Mérgezett pogácsa

Mondhatnánk, hogy aki magas kockázatú papírokból vásárolt egykoron, az most, a pénzpiaci válság közepén magára vessen. Ám mi van, ha az a bank, amely ezeket a papírokat értékesítette, megtévesztette kiemelt ügyfeleit? Magyar sztárok, politikusok és csúcsmenedzserek próbálnak választ kapni erre a kérdésre, miközben harmincmilliárd forintjuk válhatott köddé a Kereskedelmi és Hitelbank által kínált egzotikus kötvényekben.

2009. 06. 22. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Harmincnégy bejelentés érkezett az idén a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéhez (PSZÁF) a Kereskedelmi és Hitelbank (K&H) ellen. A panaszosok, akik a bank kiemelt ügyfelei, ugyanazt kifogásolják: a bank bombabiztos értékpapírt árult nekik, de amikor azok értéke a töredékére csökkent, erről elfelejtette értesíteni őket. Mi több, az ígért hozamokat annak ellenére fizette a pénzintézet, hogy a papírok majdnem teljesen elértéktelenedtek – így akik nem böngészik át alaposan a számlakivonatot, azok továbbra sem veszik észre, hogy elvesztették a pénzüket.
A magyar ügyfelek elértéktelenedett befektetései mögött a megroppanó amerikai jelzáloghitelek, az ezekre épülő egzotikus és földi halandónak átláthatatlan kötvények összeomlása, valamint az ilyen papírokat kibocsátó belga KBC bank (a K&H anyabankja) drámája áll, amely pénzintézet most többek között a magyar ügyfelekkel fizettetné meg felelőtlenségének árát.
Az ügy károsultjai között sztárok, politikusok, televíziós személyiségek is akadnak – többükkel sikerült beszélnünk, ám nevüket nem vállalták a cikkben, mert attól tartanak, hogy megszólalásuk esetén elpárologna a remény, hogy a bank kártalanítsa őket.
A történet évekkel ezelőtt kezdődött: a K&H privát bankos kapcsolattartói elkezdtek ügyfeleiknek különböző kötvényeket ajánlgatni. Tudni kell, hogy a kiemelt ügyfelek számára ajánlott „privát banki szolgáltatás” lényege épp az lenne, hogy a betétesek pénzére kiemelten odafigyel a bank. A pénzintézet honlapján megtalálható információk szerint a K&H Bank prémium szolgáltatását mindazoknak ajánlja, akik „50 millió forint feletti vagyonukat igényközpontú, magasan képzett tanácsadókkal szeretnék megőrizni és óvatosan gyarapítani”. A tagsági díj negyedévente ötvenezer forint, amiért az ügyfél a tanácsadáson túl számos egyéb szolgáltatást vehet igénybe, például a banki kapcsolattartó akár a lakására is elmegy a pénzügyeket intézni.
A bank belga anyavállalata, a KBC által kibocsátott papírokat a londoni tőzsde körüli utcákról nevezték el: Oxford Street, Regent Street… Ezeket kínálták a kiemelt ügyfeleknek: váltanák át befektetésüket ilyen kötvényekre. Ezek a papírok úgynevezett CDO-kötvények, amelyek mögött hitelek, más kötvények vagy egyéb eszközök állnak fedezetként. Így ebbe a papírba sok más, magas kockázatú értékpapír van „becsomagolva”.
*
Méghozzá olyan konstrukcióban, hogy a CDO-papír valós értékének meghatározása még a profi minősítők számára is megoldhatatlan feladatnak bizonyult – ezért is történhetett, hogy a CDO-k kitüntetett szerepet játszottak a 2008. őszi pénzügyi világválság kirobbanásában: nyilvánvalóvá vált, hogy sok ilyen papír mögött rossz jelzáloghitelek állnak.
