Mi történt azóta, hogy – kétmilliárd forintos tőkeemelési kötelezettség mellett – tavaly lemondott az állam a balatoni hajózási cég részvényeinek 49 százalékáról, s a kikötővel rendelkező 22 balatoni önkormányzat lett a hajózási vagyon kizárólagos tulajdonosa? – kérdeztük Horváth Gyula vezérigazgatótól.
– A tőkeemelés vállalásából 576 millió forint már befolyt az önkormányzatoktól, így ezzel az összeggel tervezte az idei esztendőt a társaságunk.
– Folytassuk a rossz hírrel. A hajózási cég, a környezetvédők és az autósok évek óta dédelgetett álma a Fonyód és Badacsony között közlekedő, második kompjárat beindítása. Ám a közlekedési tárca ahelyett, hogy támogatná az elképzelést, ellenvetések sorát hangoztatja.
– Érthetetlen és szomorú, hogy a kezdeti egyetértés és biztatás után a szaktárca elállt a tervtől, holott nem pénzt kérnénk a kormánytól, hanem uniós pályázati támogatást. Hosszú hallgatás után Brüsszelben történt ugyan némi elmozdulás, és az EU közlekedési bizottságától a környezetvédelmi bizottsága elé került az ügy. A második balatoni kompjárat jelentősen csökkentené Keszthely és Balatongyörök térségének forgalmát, légszennyezését, mert éveként százezer járművet szállítana Fonyód és Badacsony között.
– Mit kell tudniuk a Balatonhoz utazóknak a menetrendi, kiránduló- és sétahajózási szolgáltatásokról, a jegyárakról?
– A flotta 22 személyhajója, a négy komp, a 26 fős kalandvitorlás, a Szaturnusz és a 13 személy szállítására alkalmas gyorshajónk, a Calypso, felkészülten várja a szezont. Remélem, az idén nyáron is népszerű lesz a háromszintes, 550 férőhelyes Szent Miklós luxushajó és a tavaly vízre tett Calypso. Ez utóbbival fél óra alatt megtehető a Siófok és Füred közötti út. Hajójegyért csak a felnőtteknek kell négy-hat százalékkal többet fizetniük, a kompjegyek árai nem változtak, de a hét végétől olcsóbb lesz az átkelés a kisteherautóknak, a munkagépeknek, a lakóautóknak és az utánfutóknak.
– Ki tudja-e szolgálni a hajózási társaság az egyre népszerűbb vitorlássport igényeit?
– A Balaton tíz nagy és 11 kisebb vitorláskikötőjében együttesen 2150 férőhely várja a kishajókat és a jachtokat. Hamarosan felavatjuk a minden luxusigényt kielégítő, 40 hajóhellyel bővített boglári kikötőt, amelyet a hét közepén Schmitt Pál, a MOB elnöke is megtekintett. A siófoki vitorláskikötő melletti Hotel Mólóban wellness- részleg is kialakítottunk, Bogláron a Sellő, Szemesen a fövenyes Hatytyú kemping várja a sátorozókat.
– Milyen tömegeket vonzó látványos rendezvényekre számíthatnak az idén az érdeklődők?
– A hét végén a hajócsodák és a vízi sporteszközök balatonlellei kiállítására és vásárára, a X. Balaton Boatra várjuk az érdeklődőket, és az idén is megrendezzük a Balaton-regattát. És talán ennél is látványosabb esemény lesz a 11 méteres hajók siófoki világbajnoksága szeptemberben.
– Bízik abban, hogy az üdülési csekk a jövőben is segít megtartani a menetrendi, a kiránduló- és a sétahajók forgalmát?
– Ha kormány és a parlament érintetlenül hagyja az üdülési csekket, akkor nem veszítünk utasokat, és remélhetőleg közepesnél is jobb szezonunk lesz. Ami pedig a gazdasági, pénzügyi nehézségeket illeti, a jóval több mint száz év alatt megtanultuk, hogy miként kell széllel szemben hajózni és vízen maradni.
Sasvári Sándor megrázó vallomása: így tették tönkre a családját