A művészet ereje

Fare Mondi/Making Words – azaz Világokat teremteni címmel rendezték meg Velencében a világ egyik legnagyobb kortárs művészeti seregszemléjét. A szombaton délután megnyílt, november 22-ig nyitva tartó kiállításon hetvenhét nemzet jelentkezett saját tárlattal, a központi kiállításon kilencven alkotó művei láthatók, közöttük az életművéért Aranyoroszlán elismerésben részesült Yoko Ono és John Baldessari munkái.

P. Szabó Ernő
2009. 06. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hogy Olaszországot is elérte a gazdasági válság, az nem nagyon érződik az 53. alkalommal megrendezett velencei biennálén. Legalábbis annak képzőművészeti kiállításán. Ezt azért érdemes hangsúlyozni, mert a rendezvénysorozat különböző művészeti ágakat foglal magába. Ide tartozik a mára legismertebbé vált velencei filmfesztivál, de van a biennálénak színházi, zenei, táncszekciója is, a képzőművészetivel váltakozva rendezik meg kétévente az építészeti kiállítást. A biennále helyszíneit, lebonyolítását illetően több olyan változás is történt az elmúlt két évben, amely azt mutatja, hogy a rendezők komolyan veszik azt a lassan mottóvá váló kijelentést, amely szerint a recesszió ellen a legeredményesebben a művészettel lehet küzdeni, azaz úgy, hogy a nyitottságot, invenciót, esztétikai értékeket helyezzük a középpontba.
A rendezvénysorozat eddigi legfiatalabb művészeti igazgatója, a svéd Daniel Birnbaum számos interjújában elmondta, hogy az elmélettel szemben az egyes művek kvalitására koncentrált, s generációs, műfaji, stílusbeli elfogultság nélkül szelektált. Így került a központi kiállításon egymás mellé jó néhány nemzetközi hírű alkotó és számos fiatal művész munkája, mégis, a központi bemutatóra legfeljebb az érdekes jelző alkalmazható.
Hasonló a helyzet a legtöbb nemzeti pavilonnal is, bár természetesen már csak a nagy számok törvénye alapján is jó néhány üdítő kivétel akad. Például a spanyol pavilon, ahol Miquel Barcelo életműtárlatát rendezték meg, vagy az amerikai, ahol Bruce Nauman munkáiból válogattak. Az orosz pavilonban Győzelem a jövő felett címmel mutatnak be kritikai szemléletű összeállítást, az észt nemzeti kiállítás pedig a helyéről eltávolított tallinni szovjet hősi emlékmű körüli összecsapásokat dolgozza fel. A magyar pavilonban Forgács Péter installációja látható (kurátor Rényi András), amely a „Col Tempo” A W.-projekt címet viseli. A több részből felépülő műben az emberi arc játszik főszerepet, amelyet a kiállító részben műalkotásokon (Rembrandt önarcképein, Giorgione La Vecchia című festményén) keresztül idéz meg, részben olyan archív fotókon, mozgóképeken keresztül, amelyeket Josef Wastl és munkatársai készítettek a második világháború alatt osztrák helyszíneken végzett antropológiai vizsgálataik során zsidókról, hadifoglyokról, részben pedig Luise McCagg amerikai szobrászművész plasztikáiban jelennek meg.
Hasonlóképpen megérdemlik a figyelmet a biennále úgynevezett párhuzamos eseményei is, amelyek sok Velencébe látogató számára egyenesen a legfontosabb látnivalót jelentik. Ilyen a város új múzeuma, a Punta della Dogana, amely a Palazzo Grassival együtt a Pinault-gyűjtemény válogatott darabjait mutatja be, a szintén most nyílt Vedova Alapítvány néhány száz méterrel távolabb, az egykori sóraktárakban, vagy az évtizedek óta látogatók tömegét vonzó Peggy Guggenheim Múzeum, amelynek kiállítása a tavaly elhunyt Robert Rauschenbergre emlékezik. Az amerikai pop-art egyik legjelentősebb képviselője éppen Velencében vált világhírűvé 1964-ben. Ezzel pedig a biennále történetében is új korszak kezdődött, nyitás a nagyközönség felé, amelynek hatása máig tart. Igaz, a velencei biennále vetélytársai is szaporodnak, s nem csak külföldön. Művészettel a recesszió ellen? A receptet nemcsak Velencében ismerik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.