Király Júlia, a Magyar Nemzeti Bank alelnöke a hitelválság kapcsán a Magyar Narancsnak adott interjúban így jellemezte a CDO-kat: „Az Egyesült Államokban már a hetvenes évektől kezdve gyakorlattá vált, hogy bizonyos hiteleket összecsomagoltak, értékpapírrá – kötvénnyé – alakítottak, és eladták a befektetőknek. […] [A kilencvenes években] kezdtek ezekbe a CDO-kba kis subprime hiteleket keverni. Mint egy nagy tepsi pogácsába egy egészen kevés mérget. Csakhogy senki nem tudja megmondani pontosan, hol a méreg a tésztában, mennyire egyenletesen oszlik el, vagy mennyire koncentrálódik, egyáltalán mennyi méreg került mennyi tésztába. Kiszaggatták a pogácsát, megsütötték, majd hordták szerteszét: vett belőle boldog-boldogtalan, bankok, befektetési bankok, hedge alapok, banki leányvállalatok – mindenki, akinek vonzó volt, hogy ezek a kicsit mérgezett pogácsák a picinykét magasabb hozam mágikus ígéretét hordozták. Látszólag a kockázat legcsekélyebb jele nélkül – hisz a méreg láthatatlan maradt. […] Így aztán ezek az értékpapírok – kötvények, CDO-k – szétszóródtak a világban, jutott belőlük Európába és Ázsiába, Dél-Amerikába és Afrikába, tán még a Holdra is.”
Tény ugyanakkor, hogy Király Júliától éppenséggel a K&H kiemelt ügyfelei még ma is nyugodtan alhatnának. Emlékezetes, hogy a hitelválság kirobbanásának idején a Magyar Nemzeti Bank alelnöke tavaly őszszel még arról beszélt, hogy a válságnak a magyar gazdaság szereplőire közvetlen hatása nem lesz, és áttételes hatása sem lesz nagyobb, mint a korábbi krízisek idején történt „kilengések”. Talán még akkor sem lett volna késő megnyomni a vészcsengőt, hátha többen időben felébredtek volna. Ám ez a „kilengés” most eléggé fejbe vágta a Kereskedelmi és Hitelbank CDO-kból vásárló ügyfeleit: harmincmilliárd forintnyi megtakarításuk után futhatnak kétségbeesetten.
Mindenesetre az ma már nyilvánvaló, hogy a CDO-t biztonságos befektetésnek nevezni finoman szólva felelőtlenség volt. Kérdéses tehát, hogy a budapesti K&H Bank miért jellemezte legmegbízhatóbb ügyfeleinek – akik külön fizettek azért, hogy a bank befektetéseiket óvja – a CDO-kat az államkötvényeknél is biztonságosabb, ám azoknál némileg magasabb kamatozású befektetésnek. A KBC Dorset Street CDO-kötvényajánlója például ezt a papírt „közgazdasági szempontból ideális” döntésként, alacsony kockázatú, az anyabank tőkéje által védett befektetésként jellemzi. És bár a CDO-kötvényeket tízéves futamidővel árulták, néhány ügyfél most azt állítja, csak az aláírás után jöttek rá, hogy valójában harmincöt éves (!) lejáratú papírokat vásároltak.
Eközben e kötvények egyik jellemzője, hogy nincsenek jelen a tőzsdén, így értékük változása sem követhető nyomon a laikusok által. Sőt az ügyfelek azt sem tudják, pontosan milyen papírokat tartalmaznak, a pillanatnyi értéket is egy úgynevezett indikatív érték határozza meg, vagyis az, amit a bank gondol az árfolyamról.
Ennek következtében e papírokból nehéz idő előtt kiszállni, hacsak a bank vissza nem vásárolja őket az ügyfelektől.
Nem véletlen, hogy egy brit elemző, Neil Collins a The Spectator hetilapban már 2007 őszén pókerpartihoz hasonlította a CDO-k körüli kereskedést. Ki a balek az asztalnál? című cikkében – ekkor ugyanis már sokak számára nyilvánvaló volt, hogy ezek a papírok „mérgezettek” – Collins így fogalmazott a CDO-kötvénypiacról: „Most oly mértékben forrong, hogy magával söpör minden, megfelelő bástyák nélküli pénzügyi vállalkozást. A másodlagos hitelpiac összeomlásakor az igazi kérdés mégis az, kinek a kezében vannak az értékpapírban kifejezett kockázatos tartozások. Úgy tűnik, hogy minden eddiginél relevánsabb a régi pókeres mondás: ha nem tudod megmondani, ki a balek az asztalnál, akkor te vagy az. A kockázatos értékpapírcsomagokat ugyanis azok, akik ismerték annak veszélyeit, továbbadták olyanoknak, akik azzal korántsem voltak tisztában. Ezen ügyfelek teljes mértékben bíztak ügynökeik döntéseiben.”
