Két cég végezte a MÁV-nál a vasúti felső vezetékek karbantartását, hibaelhárítását, üzemeltetését az elmúlt években két: a cseh–magyar Vasútvill Kft. és a magyar BSS 2000 Kft. Szerződésüket már kétszer meghosszabbították, de mert ezek 2008 decemberében lejártak, a közbeszerzési pályázat kiírását nem lehetett tovább halogatni – mondta lapunk kérdésére Molnár Béla, a KDNP szakpolitikusa. A pályázati feltételek azonban furcsa kötöttségeket tartalmaztak. A tenderen csak az a gazdasági szervezet indulhatott eséllyel, amelyik a kiírásban szereplő tevékenységből az elmúlt három esztendőben évente 150-150 millió forintos forgalomra tett szert, és legalább az egyik évben 500 milliós forgalmat is elért. Mivel Magyar Államvasutak csak egy van Magyarországon, a fenti előírásokat csak az eddig szerződéssel rendelkező cégek tudják teljesíteni – mutatott rá Molnár Béla. Az ajánlati kiírás kizárta az Európai Unió más országaiban gyakorlatot szerzett cégeket, és a szakmailag egyező, de nem MÁV-referenciával rendelkező pályázókat. Ezzel a versenyt megszüntette, a jelenlegi partnereket monopolhelyzetbe juttatta.
Ugyanakkor a munka végrehajtásához a nyertesnek a MÁV továbbra is rendelkezésére bocsátja a szükséges munkaerőt, gépeket, épületeket. Ez utóbbi azt jelenti, hogy a munkát akár a MÁV is elvégezhetné, ha nem szervezte volna ki és a hozzáértő szakmai vezetőket nem adta volna át a két vállalkozásnak – fejtegette Molnár Béla. Ezzel a MÁV a nyertes cégeknek lehetőséget adott arra, hogy annyi nyereségtartalommal adjanak ajánlatot, amennyit jónak látnak, hiszen konkurencia nincs. Hónig Péter közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter úgy reagált Molnár Béla felvetésére, hogy az említett közbeszerzési eljárással szemben egyetlen kifogás érkezett a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz, s azt a MÁV kivizsgálta. Hozzátette, hogy a tárca arra a törekszik, a közbeszerzési eljárásban költségtakarékos megoldások érvényesüljenek. A különös közbeszerzésről a MÁV kommunikációs osztálya nem kívánt nyilatkozni.
Eközben másik eljárás is lezajlott a vasúttársaságnál. Flirt motorvonatok karbantartására és takarítására folytatott le hirdetmény közzétételével induló tárgyalásos közbeszerzést a MÁV-Start Zrt. Harminc évre, harminc Flirt motorvonat karbantartására és takarítására jelentkezhettek a vállalatok úgy, hogy a motorvonatok 94 százalékának folyamatosan üzemképesnek és forgalomba állíthatónak kell lennie. A győztes pályázatot a Stadler Bussnang AG nyújtotta be, a vállalkozói szerződést a két cég a múlt héten írta alá.
Kiderült, hogyan történt a kettős tehervonat-baleset Komáromnál