Az erdélyi lány

Varga Klára
2009. 06. 22. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Máig a fülemben csengenek irodalomtanáraim pikírt, odavetett mondatai egy-egy irodalmi nagyság vagy író-költő feleség viselt dolgairól, szerepeiről. A nyolcvanas-kilencvenes években ezek a deheroizáló mondatok fejezték ki az irodalmi jólértesültséget, az elegáns fölülemelkedést egy-egy irodalmi mítoszon. A deheroizálás mára elérte életünk minden szegletét, mert már nem érték az ember, mindenki pótolható, cserélhető, fel- és leépíthető. Azon az ostobaságon is túlléptünk, hogy egy-egy alkotó életművét pusztán egyéni teljesítménynek tekintsük, ma inkább csak annak van teljesítménye, aki pénzzel, hírveréssel felszínen tart egy nevet.
Rockenbauer Zoltán Csinszka-könyve, A halandó múzsa nemcsak a kortársak és néhány későbbi szerző felszínes vagy kifejezetten rosszindulatú Csinszka-képével megy szembe, hanem korunk ember- és nőképével is, illetve annak hiányával. Hiszen ma már nincs is olyan, hogy művészfeleség vagy múzsa. Celebek vannak, nő- és hímneműek, akik tetszés szerint összeverődnek vagy szétmennek, mint a molekulák. De hogy az egyik súlyos életáldozatot hozna a másikért, és azon keresztül a közösségért, hogy az egyik a szellemével, a nevetésével, minden mozdulatával beragyogná a másik életét, ezt még a reflexszerű lelúzerezéssel sem tudja kezelni a kor embere. Pedig a másik emberre pazarolt ragyogás áldozata nélkül nincsenek megkerülhetetlen alkotói életművek. Adyé sem lenne, Márffy Ödöné sem lenne, és Babitstól is hiányozna néhány, a márványnál melegebb, puhább anyagból kimunkált vers.
Rockenbauer a jellegzetes „erdélyi lány” típusán keresztül magyarázza el nekünk Csinszkát, akit sokan az anyaországiak közül csak az elmúlt húsz évben ismertek meg személyesen, s aki ma is létező, meglehetősen autonóm és attraktív nőtípus. A figura önmozgásából és a korabeli dokumentumokból kirajzolódik egy kép a sorsát vállaló, a művészettel és a mítosszal szemben az életet választó nőről, művészfeleségről, múzsáról. Aki nem akart Ady halála után a „nemzet özvegye” lenni, és aki nem árulta el Ady emlékét azzal, hogy Márffy Ödön felesége lett, és nem is élt a festőművész mellett boldogtalan házasságban, sőt. A szerző szerint az sem fedi az igazságot, hogy Csinszka ráakaszkodott volna Babitsra. Valószínűleg szerelem volt, Babits talán csak Ady megverselt átkától félt, és azért nem tudta elkötelezni magát. Arra a kérdésre nem lehet válaszolni, hogy akkor ez a mostani lenne-e a végleges, az igazi Csinszka-kép, de abból a szempontból igazibb bármelyik korábbinál, hogy azzal a szeretettel, tisztelettel, értékszemlélettel tekint Csinszkára, ahogyan minden emberre tekintenünk kellene mint egyszeri, megismételhetetlen csodára, és igazi abból a szempontból is, hogy egy ember életét sors, feladat, áldozatvállalás dimenziójában vizsgálja. Ez a Csinszka-kép rólunk, hozzánk beszél.
(Rockenbauer Zoltán: A halandó múzsa – Ady özvegye, Babits szerelme, Márffy hitvese. Noran Kiadó, Budapest, 2009. Ára: 3999 forint)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.