Ekkoriban a K&H még ajánlott ilyen kötvényeket ügyfeleinek. Hogy aztán egy évvel később szinte észrevétlenül, homályos közleményben tudassa velük: a visszavásárlási garancia megszűnt. Sokan csak utólag értették meg, mit jelent egy tavaly ilyenkor keltezett banki értesítés, amelyben a tudomásukra hozták, hogy egyoldalúan felmondják a CDO-kötvényekre garantált likvid másodpiacot, vagyis azt a szerződéses vállalást, hogy maga a bank vásárolja vissza a kötvényeket, amennyiben a tulajdonos nem tudja másnak eladni őket.
Pedig itt már nyilvánvalóvá válhatott volna, hogy a magyar partiban ki lesz a balek az asztalnál…
Az összeomlásnak később voltak jól látható jelei: a Fitch hitelminősítő intézet például már tavaly márciusban leminősítette és figyelőlistára helyezte a KBC csoport által kibocsátott egyes CDO-kötvényeket. Igaz, erről a magyar bank „elfelejtette” értesíteni az ügyfeleit, pedig olyan kötvény is akad, amelyik a legmagasabb, AAA osztályról öt lépcsőt esett vissza. A privát bankos kapcsolattartók akkor sem figyelmeztették az ügyfeleiket, amikor – a gazdasági világválság legelső szakaszában – a papírok értéke zuhanni kezdett, így az ügyfelek arról sem tudtak dönteni, hogy kis veszteséggel ugyan, de megpróbálnak-e gyorsan kiszállni az üzletből.
A pénzpiaci válság hatására a KBC bank számára – amelynek komoly érdekeltségei vannak Közép- és Kelet-Európában is – a válság miatt a belga központi és tartományi (flamand) hatóságok több lépcsőben öszszesen 22,5 milliárd eurós pénzügyi mentőcsomagot, egész pontosan kezességvállalást voltak kénytelenek biztosítani. A belga sajtó elsősorban a pénzintézet amerikai kapcsolatait okolja a nehézségekért, de a KBC elismerte, hogy tavaly hitelveszteségei voltak többek közt Magyarországon is. A csontvázak sorra dőltek ki a szekrényből – egyes CDO-kötvényeket kénytelenek voltak nullára (!) leírni –, és ez kiverte a biztosítékot a helyi politikusoknál is. Dirk Van Mechelen pénzügyminiszter liberális politikustól szokatlan hangnemben fakadt ki a bank vezetői ellen, így fogalmazva: „Megbocsáthatatlan hibákat követtek el a maximális profit utáni határtalan kapzsiságukban.” Talán nem független az eseményektől az sem, hogy ebben az időszakban a bank egyik vezetőjén szívműtétet kellett végrehajtani.
A Fitch leminősítése, de még a válság miatti értékvesztés is visszhangtalan maradt, így a károsultak zöme véletlenül vette észre később, hogy mondjuk az ötvenmillió forintnyi megtakarítása hárommillió forintot sem ér! Mivel a K&H az idén áprilisban a kötvények utáni hozamot rendben kifizette, elképzelhető, sokan még nem is tudják, hogy a befektetett pénzük időközben odaveszett – nem kevesen ugyanis csak azt követik, hogy a pénzük megfelelően kamatozik-e, és nem ellenőrzik folyamatosan a tőkerész értékét.
A bank honlapját kutatva rábukkantunk egy Tájékoztatás a Regent Sreet kötvények tulajdonosai részére című közleményre, de ez olyan bonyolult szaknyelven van írva, hogy a laikus csak azt érti meg belőle: valami baj van valahol. Erre egyetlen példa: „Az aktuális kamatfizetési időszak vonatkozásában megerősítjük, hogy a kamat összege 100 százalékban kifizetésre kerül, és az Ön befektetett tőkéje érintetlen marad legalább az aktuális kamatfizetési időszak végéig, mivel a CDO-referenciaportfólióhoz tartozó adósokat érintő semminemű – a következő kamatfizetést megelőzően bekövetkező – hitelesemény (pl. csőd) nincs hatással sem az Ön befektetett tőkéjére, sem a kamatfizetésre, egészen a következő kamatfizetési időszak kezdetéig.” A nyakatekert mondatok elemzésére nekünk is szakértőkhöz kellett fordulnunk, akik úgy fogalmaztak: a tájékoztató tipikus „homokba dugom a fejem” mentalitásról árulkodik, hiszen azt mondja: a fordulónapig nem történt esemény, ergo nincs baj. Igaz, hogy másnap lehet akár százszázalékos is a tőkevesztés, de ez majd csak a következő értesítéskor derül ki!
