Népi szimbolika új bőrben

Tizenkét darabos komplett, piackész, Bővülő táskák elnevezésű kollekciójával lenyűgözte a diplomabizottságot és a rektori különdíjat is kiérdemelte Esztány István, aki mostantól – a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen (Mome) eltöltött öt tanulmányi év után – otthon, Csíkszeredában kívánja folytatni a munkát. A Ponton Galériában június 13-ig megtekinthető, impregnált vászonnal kombinált nubuk bőrtáskái tökéletesen modern hatást keltenek, a gyanútlan szemlélő nem is sejti, hogy szerkezetüket a székely rakottas szoknya csíkritmusa ihlette.

Sashegyi Zsófia
2009. 06. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Honnan jött a táskakollekció szerkezetének ötlete?
– Néptáncolok és mindig is közel állt hozzám a népművészet, ugyanakkor arra törekszem, hogy ne egy az egyben emeljem át a népi jellegzetességeket a munkáimba, hanem ízig-vérig átalakítva építsem be őket. A népművészet minden esetben biztos kiindulópont. Annyira gazdag és színes, hogy bármeddig lehet belőle meríteni. Tetszett az, hogy a székely népi rakottas szoknyák csíkritmusával, színvilágával meg tudták határozni például azt, hogy a lány családjának milyen földje, hány hektár erdeje volt. Próbáltam egy olyan egyszerű szerkezetet kidolgozni, ami több formában alkalmazható, egy síkot alkottam, és azt szerkezeti elemként variáltam a különböző táskáknál.
– Mennyi idő alatt készítette el a teljes, tizenkét darabos kollekciót?
– Ezeket a táskákat az utolsó fél évben csináltam. De öt év alatt újra és újra visszaköszöntek a munkáimban a népi motívumok, igaz, elég rendhagyó formában. Volt, hogy a hegedű formájára készítettem cipőt, táskát, de olyan is, hogy lézergravírozással tettem rá egy tarsolylemez mintájából kiemelt ornamentikát egy modern táskára. Elsőre azon sem tűnik fel, hogy milyen ősi minták ihlették a végeredményt.
– Megkapta az egyetemtől azt, amit várt, amikor idejött?
– Maximálisan. Olyan egyetemet akartam választani, amelyben van átjárhatóság a különböző rokon tevékenységek között. A bőr szakirányon belül lehetőségem nyílt cipő, táska, nyereg készítésére is. Talán az teszi igazán színessé az oktatást, hogy itt igyekeznek rávilágítani a dizájn összefüggéseire. A középiskolában, a Nagy István Zene- és Képzőművészeti Líceumban csak képzőművészettel foglalkoztam. Otthon, Csíkszeredában festészetet, szobrászatot tanultam a textil szak mellett, és az első kettővel akkor többet foglalkoztam.
– Ezek a tevékenységek nem hiányoznak?
– De igen, és tervezem is, hogy most, a diploma után több időt fordítok majd rájuk.
– Gyárthatók a Bővülő táskák?
– Igen, hiszen nem komplikált a szerkezetük. Időigényes, de gépekkel könnyen megoldható a gyártásuk. Bízom abban, hogy a Ponton Galériában rendezett kiállítás és a Millenárison a Mome-maraton még lehetőséget ad arra, hogy partnert találjak a gyártáshoz, mert egyedül elég nehéz belevágni ilyesmibe.
– Minden iparművész arról beszél, hogy a háttéripar összeomlott, egyedül kell boldogulni. Hogy néz ki ez a bőripart illetően?
– Ezt sajnos nagyjából el tudjuk mondani mi is. Otthon is, akik ilyen területen dolgoznak, javarészt bérmunkából élnek, külföldi cégeknek dolgoznak. Elképzelhető még az a megoldás is, hogy magam mellé veszek varrónőket, és velük dolgozom a táskákon, de ez még nem minden, hiszen nekem kell megkeresnem a piacot is.
– Szeptember óta részt vesz, mi több vezeti az Európai Unió egy programját. Erről mit kell tudni?
– Az Inextex elnevezésű programon svédek, észtek, magyarok és Romániából a Csíki Székely Múzeum vesz részt. A négy önkormányzat a hozzájuk tartozó múzeummal közösen adta be a pályázatot, s miután elnyerték, kért fel engem a Csíki Székely Múzeum arra, hogy vezessem az ő munkacsoportjukat. Rendeztek egy nagy konferenciát, ahová hetven kézművest hívtak el, s közülük tizennyolc vállalkozott arra, hogy a helyi, múzeumi anyagból kiindulva egy-egy népi tárgyat átültetnek modern formába. A folyamatokról készül egy portfólió, amely tulajdonképpen kurzusanyagként szolgál majd bárkinek, aki hasonló feladatra vállalkozik. Én a dizájnt igyekszem belelopni a munkába, amibe ők a hagyományos kézműves tudást hozzák. A dolog lényege nem az, hogy az eredeti népművészetet lesöpörjük, sokkal inkább, hogy a mai használatba is átültessünk olyan tárgyakat, amelyeket egyébként különleges, ritka alkalmakkor tudunk elővenni. Erre jó példák a népi ingek, amiket az ember jóformán csak akkor tud felvenni, ha teljesen viseletbe öltözik, holott jó lenne, ha lenne egy olyan változatuk, amely akár a farmernadrághoz is passzol. A projekt július végén zárul le, és szeptember környékén lesz egy nagy kiállítás Kaposváron, a Rippl-Rónai Múzeumban, ahol a helyi csapat mellett az észtek, a svédek és mi is bemutatjuk az elkészült anyagot.
– Ami a táskakészítést illeti, hogyan tovább?
– Szeretném bővíteni ezt a kollekciót. Lehet, hogy kiegészítem egy babahordozóval, és még más ötleteim is vannak. Ebben a hónapban még itt vagyok, aztán hazautazom, és otthon folytatom a munkát. Ki kell alakítsam a műhelyt, még vennem kell egy komoly bőrvarrógépet is. Itt talán most könynyebb lenne felépíteni a műhelyt, hiszen itt már ismernek, de lehet, hogy úgy nehezebben tudnék mozdulni, hosszú távon pedig mindenképp otthon szeretnék dolgozni.
– Annyira jó otthon, vagy anynyira rossz volt itt?
– Nagyon jó volt itt, csak nagy város ez nekem; élni azért otthon szeretnék.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.