikusak, 54 százalékkal maradnak el az elmúlt év azonos időszakához képest. Ráadásul az eredmény éppen szembe megy a trenddel: tavasszal ugyanis általában megélénkül a piac, de ebben az esztendőben éppen az ellenkezője történt.
A külföldre eladott járművek csak pillanatnyi könnyebbséget jelentenek a túlélésért küzdő márkakereskedéseknek, amelyek megszabadulhatnak „döglött készleteiktől”. Miként azt Ormos István, a Duna Autóváros Zrt. tulajdonos-cégvezetője lapunknak kifejtette, a kereskedőnek az a vásárló hoz hosszú távon kiszámítható jövedelmet, amelyik visszajár. A garanciális időszakban a kötelező olajcserére, a garancián túl a szervizelés miatt, majd később az új gépkocsi megvásárlása érdekében. A kis árréssel eladott akciós termék – különösen ha nem társul hozzá finanszírozás – alig hoz hasznot a kereskedőnek, és a külföldre eladott jármű tulajdonosa sem jár vissza az üzletbe. A külföldre eladott autóval a magyar állam is jelentős bevételtől esik el. Emellett az erre az évre beállított több mint 80 milliárd forintos regisztrációsadó-terv felének is búcsút mondhat a költségvetés, ha az idei esztendő egészére jellemző lesz a forgalom mostani feleződése. Az előjelek nem sok jóval kecsegtetnek. Hamarosan elfogynak a kereskedésekből a még tavaly, 250 forintos euróért vásárolt autók. Csupán az árfolyam változásából több mint tízszázalékos áremelkedés következne – mondta Ormos István. Jelenleg azonban kivárnak a kereskedők, és ha a forint–euró árfolyam megmarad a 280 forintos szintnél, inkább lenyelik a veszteséget. Más a helyzet az áfával, amely ötszázalékos automatikus áremelkedést jelent július 1-jén. Ezt minden bizonnyal teljes mértékben továbbhárítják a vásárlókra a cégek. Az, hogy milyen eredményt hoznak a fenti változások a piacon, az őszi szezon derekára mutatkozik majd meg teljes valójában.

A Fiat mindent visz? Megvenné a Fiat a Chryslert és az Opelt, és emellett a Saabbal is tárgyal. Ezért a márkáért az olaszoknak a kínai Geelyvel kell megküzdeniük. A kínaiak a Ford érdekköréhez tartozó Volvo iránt is érdeklődnek.

Kocsit határon túlról. Tegnaptól az EU polgárai könnyebben vásárolhatnak új gépjárművet az unió bármely országában. Az Európai Bizottság által tegnap elfogadott új szabály szerint megfelelőségi bizonylatot kap minden olyan új jármű, amit EU-típusú jóváhagyással láttak el április 29-től kezdődően. Ennek a bizonylatnak a bemutatása kötelező lesz minden új jármű tagállami regisztrálásánál. (L. I.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.