Úgy tudjuk, a pénzük elvesztését sérelmező panaszosok némelyikével a bank egyéni alkuba kezdett, ötvenszázalékos kárenyhítést ajánlott fel „az évek óta fennálló jó viszonyra való tekintettel”, de egyeseknek még többet ígért, nem tudni pontosan, milyen alapon. A K&H viszont nem készpénzzel, hanem egy egyelőre homályos konstrukciójú értékpapírcsere ígéretével nyugtatgatja a CDO-ügy károsultjait, akik közül sokakat tavaly ősz óta tart bizonytalanságban.
A panaszosok egy része beadványt nyújtott be a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéhez. Akadnak olyanok, akik úgy vélik, a PSZÁF túl lassan reagált a beadványukra, és azt is sérelmezik, hogy a hatóság nem értesítette őket a vizsgálat eredményéről, és a bankot elmarasztaló határozatot csak utánjárással tudták megszerezni. Úgy tudjuk, ezután több ügyfél beperelte a bankot, teljes kártérítést követelve.
A PSZÁF a lehető legnagyobb, tízmillió forintos büntetéssel sújtotta a K&H-t, ám a határozat teljes szövegét csak azoknak a károsultaknak adja ki, akik igazolják, hogy a határozatra szükségük van joguk érvényesítéséhez. A PSZÁF honlapjára feltett pár soros tájékoztatóból is kiderül, hogy a pénzintézet súlyosan megsértette a tőkepiaci törvényt, de a vádirattal felérő teljes dokumentum nem elérhető.
A felügyeletet természetesen mi is megkerestük kérdéseinkkel. A válaszból kiderül: a K&H-ügyben eddig harmincnégy panasz érkezett be hozzájuk, és bár nem mindegyik panaszos jelezte beadványában az értéket, akik megtették, azok kára összesítve megközelíti a hárommilliárd forintot. (A PSZÁF egyébként tudja a kárérték összegét, hiszen vizsgálatot folytatott a pénzintézetnél, de a pontos összeget nem árulhatja el, mert az üzleti titok.)
Megkérdeztük azt is, véleményük szerint hogyan fordulhat elő, hogy az elértéktelenedett kötvények után is rendben fizetik a kamatot, és ezt a választ kaptuk: „A hozamot a kibocsátók fizetik a kötvények után, melyek működő cégek, ugyanakkor a papíroknak nincs likvid piacuk.” Ezt a mondatot sem egyszerű értelmezni, ugyanis senki sem tudja, pontosan milyen papírok vannak az egyes kötvények mögött, így aztán azt sem, miből fizeti a kibocsátó a hozamot. Az mindenesetre elgondolkodtató, hogy a kötvény értékét a kibocsátó nullára írja le, de azért a hozamát kifizeti.
Kíváncsiak voltunk arra is, megállapodhat-e a kárrendezésről a bank eltérő módon az egyes ügyfeleivel, még akkor is, ha azok ugyanolyan kötvényeket vásároltak. A válasz igen, mert ezzel nem sértenek semmilyen szabályt, ráadásul az értékesítés módja eltérő volt ügyfelenként. A bankot elmarasztaló határozat szövegét azért nem hozzák nyilvánosságra, mert – írják – az üggyel kapcsolatos iratokba (miután azok banktitkokat tartalmaznak) a releváns jogszabályok szerint a sajtó nem, csak az ügyfél tekinthet be.
