Széllel szemben is hajóznak

Arra még várni kell, hogy vízen legyen a 28 járműből álló balatoni flotta minden hajója, ám Siófokon, Füreden, Tihanyban, Fonyódon és Badacsonyban már nagyszombaton hajóra szállhattak az érdeklődők. – Ha érintetlenül hagyja a kormány, illetve az Országgyűlés az üdülési csekket, akkor remélhetőleg a közepesnél is jobb szezonunk lesz – mondta lapunknak Horváth Gyula, a Balatoni Hajózási Zrt. vezérigazgatója. A hajózási társaság idei első rendezvénye, a Balaton Boat kiállítás és vásár a hét végén Balatonlellén várja a vitorlázás és a többi vízi sport kedvelőit.

2009. 05. 23. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mi történt azóta, hogy – kétmilliárd forintos tőkeemelési kötelezettség mellett – tavaly lemondott az állam a balatoni hajózási cég részvényeinek 49 százalékáról, s a kikötővel rendelkező 22 balatoni önkormányzat lett a hajózási vagyon kizárólagos tulajdonosa? – kérdeztük Horváth Gyula vezérigazgatótól.
– A tőkeemelés vállalásából 576 millió forint már befolyt az önkormányzatoktól, így ezzel az összeggel tervezte az idei esztendőt a társaságunk.
– Folytassuk a rossz hírrel. A hajózási cég, a környezetvédők és az autósok évek óta dédelgetett álma a Fonyód és Badacsony között közlekedő, második kompjárat beindítása. Ám a közlekedési tárca ahelyett, hogy támogatná az elképzelést, ellenvetések sorát hangoztatja.
– Érthetetlen és szomorú, hogy a kezdeti egyetértés és biztatás után a szaktárca elállt a tervtől, holott nem pénzt kérnénk a kormánytól, hanem uniós pályázati támogatást. Hosszú hallgatás után Brüsszelben történt ugyan némi elmozdulás, és az EU közlekedési bizottságától a környezetvédelmi bizottsága elé került az ügy. A második balatoni kompjárat jelentősen csökkentené Keszthely és Balatongyörök térségének forgalmát, légszennyezését, mert éveként százezer járművet szállítana Fonyód és Badacsony között.
– Mit kell tudniuk a Balatonhoz utazóknak a menetrendi, kiránduló- és sétahajózási szolgáltatásokról, a jegyárakról?
– A flotta 22 személyhajója, a négy komp, a 26 fős kalandvitorlás, a Szaturnusz és a 13 személy szállítására alkalmas gyorshajónk, a Calypso, felkészülten várja a szezont. Remélem, az idén nyáron is népszerű lesz a háromszintes, 550 férőhelyes Szent Miklós luxushajó és a tavaly vízre tett Calypso. Ez utóbbival fél óra alatt megtehető a Siófok és Füred közötti út. Hajójegyért csak a felnőtteknek kell négy-hat százalékkal többet fizetniük, a kompjegyek árai nem változtak, de a hét végétől olcsóbb lesz az átkelés a kisteherautóknak, a munkagépeknek, a lakóautóknak és az utánfutóknak.
– Ki tudja-e szolgálni a hajózási társaság az egyre népszerűbb vitorlássport igényeit?
– A Balaton tíz nagy és 11 kisebb vitorláskikötőjében együttesen 2150 férőhely várja a kishajókat és a jachtokat. Hamarosan felavatjuk a minden luxusigényt kielégítő, 40 hajóhellyel bővített boglári kikötőt, amelyet a hét közepén Schmitt Pál, a MOB elnöke is megtekintett. A siófoki vitorláskikötő melletti Hotel Mólóban wellness- részleg is kialakítottunk, Bogláron a Sellő, Szemesen a fövenyes Hatytyú kemping várja a sátorozókat.
– Milyen tömegeket vonzó látványos rendezvényekre számíthatnak az idén az érdeklődők?
– A hét végén a hajócsodák és a vízi sporteszközök balatonlellei kiállítására és vásárára, a X. Balaton Boatra várjuk az érdeklődőket, és az idén is megrendezzük a Balaton-regattát. És talán ennél is látványosabb esemény lesz a 11 méteres hajók siófoki világbajnoksága szeptemberben.
– Bízik abban, hogy az üdülési csekk a jövőben is segít megtartani a menetrendi, a kiránduló- és a sétahajók forgalmát?
– Ha kormány és a parlament érintetlenül hagyja az üdülési csekket, akkor nem veszítünk utasokat, és remélhetőleg közepesnél is jobb szezonunk lesz. Ami pedig a gazdasági, pénzügyi nehézségeket illeti, a jóval több mint száz év alatt megtanultuk, hogy miként kell széllel szemben hajózni és vízen maradni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.