Felosztják Európát a nagy vasúti cégek

Négy nagy vasúti szolgáltató határozza meg Európában a vasúti szállítás jövőjét, s ezek közt fontos szerep jut az orosznak – jelentette ki Friedrich Macher, az osztrák állami tehervasút egyik vezetője. A cégek együttműködésével a GYSEV osztrák tulajdonrésze orosz kézbe juthat.

2009. 05. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Négy nagy szolgáltató határozza meg az európai vasúti teherszállítási piac jövőjét: a német az északi, a francia a nyugati, az osztrák–magyar a közép- és dél-keleti, az orosz a keleti térségek piacát uralja – mondta Friedrich Macher, a Rail Cargo Austria (RCA) és a MÁV Cargo igazgatótanácsainak tagja. Ezeknek a szereplőknek megfelelő kapcsolatot kell tartaniuk egymással. Ilyen lehet, mondta Macher, hogy az orosz szabvány szerint épült, széles nyomtávú vasúti vágányt meghosszabbítják Szlovákián keresztül Bécsig. Az osztrák főváros körzetébe tervezett áruelosztó logisztikai központ létrehozása érdekében közös orosz–osztrák projektcéget hívtak életre. Arra a kérdésére, hogy mi értelme van újabb átrakó létesítésének, miközben folyik Záhony korszerűsítése, Macher úgy válaszolt, ha beindulnak a távol-keleti konténervonatok, jut feladat bőven hazánknak is. Lapunk más forrásból úgy értesült, hogy egyelőre nem kristályosodott ki a széles nyomtávú vágány meghosszabbításának üzleti háttere, finanszírozása.
A cégvezető nem cáfolta azt az értesülésünket, hogy az RCA-nak a GYSEV-ben lévő részesedését – amelynek eladását az EU versenyhatósága írta elő – orosz nemzetiségű szereplőnek értékesítik. Azt mondta, hogy az eladásról még nem született döntés, de ennek meghozatalakor figyelembe veszik majd a stratégiai szereplőkkel – mint amilyen az orosz állami vasúttársaság – építendő kapcsolatokat is.
A MÁV Cargo és tulajdonosa, az RCA közös, válság elleni intézkedési tervet dolgozott ki, amelynek lényege, hogy az idén 15 millió euróval csökkentik a költségeket, erősítik a közös piaci fellépést, hosszú távú szerződést kötnek a stratégiai partnerekkel, illetve fejlesztéseik révén megbízhatóbb szolgáltatást nyújtanak. Friedrich Macher kiemelte, hogy az idei tervekben csoport szinten 15 százalékos szállítási teljesítménycsökkenéssel számolnak, de még így is meg tudják őrizni piacvezető szerepüket a közép-európai vasúti áruszállítási piacon.

Kovács Imre újra a Cargo élén? Hivatalosan nem erősítette meg lapunk kérdésére Kovács Imre, a MÁV Cargo vezérigazgató-helyettese, hogy a közeljövőben ismét elfoglalja a cég magyarországi vezető pozícióját, de háttér-információk alapján ez júniusban megtörténik. Emlékezetes, Kovácsnak azért kellett hátrébb lépnie, mert tavaly szeptember első napjaiban – két társával együtt – őrizetbe vette a rendőrség különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés bűncselekményének megalapozott gyanúja miatt. Az ügy hátterében az állt, hogy Kovács Imre 2000 leselejtezett, de egyes vélemények szerint még javítható és így piacképes vagont ócskavas áron értékesített. Az ügyletre Szép Béla záhonyi szocialista képviselő feljelentése alapján derült fény. Korabeli szóbeszéd szerint a célkeresztben valójában a szabad demokraták álltak, akiknek így törlesztett az MSZP a koalíciós szakítás miatt. A vagonügylet idején Csillag István volt a miniszter, aki megakadályozhatta volna a tranzakciót. A Kovács Imre ellen megkezdett nyomozás jelenleg is folyik, de egyes információk szerint a megszüntetése várható. A Cargo-vezető rehabilitálásának egyik jele, hogy az ügyet kirobbantó szocialista honatya városa, Záhony néhány napja díszpolgárává fogadta Kovács Imrét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.