A Figyelő gazdasági hetilap szerint ezekben a napokban több száz CDO-károsult perelhet, mivel „a károsultak szerint abban a pillanatban szembesültek azzal, hogy a bank megtévesztette őket, amikor értesítést kaptak a CDO-k visszaváltásának megszüntetéséről, a másodpiaci likviditás hiányáról”. Mivel ez tavaly júniusban történt, és az ügyfél megtévesztésének jogcímén egy éven belül lehet keresetet indítani, a károsultak a 24. órában vannak! Érdekes a lap egy korábbi cikkére reagáló olvasó levele is, aki számára így állt össze az ügy kronológiája: „Az anyacég, a belga KBC bank szinte biztosan tisztában volt a tényekkel. Észlelve a pénzpiaci válság [a levélíró valószínűleg itt a világválságot megelőző 2007-es likviditási válságra gondol – A szerk.] révén létrejövő veszteségeit, utasítást adott a magyar leányvállalatának, a K&H Banknak arra, hogy gyorsan szivattyúzzon ki pénzt az ügyfeleitől a lyukak betömésére. Erre enged következtetni egyrészt az események időrendisége is. Ugyanezt a gyanút támasztja alá, hogy a kötvényvásárlással csomagban értékesített hitelek megítélése és óvadékolása rekordgyorsasággal, minimális formalitásokkal zajlott.”
Az olvasó feltevése természetesen csupán hipotézis, amely mögött nincsenek bizonyítékok, legfeljebb abba jól illő tények és értesülések.
Természetesen megkerestük a K&H Bankot is, hogy nyilatkozzanak a különös ügyben. Nyilatkozó nem került, ám a sajtóosztály válaszolt az írásban feltett kérdéseinkre. (A Figyelő cikkével összevetve kiderült, egyes pontoknál szóról szóra a nekik pár hete elküldött szöveget másolták át a Magyar Nemzetnek küldött levélbe is.) „Nagyságrendileg mintegy 30 milliárd forint a névértéke ezeknek a kötvényeknek” – válaszolták, ám az érintett ügyfelek számát nem árulták el, és üzleti titoknak minősül az is, eddig hány panaszossal állapodtak meg a kárrendezésről.
Arra a kérdésünkre, hogy miként tudnak most is hozamot fizetni, ezt válaszolták: „A kötvények továbbra is, még a jelenlegi változékony piaci körülmények közt is teljesítenek. Az ügyfelek a befektetéseik után járó teljes kamatot megkapják. Azonban olyan hiteleseményekre került sor – valamint a kockázatos piacra való tekintettel további hasonló eseményekkel kell számolnunk –, amelyek azt követően, hogy megerősítésre, értékelésre és elszámolásra kerülnek, hatást gyakorolhatnak az értékpapírok névértékének visszafizetésére, valamint a további kamatfizetésre.” A legutolsó mondatot sajnos nem tudjuk értelmezni, egy fontos gondolat azonban még volt a válaszban: „A K&H vezetése kiemelten kezeli az ügyet. Az elkövetkező hónapokban egyenként vizsgálja meg az összes ügyfél ügyét, akik CDO-mögöttessel rendelkező kötvényeket vásároltak. Nagyszámú magasan képzett szakértő vizsgálja a befektetések aktuális állapotát és a helyzet tisztázására irányuló kérelmeket. Amennyiben egy alapos vizsgálat a banknál hiányosságokat tár fel, a K&H Bank megpróbál megoldást találni az ügyféllel. Minden esetet egyformán kezelünk, ahol a befektetők hasonló helyzetben vannak, habár egyenlő bánásmódot nem garantálhatunk annak a ténynek a fényében, hogy minden esetnek megvannak az egyedi és megkülönböztető jellemzői.”
A károsultak nagy része arról panaszkodik: nem elég, hogy a bank megtévesztette őket, és elveszítették megtakarításaikat, még bocsánatkérésre sem futotta erejükből, csak húzzák az időt.
– Ha a K&H Bank így bánik a kiemelt ügyfeleivel, akkor mire számítson Mari néni, aki néhány tízezer forintját viszi be hozzájuk? – teszi fel a kérdést egyikük, aki most már akkor is boldog lenne, ha egyetlen forint kamat nélkül ugyan, de visszakapná sokévi munkájának megtakarításait.
A K&H Bank különben az idén májusban rangos elismerésben részesült. Az EMEA Finance magazin a „Legjobb külföldi tulajdonú bank Magyarországon – 2008” címet adományozta neki.
Ha az értékpapírok minősítésének gyakorlatát vesszük alapul a pénzintézetek világában, igazából nem is érdemes megkérdezni, mi alapján.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.